Toch geen lange rit

Frankrijk, Gisors

We hebben een rustige nacht gehad, tot onze buren rond half 7 buiten een discussie hadden en hun baby huilend genoeg geluid toevoegde om ons wakker te krijgen. We blijven liggen en horen verschillende campers in het uur erna vertrekken. Als we opstaan zijn er een aantal al vertrokken maar in de berm hebben gisteravond laat nog een een 4-tal nieuwe camperaars een plekje gevonden in het donker.

Wij doen rustig aan want we hebben een lange rit gepland van bijna 5 uur naar Evreux. We gaan op pad en de weg in het begin is weer smal en meestal onoverzichtelijk. Gelukkig zijn we met de camper een maatje groter dan de tegenliggers die mooi voor ons opzij gaan en ruimte maken. De weg is afwisselend van goede kwaliteit en soms abominabel slecht. Menig kannetje teer is hier in de gaten en scheuren gegooid zonder dat de weg er beter van is geworden.

De TomTom heeft het vandaag op zijn heupen want eerst worden we een rondje door een dorp gestuurd om op dezelfde weg terug te komen en daarna weet hij het verschil niet tussen links en rechts. Hij stuurt ons linksaf en wil dat we daarna op een 4-baansweg gaan keren want we moeten de andere kant op! Ook nu blijkt dat je niet blind kunt vertrouwen op een navigatiesysteem en als bestuurder wakker moet blijven. We rijden alles binnendoor en dat kost meer tijd dan gedacht dus bij een pauze besluiten we dat we niet de hele dag willen rijden en zoeken een andere bestemming.

Het landschap wordt steeds golvender en links en rechts zien we grote percelen met mais, sommige al geoogst en soms velden met zonnebloemen die langzaam van geel naar bruin veranderen. We vinden onze nieuwe bestemming en treffen een redelijk nieuwe camperplaats aan. Inchecken gaat tegenwoordig geautomatiseerd maar bijna elke plek heeft een ander, niet altijd even begrijpelijk systeem om binnen te komen. We krijgen hulp van een vriendelijke Fransman die er al staat en we kunnen een plekje uitzoeken.

Zodra we staan zijn er wat huishoudelijke taken te verrichten want gisteren waren er geen mogelijkheden het wc-reservoir te legen dus dat moet als eerste. Daarna kunnen we aan de lunch en genieten van de zon die steeds beter door de wolken komt.
We brengen de middag door in gepaste rust met een toastje met rillette en kaas met een bubbeltje als begeleiding. Ondertussen kijken we naar de mogelijkheden voor de komende dagen en komen tot de conclusie dat we het rustig aan gaan doen en nog 2 dagen gebruiken om aan de Loire te komen.

Ik (Laurens) heb vakantie van keukendienst want Sandra zorgt voor het eten als we met de camper onderweg zijn. Na het konijn van gisteren wil ze het vandaag overtreffen met gewokte courgette en champignons met een heerlijk lamshaasje. Wat mij betreft is het geslaagd want het smaakte uitstekend. Het is heerlijk zwoel als we buiten nog aan de koffie zitten terwijl de lucht langzaam donkerder aan het worden is.