Weer een hete dag

Frankrijk, Marlenheim

We worden wakker met het geluid van een piano die hard toe is aan een bezoek van een pianostemmer. Niet veel later komt er een niet zuiver klinkend geluid bij dat waarschijnlijk doorgaat voor koorzang. Het is weer eens wat anders dan het hakken en boren op de bouwplaats. Maar ook deze ochtend kunnen we bij een lekkere 21 graden en een licht briesje ons ontbijt alweer buiten nuttigen.

We verlaten Bad Bergzabern richting zuiden en dat hebben we nooit eerder gedaan, altijd kwamen we uit het zuiden of oosten aan en vertrokken we noordwaarts. We zien dan ook een andere deel van de stad en ook hier staat aan de rand veel nieuwbouw, voornamelijk leuke kleine appartementencomplexen.
Na een tiental kilometers komen op herkenbare wegen en niet veel later zitten we al in Frankrijk. Het landschap veranderd langzaam in meer glooiend en dan met minder wijnbouw maar meer landbouw. Ook nu zien we veel schakeringen van de kleuren groen en geel en er is opvallen veel aanplant van hop.

In Hagenau kunnen we een parkeerplaats op die ook nog wat schaduw heeft en dat is onderhand wel weer nodig bij een strak blauwe lucht en zonder een zuchtje wind. Maxi slobbert het bakje water dat we haar voorzetten bijna leeg en wij houden het bij een kop koffie. Na Hagenau verlaten we de grotere wegen en we rijden rustig door het glooiende landschap.

Er is nauwelijks vrachtverkeer op deze zondag is dat is prettig. We hebben voor vandaag een korte rit gepland van ongeveer 75 kilometer naar Wangen in de Elzas. Pas op het laatste stuk van de rit zien we wijnbouw de overhand krijgen en rond half 2 arriveren we op onze bestemming, een wijnboer die via het systeem van France Passion camperaars gratis op hun erf laat overnachten. We zijn alleen en mogen zelf een plekje uitzoeken op het grote veld of op het gravel. We kiezen voor het veld naast een partytent XXL zodat we daar in de schaduw kunnen zitten. Dat bij een temperatuur van rond de 31 graden wel aantrekkelijk en ook fijn voor Maxi.

We lunchen en vullen ons vochttekort weer aan met een paar glazen water en ik neem neem nog een soepje. Ik heb zoveel getranspireerd dat ik licht in mijn hoofd ben. Als dat niet genoeg helpt volgt een bakje zoutjes en een stuk komkommer met zout. Ik blijf maar stil zitten en hoop dat mijn zout- en vochttekort zo kan herstellen. Omdat het niet echt helpt ga ik ondanks de warmte maar even liggen. De hond van de wijnboer, een mooie jonge jachthond, heeft veel interesse in Maxi en komt om de haverklap langs om te spelen. De baasjes kunnen roepen tot ze een ons wegen, luisteren is er nog niet bij voor deze jonge hond.

Even na 4 uur melden we ons in de wijnkelder van het woonhuis en het is daar heerlijk koel. De oude boer en zijn vrouw doen pogingen met ons te communiceren en dat valt niet mee. Wij spreken slechts beperkt Frans, mevrouw een paar woorden Engels en haar man een paar woorden Duits. Het wordt dus een mengelmoes van talen maar we begrijpen elkaar en daar gaat het om. De wijn die wij bij voorkeur wilde proeven, een Auxerrois, is helaas helemaal uitverkocht maar gelukkig hebben ze nog andere lekkere wijnen. We proeven wat en en kopen een paar doosjes. De zomer duurt nog lang dus wat witte wijn in voorraad hebben kan geen kwaad.

Na de proeverij zoeken we weer de schaduw op en met een klein snackje en een glad koel wit bereidt Sandra de avondmaaltijd voor. Ook vandaag vraagt de temperatuur om een licht diner en met een hamburger en sla lukt dat aardig. We eten weer lekker en toch ook gezond. Af- en opruimen vraagt veel inspanning bij deze temperaturen en jammer genoeg staat er geen zuchtje wind die enige verkoeling kan geven. We hopen op een beetje afkoeling terwijl de zwaluwen door het zwerk fladderen. Het klinkt zo mooi, het zwerk. Maar vandaag hebben we 2 maal een grote roofvogel rondjes zien draaien en meerdere keren een ooievaar, naast heel veel zwaluwen en musjes.
We zitten lang buiten, wachtend op afkoeling maar die laat lang op zich wachten.