Zachtjes, nou zachtjes?

Duitsland, Tangermünde

We hebben weer een goede nacht gehad en we genieten van de rust op deze grote camperplaats. Van de 40 beschikbare plaatsen zijn er maar 6 bezet. Het is vreemd dat het zo rustig is, dat was in de stad gisteren ook al opvallend.

Na een voor ons laat ontbijt met een broodje van gisteren gaan we aan de koffie en langzaam aan maken we ons klaar voor vertrek. Het zijn de reguliere huishoudelijke zaken die wel moeten gebeuren en we zijn tegen een uur of 11 zover dat we weg kunnen. Maxi mag nog even een plas doen want het begint te miezeren. We verlaten Wolfenbuttel zonder moeite en de miezer gaat over in druilerige regen. Het landschap is weer afwisselend, soms bosachtig maar vaak is het velden met mais of zonnebloemen regelmatig onderbroken door industrieterreinen. Zeker in de omgeving van Wolfsburg is veel industrie maar dat verbaast ons niet gezien het belang van VW in die regio.

De druilerige regen veranderd in echte buien en af en toe hoost het flink. We rijden rustig aan over wegen die afwisselend goed zijn en soms een lappendeken van reparaties. In sommige dorpen liggen in plaats van verkeersdrempels lange stukken met ouderwetse grove keien om je te dwingen de snelheid te minderen en dat lukt goed. Er kunnen in een dorpje kunnen we met moeite de camper kwijt op een P bij een Lidl maar met wat geluk lukt het wel. En, niet onbelangrijk, er staat een boom met een paar centimeter aarde die door Maxi gebruikt wordt om een plas te doen.

We rijden verder op een goede weg met rechts een groen geluidsscherm tegen de trein en links een hoog blauw scherm, waartegen weet ik niet. We rijden kilometers achter een vrachtwagen die een onaangename geur achterlaat maar we hebben geen keus om af te slaan. De laatste kilometers naar Tangermunde zijn we er van verlost en vinden de camperplaats moeiteloos. Helaas is het beloofde uitzicht op de Elbe er niet, maar wel genoeg plek voor ons. Het valt op dat het hier druk is en in de loop van de middag loopt het aardig vol met campers. Wat ook doorgaat is de regen die zware buien afwisselt met gestage regen. Het zou straks droger moeten worden….

En zowaar klopt de voorspelling en we maken er gebruik van om het dorp in te gaan. Het dorpje ziet er aardig uit, maar het weer is niet aantrekkelijk genoeg om echt op onderzoek te gaan. We zien dat er her en der stellingen worden opgebouwd en zuipketen geïnstalleerd. Komend weekend is hier feest en wij zijn dan weg, gelukkig! De meeste winkels zijn nu, tegen sluitingstijd, leeg of al gesloten. Sandra heeft het idee opgevat om vanavond pizza te eten en we lopen op terugweg langs een restaurant dat pizza op de kaart heeft. Ze besteld er 2, brengt Maxi en deze manke naar huis en gaat terug om de pizza’s te halen. Nog geen 5 minuten later staat ze met 2 grote dozen bij de camper en we kunnen eten. Ze smaken goed en na een natte dag is een hartige maaltijd welkom. Het aantal campers dat er ondertussen is gekomen is buiten onze verwachting na wat wij gezien hebben de laatste dagen, het is net niet helemaal vol!.

De regen is voor nu even opgehouden en dat maakt dat we de deur en de dakluiken open kunnen zetten voor wat frisse lucht, dat slaapt straks beter!