Via Chinon naar Tours

Frankrijk, Saint-Pierre-des-Corps

Er zijn vanmorgen vroeg al weer mensen op pad gegaan want als je om half 7 vertrekt vinden wij dat vroeg. Wij wachten nog een paar uur voor we opstaan en ontbijten buiten, in de schaduw want het is al 21 graden. De nacht was zoals verwacht warm en klam maar toch hebben we redelijk geslapen tot het alarm om 4 uur afging dat Sandra weer een hypo had.

We besluiten de komende 2 dagen naar Tours te gaan en omdat het vrijdag is en we niet zoals vorige week voor een volle camping willlen staan boeken we een plek op de camping bij Tours. Via internet gaat dat makkelijk en we ruimen op en sluiten aan bij de rij om het toilet te legen. We hebben 3 campers voor ons en een kwartier later is er niets gebeurd. Dit kan nog wel even gaan duren en wij kiezen er voor later de pot maar te legen.

We pakken de D751 en bij een camperplaats waar we wel eens gestaan hebben doen we een nieuwe poging om te lozen maar die optie is daar verdwenen. We gaan vrolijk verder en volgen de borden richting Chinon. Dat gaat voortvarend tot er een bord staat verboden voor auto’s met caravan en ook voor campers. Fijn dat dit niet eerder is aangegeven maar niet heus! We moeten dus keren en dat lukt gelukkig makkelijk door een zijsteeg achteruit in te steken. We rijden een stuk terug en pakken een wat grotere zijweg en komen met een mooie route door wijnvelden en bossen weer richting Chinon.

We bereiken de parkeerplaats die speciaal voor campers is aangelegd tegen kwart voor 11 en na een plas voor Maxi en een kop koffie gaan we op pad richting oude centrum. Tot onze verbazing en mijn vreugde is er na een flinke helling af lopen een lift die ons rechtstreeks brengt in het middeleeuwse oude Chinon. We maken er dankbaar gebruik van en komen uit bij een plein met terrasjes. We lopen de hoofdstraat in en het is opvallend rustig en de straten en zijsteegjes. Het is een charmante oude stad maar voor mij is het oppassen geblazen want geen steen ligt gelijk. Opvallen zijn de panden die doen denken aan de vakwerkhuizen in Duitsland. Als we de lange staat door zijn gelopen zien we een bankje aan de rivier en een bakker verderop. Sandra haalt even iets lekkers en ik mag bijkomen op het bankje. Daarna bezoeken we een in de rotsen uitgehouwen wijnopslag, maar er is geen personeel die iets kan vertellen dus we lopen er door en er weer uit. We nemen nagenoeg dezelfde weg terug en de lift is weer een uitkomst voor mij.

We rijden verder richting Tours en de D751 is kilometers lang als langs een lineaal aangelegd en we rijden door bossen tot de buitenwijken van Tours. Tours blijkt een grote stad te zijn en we rijden toch wel een minuut of 20 door de buitenwijken, doen inkopen bij een Lidl en komen aan bij de camping. Helaas is het kantoor tot half 3 gesloten dus er rest ons niets dan een dik uur te wachten. Het blijkt dat we mazzel hebben dat we gereserveerd hebben want de plekken met schaduw worden alleen toegewezen aan hen met een reservering.

We vinden onze stek en zijn al snel geïnstalleerd en vullen het vochttekort eerst maar aan. We halen de fietsen van het rek en zetten de kar van Maxi, wij noemen dat de MaxiTaxi, in elkaar. We willen morgenochtend bijtijds naar de stad en met Maxi de bus in op zaterdag lijkt ons geen goed idee.

Ook vandaag is het weer heet, niet normaal warm maar heet. Veel zin om actief te worden heeft Sandra niet en dat snap ik best. Het worden dus afhaal pizza’s en met een omweg komen die bij de camper. Ze smaken best goed en terwijl de avond invalt en het donker wordt zweten we bij en kop koffie. Morgen loopt de wekker “vroeg” af en fietsen we naar het oude centrum van Tours. Straks nog even de ventilator installeren en misschien slapen we nog goed ook? In de verte klinkt een feest, we hopen dat we daar doorheen kunnen slapen.