Naar Bar-le-Duc. Of toch niet!

Frankrijk, Toul

We worden wakker in Wangen. Bij het huis van Thierry Martin beweegt helemaal niets.
Maxi en ik lopen een eindje weg. Ze heeft er zin in. Het is nog niet warm ondanks dat de zon al flink zijn best doet. Zo dicht bij het veld zonnebloemen zijn we nog niet eerder geweest, een veldje waar gisteravond vijf ooievaars te zien waren is nu leeg.

Na een ontbijtje maken we ons weer reisvaardig. Het gaat snel, niks af te koppelen en niks te legen. We gaan onderweg naar Bar-le-Duc. In tegenstelling tot gisteren is het erg druk op de weg en vooral volop vrachtverkeer. Na zo’n twee uur rijden weten we het al. Voor vandaag is het teveel om 3,5 uur te rijden. Ik heb ondertussen wat alternatieven gevonden, waaronder het plaatsje Toul, westelijk van Nancy. Waze, onze Routeplanner, heeft iemand gevonden die Nancy uitspreekt als Nancy (Reagan).

Tijdens een koffiestop plannen we de route opnieuw, nu naar Toul. Voordat we daar zijn zien we dat daarvoor een grote Leclerc hypermarche zit. Eerst de verkeerde route daarnaartoe, die voor vrachtwagens die lading komen lossen en daarna een betere ingang gevonden. Er staan meer campers met hetzelfde idee. Dakluik open, water voor Maxi en hop naar binnen. Zoals altijd ben ik weer onder de indruk van de grootte van zulke zaken. Niet alleen voedsel maar van alles en nog wat. We brengen er een tijdje door en verzamelen van alles in de kar. Gelukkig accepteert deze keer de kassa de pinpas. Zoveel contant hebben we nooit bij ons.

We gaan terug naar de camper en als alles is ingeladen kunnen we onderweg naar Toul. Daar bijna aangekomen herkennen we de plek, we zijn daar al eens eerder geweest. De grote herdenkingsplaatsen voor de diverse oorlogen zijn een herkenningspunt. Er is nog plek voor ons, in de schaduw maar waar wel een stevige wind staat. We doen een rondje door de stad, van schaduw naar schaduwplek. Terug op de plek zijn er andere plekken vrijgekomen en we besluiten van plek te wisselen. Als avondmaaltijd genieten we van de kaas en paté en het heerlijke brood!

Daar was Koos precies een maand geleden ook! Maar dan wel bij de FP die links om de hoek (vlak bij de bakker bij de haven) zit. Een mooie schaduw rijke plek met een jong gezin als wijnboer.

Nick 2023-06-26 23:20:10

Overigens hebben we gisteravond nog 2 flessen van de daar gehaalde Mystic Gris gehaald. Als je nog tijd hebt…Domaine de Ambroisie