Naar de Moezel?

Portugal, Pinhão

We verlaten de camping met de zon aan de hemel en via het badplaatsje en de buitenwijken van Aveiro op weg naar onze volgende bestemming. Na het stadse en bebouwde deel van de route gaan we binnendoor verder. Steeds vaker zien we wijnaanplant op terrassen hoog tegen de heuvels. De stukken met wijnbouw worden met regelmaat afgewisseld door bos en wat vroeger bossen waren. Er staan hoge zwarte stronken als overblijfsel van bomen na een bosbrand! Je moet er niet aan denken dat je daarin terechtkomt. Wat verder opvalt is de aanwezigheid van brem, vol in bloei. Fraai om te zien. Helaas gaat de zon wel steeds vaker schuil achter grote wolken, maar de temperatuur blijft aangenaam, ondanks de wind.

Na een paar uur op kleine wegen met fraai uitzicht besluiten we toch een deel van deze etappe op de grote weg te doen. De kwaliteit van de wegen is zeer gevarieerd. Hele stukken van goede kwaliteit worden afgewisseld met kilometers weg met gaten en putten die misschien wel een halve meter diep zijn. Zeker met tegenliggers is dat geen pretje om te rijden. Wel valt op dat de Portugezen een alternatief hebben voor verkeersdrempels. Ze onderhouden de weg gewoon 20 jaar niet of laten de oude kinderkopjes als trilplaat liggen. Je remt vanzelf wel!
Zodra we de grote weg, de A24, weer verlaten voor het laatste stuk krijgen we beiden het idee dat we in de vallei van de Moezel rijden. Links en rechts van de oever van de Douro op steile hellingen zien we wijnranken aangeplant. En in tegenstelling tot wat we in Spanje zagen zit hier alles volop in het blad. Ander soort druif is misschien de oorzaak, ik weet het niet.

De officiële camperplaats (60860) is bezet door gewone auto’s maar even verderop langs de Douro zien we een paar campers staan. We sluiten achter aan in de rij. Wij staan best zo.

We lopen na de late lunch het dorp Pinhāo in om te weten hoe lang het lopen is naar het treinstation want we willen morgen de trein nemen. We kopen vast kaartjes en bewonderen het fraaie tegelwerk op het station. Nadat we een paar flesjes port hebben gescoord gaan we moe maar blij terug naar de camper.
Aan het eind van de middag kon ik nog even buiten zouter om deze blog te schrijven.

Wat een schattig stationnetje, dat van Pinhäo. We reden langs de kleine 'witte' en 'gele' weggetjes van Porto naar Peso da Regua en naar Pinhaö. We hadden nergens echt slechte weg! Misschien ligt onze norm wat lager, we zijn Belgen... .