Obrigado Portugal

Spanje, Pontevedra

We verlaten Portugal vandaag en koersen aan op Noordwest Spanje. Zodra we de Spaanse grens over zijn valt het op dat het op de wegen aanzienlijk drukker is als we in Portugal gezien hebben. De kwaliteit van de wegen is trouwens ook wel wat beter, stukken minder kuilen en weggesleten asfalt, maar nog steeds veel diepliggende putten! We hebben er een sport van gemaakt ze zoveel mogelijk te ontwijken maar dat lukt zeker niet altijd. Je ontwijkt er één en komt terecht in een andere put.
Even voor één uur (Spanje is een uur later dan Portugal) bereiken we Pontevedra. De route naar de cp (54427) staat goed met borden aangegeven en er is nog plek genoeg. We drinken nog een kop koffie en eten een boterhammetje voor we de stad ingaan.
We staan naast een mooie brug, zoiets als de Erasmusbrug maar dan op een rotonde en natuurlijk wel wat kleiner. De wind zorgt voor een bijzonder zwiep-zwiep geluid van de tuien. Ik heb het nooit eerder gehoord.

Pontevedra is een overwegend moderne stad. We steken de rotonde over en komen terecht in een mengeling van overwegend moderne gebouwen met af en toe een oud pand, al dan niet onderhouden en sommige zelfs in verval geraakt. We wandelen door afwisselend kleine straatjes, grote pleinen en winkelstraten. Een enkel pand is echt de moeite waard maar de meeste zijn gesloten, waarschijnlijk voor de siësta.
Op een terrasje bestellen we glas droge witte wijn en we krijgen een glas droge, enigszins zure sherry, tenminste dat denken we. Gelukkig wordt er dan wel een klein warm hapje bij geserveerd. Onze indruk van Pontevedra is positief, maar geweldig kunnen we het niet noemen.