Niet weggespoeld

Nederland, Westerwolde

De hoosbuien die gisteravond het noordoosten van het land overspoelden hebben zich voor ons voorbeeldig gedragen. Niet ver van Bourtange vandaan heeft het gespookt, hier was het stevige wind en regen maar gelukkig niets ergs aan de hand.

Vandaag is het wisselvallig weer, overwegend bewolkt met af en toe wat neerslag en een stevige bries. Door die wind besluiten we de geplande fietstocht voor vandaag te laten voor wat het is en in te ruilen voor een hernieuwde kennismaking met de vesting Bourtange.

Na het ontbijt en een kopje koffie lopen we richting van de vesting. Op het parkeerterrein staan al veel meer auto’s dan jl. vrijdagmiddag. Via de tijdelijke noodbrug voor voetgangers, de echte toegangsdeur wordt gerenoveerd, lopen we onderaan de muur van de vesting weer naar binnen. Ook binnen de vesting is het al drukker dan bij ons vorige bezoek. We besluiten over de vestingwal te lopen en alles van een andere kant te bekijken. We laten de steile trappen voor wat die zijn en zoeken een helling die voor Maxi wat beter te belopen is om boven te komen.

We kuieren over de muur, zo nu en dan proberen we andere bezoekers op anderhalve meter te omzeilen. Best lastig op zo’n smal pad! We zien de molen binnen de vesting nu pas echt goed en blijkt groter dan in eerste instantie door mij ingeschat. Halverwege dalen we weer af voor een kopje koffie op het terrasje. Daarna bezoeken we het andere deel van de vestingmuur. Na goed anderhalf uur zien we het steeds drukker worden en realiseren we ons dat het hier tijdens een “normaal” hoogseizoen waarschijnlijk schuifelen zal zijn. Nu hebben we het geluk Dat we eerder hadden in de Zaanse Schans dat we normaal kunnen lopen en foto’s kunnen maken zonder hordes mensen.

Lekker z’n dagje!

Margriet 2020-06-28 21:10:41

Die laatste foto is fraai!