Rustig aan

Nederland, Helden

Na een rustige nacht begint de dag weer stalend. Al vroeg is het lekker buiten en we ontbijten dan ook buiten met uitzicht op de uitgelopen aspergesvelden.

Na een kop koffie en een plas voor Maxi fietsen we naar Panningen. Google maps stuurt ons langs, door en om Helden en Panningen heen en we vinden het centrum waar de supermarkt is. Veel hebben we daar niet nodig en als we daarna op zoek gaan naar een bakker om vlaai te scoren hebben we die ook na 10 meter gevonden. Ze hebben kruimelvlaai en we nemen een halve. Daar kunnen we voorlopig mee vooruit.

Gek genoeg kiest Google maps een hele andere route terug maar we komen met de boodschappen weer bij de camper, en dat is toch de bedoeling. We drinken nog een kop koffie en de vlaai smaakt uitstekend. Maxi mag daarna mee voor een wandeling. Vlakbij is een tuinderij en daar mag je doorheen lopen naar het land dat er achter ligt. Veel is er niet te zien maar het is goed genoeg om Maxi de poten te laten strekken.

Ook vandaag is het warm en de temperatuur loopt flink op. We zoeken al snel de schaduw op en gelukkig hebben we een luifel die dat biedt. De lunch is licht, veel trek met de warmte hebben we niet. Een slaatje en een stuk komkommer zijn ruim voldoende. We houden een lange siësta die hoort bij de temperatuur van vandaag. We luieren, lezen en laven ons zoals het ons goeddunkt.

Tegen 3 uur gaan we aan de wandel naar de variant op de zorgboerderij zoals wij die thuis in de buurt hebben. Alleen deze instelling combineert zorg en wijnbouw en we zijn nieuwsgierig naar die lokale produkten. We worden vriendelijk welkom geheten en Maxi krijgt gelijk een flinke bak water voorgeschoteld. We kiezen allebei een andere witte wijn van het landgoed en die smaakt buitengewoon goed. Ook nu kunnen we de verleiding niet weerstaan en kiezen voor nog een glas lokaal vocht. Sandra kiest een witte die meer lijkt op rosé en ik ga voor rood. Beide smaken voortreffelijk en dat verzacht de schrik bij het afrekenen enigszins. We hebben de lokale economie én de verzorgingsstaat vandaag weer een goede impuls gegeven.

Vanavond is het ook het diner licht, een salade en een stukje zalm volstaan ruimschoots. Bij de koffie hebben we nog een puntje vlaai dus de calorieën komen toch wel binnen. En ik sta niet in voor de avond. Misschien een puntje kaas en straks lekker slapen.

Dat is dus echt genieten! Ga zo door👍🏻