Naar Salmanca

Spanje, Cabrerizos

Zoals te verwachten met een cp naast een bouwlocatie was er vroeg geluid. Ook wij waren dus bijtijds wakker en klaar voor vertrek. Na een korte stop bij de supermarkt voor water en brood, asceten als wij zijn, konden we de weg op naar Salamanca. Wat in het deel voor Penafiel opviel waren de kleine wijnranken, en nagenoeg nog zonder bladvorming. Bij Penafiel zagen een groot kasteel zodanig op een rots gebouwd dat het de hele omgeving kan overzien. Na Penafiel kwamen er meer wijnvelden. Het landschap werd heuvelachtiger en voorzover het oog strekte zag ik een strak lijnenspel van aangeplante wijnranken op een bruine, dorre ondergrond nu en dan afgewisseld met een groen vlak. In de verte nog wel een stofwolk van een boer die met zijn trekken over het land reed. Veel bodegas zagen we niet en de paar die er waren leken gesloten.
Bij nadering van Valladolid werd het duidelijk drukker en de N122 ging van een goede tweebaansweg over in een snelweg.

Zonder probleem vonden de beoogde camping Don Quichote (26715) in Salamanca.
Vanmiddag zijn we, nadat we de fietsen van het zand van de Bardenas Reales hadden ontdaan, op de fiets naar Salamanca gereden. Het “fietspad” bleek een zanderig pad te zijn maar bracht ons wel in de stad.

Salamanca is duidelijk een grote stad met een rijk verleden. Brede lanen en veel grote oude gebouwen. Plaza Mayor is indrukwekkend maar jammergenoeg is het binnendeel volgezet met keten en muziektenten. De stad wordt drukbezocht door groepen leerlingen en studenten en dat geeft dan weer sfeer. Met name de openbare bibliotheek was mooi om te zien.
Terug naar de camping hebben niet het hobbelige “fietspad” genomen maar gewoon de weg naar de camping. Dat ging erg makkelijk. Heuvel af en af en toe een beetje remmen, we waren er zo. Morgen gaan we nog een keer de stad in.

Om de dag goed af te sluiten zijn we paella gaan eten in het restaurant bij de camping. Het was heerlijk eten en gezellig druk in het restaurant.