Korte rit, echt warm.

Frankrijk, La Flèche

Ondanks dat het overdag best erg warm was hebben toch een goede nacht gehad want de wind zorgde voor de broodnodige verkoeling. Je merkt wel dat het september is van vanochtend waren ondanks de ventilatie de ramen beslagen. Maar zodra de zon over de heuvel heen kwam werd het aangenaam.

Na het ontbijt hebben we opgebroken en ingepakt en zijn weer verder gereden richting Loire. Het eerste stuk van de route waren het smalle wegen met af en toe stevige hellingen van een procentje of 10 met scherpe bochten. In sommige dorpjes was het echt onoverzichtelijk en reden we stapvoets tot we weer genoeg konden zien. Daarna zijn het voornamelijk D en N wegen en daar kunnen we lekker tempo aanhouden en veel met de cruise control rijden. Nog steeds zien we overwegend landbouwgronden en slechts af een toe een kleine weide met een paar koeien. Een deel van de rit door het bos is aangenaam en net iets koeler dan onder de al vroeg brandende zon.

We hebben voor vandaag een redelijk korte rit gepland en het doel is een camping in La Fleche. Na 4 dagen rijden willen een paar nachten blijven staan en deze camping lijkt daar geschikt voor te zijn. Het laatste stukje voor we bij de camping komen worden we op een rotonde een onderdeel van een colonne vrachtwagens met kermisattracties. Er rijden combinaties van 3 grote aanhangers met een lengte van rond de 20 meter die door de chauffeur geroutineerd over rotonde na rotonde worden gemanoeuvreerd.

De receptie op de camping sluit van 12 tot 2 en we zijn mooi net voor 12 uur aangekomen en kunnen ons nog aanmelden. Er is nog plaats voor ons en we vragen om een plek met een beetje schaduw. De weersverwachting is een dikke 30 graden dus we zijn blij als we zo’n plek krijgen.
Nadat we ons geïnstalleerd hebben is het eerst tijd voor koffie en daarna de lunch. We lezen en rusten wat en na 2 uur, als het kantoor van de camping weer open is, komen er veel nieuwe mensen binnen. Het zijn vooral campers uit alle hoeken van Europa maar opvallend veel Engelsen.

Na het genot van een heerlijke douche lopen we naar het dorp. Het is dik 30 graden en we zoeken waar mogelijk de schaduw op. Maxi loopt lekker mee als we de Loir, dus zonder de e, oversteken en het dorp inlopen. We doen een rondje door het dorp, zien waar woensdag de markt gehouden zal worden en zoals in veel dorpen en steden staan er veel panden leeg. Toch is dit op maandagmiddag een levendig dorp en als we een tafeltje pakken op een lokaal terrasje zien we daar ook de schooljeugd zich verzamelen. Maxi vindt snel haar plek onder tafel. Na een cola, om een hypo weg te werken, en een biertje lopen we weer terug. We komen na 3,5 km weer bij de camper en mijn knieën hebben nu echt rust nodig. Gelukkig kan dat in de schaduw en bij een beetje wind is het best uit te houden.

Sandra maakt weer de maaltijd en bij deze temperatuur is sla toch wel de eerste keus, zo ook vanavond. Met een stukje zalm erbij en een glaasje gekoeld wit smaakt het weer top.
Na de afwas gaat Sandra nog een wandeling maken met Maxi, mijn knieën hebben genoeg gedaan vandaag. Het blijft lang warm en het kleine beetje wind brengt marginaal verkoeling buiten, binnen in de camper blijft het warm.

Nou zeg! 2,5 week geleden was Koos daar ook! Alleen was de camping vol en zijn er uitgeweken naar de Camperplaats (die waar die camperaar achteruit de dikke palen uit de grond reed), bij het meertje.