De Pfalz in

Duitsland, Bad Bergzabern

Het heeft flink geregend vannacht en dat heeft ook voor wat afkoeling gezorgd en daar zijn we best blij mee. Als we buiten ontbijten is het 20 graden in de zon en dat voelt gek genoeg fris aan. Na de gebruikelijke huishoudelijke klusjes gaan we op weg, de 1e halte is een grote Lidl.

Met wat moeite kan ik de camper parkeren en kunnen we inkopen doen voor het weekend. De winkel is stukken groter dan wij in Pijnacker gewend zijn en assortiment is heel anders, dat maakt het leuk maar je moet wel goed zoeken. We kunnen bijna alles vinden wat we willen behalve kleine blikjes bier. De kleinste is hier een halve liter, maar ze staan er ook van 1 liter. Wel is er na de kassa nog een echte banketbakker die heerlijk uitziende rabarbertaartjes verkoopt. Wij kunnen die niet laten liggen en er gaan er 2 mee.

Na de boodschappen rijden we rustig binnendoor en komen al snel weer tussen we wijnvelden van de Pfalz. Ook op deze binnenwegen is het best druk en er is vooral veel vrachtverkeer. We halen geen toeren uit om in te halen in tegenstelling tot sommige andere weggebruikers. Vandaag hoeven we niet veel kilometers af te leggen en een uur later komen we aan in Bad Bergzabern. Tot onze verbazing is de camperplaats in het centrum van de stad nagenoeg leeg. Van de 15 plaatsen zijn er slechts 3 bezet dus we kunnen kiezen. We nemen een plek aan de rand met schaduw van bomen en een stukje gras. Zo heeft Maxi ook een fijne plek om te liggen.

Als we zijn geïnstalleerd zijn we wel toe aan koffie en het rabarbertaartje smaakt er uitstekend bij en geeft genoeg maagvulling zodat we de lunch kunnen overslaan. We genieten van het relatief koele weer, het is 26 graden, en verbazen ons weer dat er niet meer campers staan. Na een uurtje rust gaan we aan de wandel. Een van de redenen om naar deze plaats te komen is de ijsfabriek. Ze maken heerlijk ijs en verkopen ook aan particulieren en we zijn hier in de afgelopen jaren vaker geweest en nooit teleurgesteld. De wandeling van een klein halfuur is met deze warmte goed te doen en het ijs smaakt weer goddelijk. We zijn weer uitgerust genoeg om terug te lopen.

We zoeken een plekje onder de bomen en er komen zowaar nog 2 campers die aanstalten maken te blijven overnachten. Met een glaasje water en een stukje worst van een echte slager genieten we van deze middag. En in de loop van de middag melden zich nog andere camperaars die op deze goede stek willen overnachten. We staan nu met zo’n 10 campers en waar nodig helpen we elkaar.

Het diner is een klein stukje vlees en en een goed gevulde en smakelijke salade. De temperatuur blijft aangenaam en we zijn blij met de schaduw die we hebben. De werkzaamheden van de bouwplaats vlakbij zijn tegen 6 uur ook geëindigd en dat geeft echt rust. Ik hoop dat ze morgenochtend niet vroeg weer aan de slag gaan. We zitten nog lang buiten en met een minimum temperatuur van van 15 graden vannacht wordt het wel afzien!

En op verzoek van Nick nog een snapshot van het Techniekmuseum.