Nationale Brocante dag

Frankrijk, Saint-Pierre-des-Corps

Onze buren zijn vroeg op wat ze willen om 8 uur wegrijden. Ze moeten dus daarvoor de vouwwagen afbreken en inklappen en daar zijn ze wel even mee bezig geweest. Helaas lukt dat niet stil. Ook aan de andere kant zijn ze erg vroeg actief en zijn op pad als wij om half 9 opstaan.

Vandaag hebben een flinke rit voor de boeg en na de stop bij Lidl om de voorraad drinkwater aan te vullen gaan we op pad. De TomTom heeft kuren vandaag want te instructies waar we heen moeten komen elke te laat en na de afslag die we moesten nemen. We rijden daardoor een rondje door de buitenwijk van Tours en bij het stoplicht gebruik ik de rijd om snel Waze te programmeren. We kunnen weer op de goede weg komen als de TomTom ineens helemaal uitvalt en opnieuw opstart. En vanaf dat moment werkt het weer gewoon goed en zoals het hoort.

Het is erg druk op de weg voor zondagochtend en pas als we een eind weg zijn van Tours wordt het rustiger. We rijden op een soort van dijkweg langs de Loire die trouwens weinig water bevat op dit moment. We laveren door de dorpjes langs de Loire en zien regelmatig mooie oude landhuizen en kastelen. We moeten regelmatig omrijden omdat er weer een rommelmarkt is en een straat of plein is afgesloten. We komen door Blois en omdat we moeten wachten voor een stoplicht komen we achter een paard en wagen met toeristen te zitten. Inhalen kan hier niet en het tempo is echt niet meer dan 3 km per uur. Na een minuut of 10 gaat de kar weer het dorp in en kan de file die er achter is ontstaan langzaam oplossen. Op de kade tegenover het kasteel zien we de zoveelste brocante van deze dag maar gelukkig zonder dat we er voor moeten omrijden.

Na het eerste deel van de rit langs de Loire rijden we door grote bossen waar actief aan houtkap wordt gedaan te zien aan de stapels omgezaagde bomen die er liggen. Voordeel van deze route door het bos is wel dat we wat schaduw hebben terwijl we rustig verder rijden.
Om een uur of 2 komen we aan bij ons doel van vandaag, Sully sur Loire. En het is er buitengewoon druk want er is een hele grote brocante georganiseerd. De weg naar de camperplaats is afgesloten en we moeten over een zanderig terrein dat als parkeerplaats in gebruik is genomen tussen de rijen auto’s door laveren. Soms gaat het maar net want elk hoekje van het terrein is bezet. We komen bij de camperplaats en vinden een stek, wel in de zon en zonder greintje schaduw.

Terwijl flink water drinken horen we geluid van jachthonden en trompetgeschal uit te richting van het kasteel komen. We gaan daar vanavond wel kijken. Het is nu te heet voor Maxi, maar ook voor ons, om daar naar toe te lopen over een weg van alleen asfalt omdat de berm gebruikt is als parkeerruimte en voor verkoopstalletjes.

We zijn dolblij met elk zuchtje wind en streepje schaduw, het lijkt wel nog warmer dan gisteren. We lezen wat, zorgen dat het vochtniveau op peil blijft en Maxi zoekt onder de camper naar een minder hete plek om te hijgen. We hebben weinig zin in een hele maaltijd en we snacken wat met een rilette van konijn en wat kazen op toast.

Als de zon en de temperatuur begint te zakken lopen we naar het kasteel. We zien de stofwolken boven wat als parkeerplaats is gebruikt langzaam optrekken en zijn blij dat we daar niet een plekje gekozen hebben. De uittocht van deelnemers aan de festiviteiten bij het kasteel is in volle gang en wagens met paarden, honden en andere gedierte rijden weg. De geur van de dieren hangt zwaar in de lucht, echt lekker ruikt het niet. Het kasteel,licht er in het windstille avondlicht fraai bij. Als we uitrusten op een stenen muurtje worden we weer opgewarmd van onderop. We gaan een warme nacht tegemoet en morgen beloven weersvoorspelling voorlopig de laatste hete dag te worden.

Ook hier vandaag de 34 graden gezien… Niet richting Bretagne?