Een prachtig landschap!

Spanje, Aranda de Duero

Na een heerlijk rustige nacht gaan we al weer vroeg op pad. Het einddoel is Aranda del Duero. Al snel zitten we op de N122 die ons zo goed als helemaal naar deze stad zal voeren.

Onderweg genieten we van een zeer gevarieerd landschap. Veel tinten groen en ook nu weer hebben de rotsen mooie kleuren van lichtgeel tot bijna rood. De diepgroene bomen en de struiken komen zo echt tot hun recht.

In ons kaartenboek van 2011 staat de weg in aanbouw al aangegeven en hij is nog lang niet af! Ze zijn hard aan het werk en het is imposant om te zien hoe ze het verkeer laten doorstromen tijdens de bouw. We komen langs kleine dorpjes die uitgestorven lijken. Echte fijne plaatsen om even te stoppen komen we niet tegen. We stoppen even om te tanken en arriveren vroeg op de camperplaats in Aranda (code 44339).

We vinden een plaats aan de rand van de parking waar we net een beetje zicht hebben op de Duero. We zien een aantal kanovaarders die over de rivier peddelen. Tegen het einde van de middag lopen we het centrum in. Bij de VVV halen we een plattegrond en worden we door de dame in het kantoor naar de kelder begeleidt waar een klein museum is over de stad en de wijnbouw. De stad dateert uit 1504, op het grote plein van de stad ligt een mozaïek van de plattegrond. Heel mooi. Ook de kerk is mooi, veel gebrandschilderde ramen. Op het dak van de kerk zijn een aantal ooievaarsnesten, allemaal bewoond.

We maken een rondje door de stad, ook hier best veel lege winkelpanden. De bedrijvigheid komt kennelijk laat op gang want het is rustig ondanks dat het 17:00 uur is geweest. Een van de bakkers heeft een aantrekkelijk taartje in de etalage staan. We gaan naar binnen en bekijken ook de uitstalling van de wijn van de regio. Met handen en voeten maakt de verkoopster ons duidelijk dat we alleen mogen kijken, niet aan de flessen komen......

Alle eettentjes zijn nog dicht, we besluiten terug te gaan naar de camper. We genieten buiten van een lekkere salade en een wijntje in de zon.

Al weer een heerlijke dag.

De restaurants gaan om 21.00 open. Hoe zuidelijker hoe later. Fijne reis verder.