Regen, onweer en hoosbuien

Duitsland, Bad Neustadt an der Saale

Gisteravond hebben we nog even buiten koffie kunnen drinken voor het begint te regenen. En die regen had het blijkbaar bij ons naar de zin want bij het opstaan, na een warme en broeierige nacht was de regen aangegroeid tot een bij tijd en wijle flinke hoosbui. Als ik kijk op de app voor de weersverwachting schrik ik even. Voor de omgeving waar we staan, en willen blijven, wordt 20-50 mm neerslag verwacht, met hoogwater en plaatselijk overstromingen. Voor de komende dagen zijn de vooruitzichten niet veel beter, alleen kan er hagel bij komen. Een stuk noordelijker zou het beter moeten zijn dus we besluiten daar maar die kant op te gaan.

We zoeken een camperplaats uit in Nad Neustadt, in het Kurpark. Maar voor we daar heen rijden hebben we nog een ander doel, de Becksteiner Winzer. Dat is een wijncoöperatie waar we al heel lang lekkere en betaalbare wijn kunnen kopen. Tussen de buien door, of eigenlijk in de zeikregen, breken we op en gaan op weg. We tanken onderweg voor €2,15 per liter en vinden ons doel in Beckstein makkelijk. In de loop van de jaren is de donkere schuur waar de wijn verkocht werd veranderd in een vinotheek met een fraaie presentatie van de wijncollectie. Wij zijn nu alleen geïnteresseerd in de lokale rode wijn, wit hebben we al. We selecteren een 5-tal die ons wat lijkt en proeven om net genoeg de smaak te ervaren, ik moet nog rijden dus drinken kan dan niet. We kopen een paar doosjes en gaan weer op weg.

De TomTom stuurt ons nu een heel smal weggetje in en het ziet er niet naar uit dat die weg gauw op zal houden. Ik keer de camper en ga terug naar een grotere weg, zet de TomTom uit en ga verder met Google Maps. Tot nu toe valt de regen mee, af en toe wat spetters, en we rijden lekker door. Na verloop van tijd wordt de regionale weg van 2-baans een 4-baansweg en daarna de echte autobahn. Dat merken we aan de voorbij scheurende auto’s waarbij ze elkaar nog net niet van de weg drukken. Gelukkig is het laatste deel weer een lokale weg, dat rijdt veel rustiger, maar vraagt wel regelmatig wat stuurmanskunst door de onoverzichtelijk bochten en steile hellingen tot wel 12 %. We vinden de overnachtingsplaats makkelijk en kunnen een plekje bemachtigen aan de rand, bij een soort dijk.

Het is tijd om te lunchen en terwijl ik dat regel laat Sandra Maxi even uit. Na een blik op de weersverwachting besluiten we nu naar de Altstad te lopen, en dat is een half uur. Voor mij wel een uitdaging, zeker als ik een paar hoogteverschillen moet overwinnen, en de afdaling daarna. We bereiken een leuk stadje waar het opvalt dat er activiteiten zijn, mensen lopen en winkels open zijn. We doen een rondje en vinden een plek bij de lokale ijsboer en bestellen een ijsje. We genieten er geruime tijd van want ze hebben een flinke omvang en we zitten gelukkig onder een parasol, het begint te druppelen. We lopen terug, bezoeken een kledingwinkel en komen bij de camper aan voor de eerste aangekondigde hoosbui zich aandient. Voor mij is het tijd de coldpacks uit het vriesvak te halen en mijn knieën te koelen want die hebben het zwaar gehad.

Niet veel later horen we gedreun, op de dijk voor de camper rijden treinen! Daar hadden we niet op gerekend. Gelukkig rijden ze niet regelmatig maar wat er vannacht langs gaat komen is natuurlijk wel de grote vraag. Na een halfuurtje rust ben ik wat herstelt en en Sandra laat Maxi nog even een plas doen want buienradar voorspelt weer flinke buien. Helaas komt het deze keer uit en het is dus een kwestie van plannen wanneer Maxi uitgelaten kan worden.

Matig ijsje, hoor!😜😘

Nick 2022-09-14 19:00:33

Na regen komt altijd zonneschijn! Morgen hoop ik voor jullie 🤞

Kim 2022-09-14 21:23:14

Wat een geweldige ijscoupe, een verdiende beloning 🥇

Babanne 2022-09-14 21:36:21

Na zo’n ijsje ben vanzelf afgekoeld. Je zou geen coolpack meer nodig hebben!