Nog even naar de markt

Frankrijk, Dijon

Als we wakker worden regent het flink en buienradar geeft aan dat het meer gaat worden. Ook de temperatuur van 13 graden is niet wat we gewend zijn de laatste weken. Daar hebben we niet op gerekend want we willen nog een keer naar de markthallen van Dijon. Sandra laat Maxi wel uit maar die heeft geen zin in een nat pak en ze zijn gauw weer terug.

We doen rustig aan en als het er op lijkt dat de regen minder is trekken regenkleding aan en fietsen samen naar de stad. Het is koel genoeg dat Maxi een uurtje in de camper blijft. We kennen inmiddels de route grotendeels en fietsen tot vlak bij de markthallen en zoeken een plek waar we de fietsen veilig kunnen achterlaten.

Bij de markt buiten de hallen staan andere kramen dan gisteren en bij een kraam met olijven en tapanades mogen we proeven van de diverse varianten. We kopen wat voor bij de borrel, slaan appels in en gaan naar binnen voor andere heerlijkheden. We kopen nog wat kaas en paté en tot slot nog wat brood. Maar voor we weggaan stoppen we bij de slager voor een paar mooie biefstukjes van het schaap. Tevreden zoeken we de fietsen weer op en rijden door het centrum van Dijon weer richting van het station waarna we over het fiets/voetpad verder terug kunnen naar de camping. Als altijd is Maxi blij als we er weer zijn.

Na een klein rondje voor Maxi ruimen we de inkopen op en gaan we aan de koffie. De ochtend is voorbij gevlogen en na de lunch doen we wat huishoudelijke klusjes. In etappes ruimen we vast wat op want morgen is weer een reisdag. De temperatuur is aangenaam met 24 graden maar echt zonnig wordt het niet. We helpen een Duitse dame die alleen met haar campertje reist om dicht genoeg te komen in de buurt van de zuil waar ze stroom kan halen. Ze heeft wat moeite met links en rechts maar na langdurig heen en weer rijden is haar snoer lang genoeg om aan de stroompaal aan te kunnen sluiten.

Tussen de klussen door kijk ik naar de kwalificatie van de F1 in Singapore want de WiFi is hier best goed. Aan het eind van de middag snacken we wat, drinken een borreltje en zien op Buienradar dat er rond half zeven zware regen verwacht is. Dat is reden genoeg om de luifel vast in te draaien en het grond kleed op te bergen. Mocht het inderdaad gaan regenen dan zitten we zo binnen en hebben we niet alles nat mee te nemen.

Terwijl Sandra naar de lokale friettent gaat om patat te halen, we doen ruig vandaag, bak ik het vlees en ik ben net op tijd klaar. We eten vanavond binnen gezien de verwachtte regen, maar die blijft uit. Na het diner, het was weer heerlijk, en een kop koffie is er eerst de afwas. Bij de 2e koffie zitten we weer buiten en hebben een leuk gesprek met onze Nederlandse buren die terugkomen bij hun camper. De regen blijft komen zegt buienradar en valt niet tot nu toe. Wat ons betreft houden zo. We merken wel dat het steeds vroeger donker is en de vochtigheid buiten in de avond zorgt dat je naar binnen gaat.

Laurens aan het koken op vakantie? Hier nu, na een best wel zonnige dag, regen. Goede reis morgen!