Voordeel van het “nieuwe normaal”!?

Nederland, Wormerland

We weten allemaal dat alles anders is. Het “oude normaal” is, in ieder geval tijdelijk, ingeruild voor een “nieuw normaal”. Buiten het ontbreken van het geluid van laag overvliegende vliegtuigen thuis heb ik nog weinig voordelen kunnen ontdekken. Tot vandaag dan.

Aan het eind van ochtend trok de regen weg en werd ook de temperatuur wat aangenamer. Echt warm was het nog niet en we besloten dan ook van de situatie gebruik te maken en zonder Maxi naar de Zaanse Schans te gaan. De Zaanse Schans ligt op een 20 minuten fietsen vanaf de camping en is via smalle polderweggetjes makkelijk te bereiken.
De parkeerplaats bij de ingang van Het Zaans Museum is slechts mondjesmaat gevuld. Wij besluiten het museum te laten voor wat het is en lopen met de fiets aan de hand verder. We kopen een paar ansichtkaarten en bekijken de klompenmakerij. Daar wordt het al duidelijk dat het niet druk is. Even later bij de kaasmakerij horen we van medewerkers dat normaal gesproken de winkel vol staat met schuifelende Chinezen, Japanners en eigenlijk met mensen uit alle hoeken en gaten van onze planeet. Maar nu, in dit nieuwe normaal, zijn wij de enige bezoekers in de kaaswinkel! We kopen wat bijzondere kaasjes en gaan buiten verder met onze verkenningen. Slechts hier en daar lopen wat toeristen en het is dan ook goed mogelijk foto’s te maken zonder dat er iemand net in beeld loopt! Zo blijkt het nadeel toch ook weer een voordeel te zijn. We fietsen nog een stuk langs de molens en zien aan de overkant van het water naast industrie ook mooie oude woningen staan. Voor we het weten zijn we al weer uit het toeristische gebied en via Wormer fietsen we terug naar de camping.

De zon breekt door en we genieten van het uitzicht en de relatieve rust, want het gras moet natuurlijk wel vandaag gemaaid worden! Tegen de verwachting in blijft de voor de middag voorspelde regen uit en met een boek in de hand kijken we naar een groepje koeien in het weiland tegenover de camping. En we genieten van de rust, een incidenteel laag overkomend vliegtuig en de altijd aanwezig geur van chocolade die in hier de hele omgeving hangt.

En dan ineens is de zon weg en hangt er een dreigende lucht. Houden we het droog vanavond?

Mooi verhaal, echt herkenbaar. Misschien moeten we wel fan worden van het nieuwe (tijdelijke) normaal. Ik ben bang dat het financieel ons land dan wel naar de knoppen help. Erg jammer. Warme groet MARJOHAN