Lekker rustig

Portugal, U.F Mós, Santo Amaro e Vila Nova Foz Côa

Broem, broem, broem en broem.... gisteravond even na zes uur meerde er direct voor ons een passagiersschip af. Daarna ging de motor van het schip uit en het aggregaat ging aan. Broem, broem, broem zonder ophouden. Het werd duidelijk dat het schip die nacht zou blijven liggen en het aggregaat zou blijven draaien om het schip van stroom te voorzien. Voorzover we geslapen hebben was het eerste wat we hoorden bij het wakker worden: broem, broem, broem .... even na acht uur werd nog wat met proviand gegooid en het schip vertrok over het rimpelloze water. Wakker als we inmiddels waren hebben we stoelen buiten gezet en tijdens het ontbijt konden we al genieten van een heerlijke temperatuur en een fraai uitzicht. Het is de eerste keer deze vakantie dat we buiten kunnen ontbijten.

We rijden vandaag een groot deel over de N222 naar het oosten en zien het landschap dat we gisteren vanuit de trein hebben gezien op een heel andere manier. Waar de trein vaak vlak langs de Douro rijdt neemt de weg hier meer afstand van de rivier. We slingeren de eerste 20 km zodanig dat ik de 4e versnelling niet nodig heb. En de derde vaak ook niet, zo slingert en klimt of daalt de weg. Voor ons rijdt een Franse camper die van afremmen op de motor nog niet gehoord heeft of vergeten is hoe dat moet. Bij elke bocht hoe klein ook gebruikt hij zijn rem. Hij blijft ook als de weg breder en beter wordt voor ons rijden en pas na een km of 50 duikt hij de kant in. Niet veel later vinden we de Intermarche in Vila Nova de Foz Côa. We tanken lekker voordelig en doen boodschappen. Een flesje port, flesje wijn, paar biertjes en wat kaas en groente. Niet veel later vinden we de camperplaats voor (15824) deze nacht, net aan de rand van het dorp. Op stroom na zijn alle faciliteiten incl wc gratis beschikbaar! Daar kunnen veel gemeenten een voorbeeld aan nemen. En het uitzicht is spectaculair! Wel komen we tot de ontdekking dat we geen vlees oid gekocht hebben en vanmorgen ook niets uit het vriesvak hebben gehaald. Waarschijnlijk vanavond een vegahap dus!

Na de lunch besluiten we het Museu do Côa op te zoeken. In dit museum worden prehistorische opgravingen en rotstekeningen getoond die in die omgeving gevonden zijn. De architectuur van het museum is een groot contrast met de tentoongestelde zaken. Het pand is hypermodern en ligt mooi in het landschap.
Naast het bezoeken van de tentoonstelling kan, op afspraak, ook een tour per jeep gemaakt worden naar de locaties van de opgravingen. Het is 45 minuten over een zeer slechte weg en we besluiten dat aan ons voorbij te laten gaan.
De tentoonstelling is zeker de moeite waard en er worden vergelijkingen gemaakt met de rotstekingen die in de Dordogne (Fr) gevonden zijn en die wij 30 jaar geleden gezien hebben. We bekijken de vondsten en genieten van de koelte in het museum. Buiten gaat het inmiddels richting 30 gr in de schaduw en in de camper nog wat hoger.

Terug op de cp nemen we een drankje en we worden door een lokale dame aangesproken in zeer gebrekkig Frans. Of we interesse hebben in olijfolie? Om de lokale economie een flinke impuls te geven kopen we een kan van 5 liter. 10 Liter was toch net te veel.
Sandra besluit nog het dorp in te lopen terwijl ik dit dagboek bijwerk. We hopen nog op een beetje wind voor verkoeling want de koelkast van de camper heeft het zwaar. Er rijden wat auto’s langs maar verder is het lekker rustig hier.