De Maas over en terug

Nederland, Bergen

De verwachtte regen en onweer van vannacht is uitgebleven. Gisteravond is er wel een buitje gevallen maar niets ernstigs.
De ochtend begon met wat laaghangende bewolking maar al snel werd die door de zon verdreven.

Even na tien uur stapten we op de fiets voor een rondje van een goede 35 km in de buurt. In Bergen (L) konden we het begin van de route makkelijk oppikken maar ook de begeleiding van de route.nl app liet al snel de eerste steek vallen. We "moeten afslaan op de rotonde" waar er geen rotonde is. Maar gelukkig zijn we er snel genoeg achter welke richting we wel opmoeten om de route te vervolgen.
We verbazen ons over de grote infrastructurele werkzaamheden hier. Grote gebieden met zand en grote shovels en vrachtwagens steken de weg over. Ik denk dat er een rondweg in aanleg is. Waarschijnlijk fijn voor de bewoners van de dorpen in de buurt maar minder fraai voor het landschap. Even later kunnen we met de pont de Maas over.

We komen door fraaie bossen en langs evenzo fraaie woningen. Ondanks dat denk ik dat ik toch liever blijf wonen waar we nu zitten. Het is hier wel erg stil in de winter denk ik? We fietsen langs landgoed Geijsteren verder. Hier en daar staan Mariakapelletjes langs de weg of de paden. De route gaat vaak over niet of slechts deels verharde paden. Met name de bochten zijn op de zanderige delen lastig te nemen maar we komen ongeschonden er doorheen.
Bij Wansum rijden we plotseling door een industriewijk heen. Grote silos van wat waarschijnlijk een veevoederfabriek is bepalen het uitzicht tot in de verte. Het lijkt een afknapper maar je waardeert daarna wel het groene landschap wel des te meer.

Even later fietsen we weer langs de Maas naar Blitterswijck en kunnen daar met een voet/fietsveer weer naar de andere kant van de Maas richting Wellerlooi. We zien een supermarkt langs de weg en besluiten nog een paar boodschappen te doen. Het is niet druk en niet veel later fietsen we verder. Midden in het bos geeft de route begeleiding weer wat vreemde instructies en we besluiten tot het houden we een kleine pauze terwijl we kunnen proberen te achterhalen welke kant we op moeten. Na een hapje en een slok water weten we hoe we verder moeten om de geplande route te volgen. We rijden verder door bossen en langs heidevelden, die een heel klein beetje paars kleuren. We zijn te vroeg voor de echte bloeiende heide maar evengoed blijft het mooi. Ook zien we grote stukken heide en bos waar recent brand geweest is. Een enkel boompje staat er nog maar verder is het zwartgeblakerd.
Na een goede 36 km laten we de route voor wat het is en draaien de camperplaats weer op. Ik ben blij dat we er zijn, mijn derrière werd toch wel wat gevoelig.

De middag hebben we heerlijk relaxed doorgebracht. Na de lunch wat gelezen en een wandeling met Maxi gemaakt door het bos. We kwamen een lokale bewoonster tegen met een een jonge Tervurense herder en hebben een tijdje staan kletsen. Daar waar wij het hier heelijk rustig vinden was zij van mening dat het de laatste tijd zo druk geworden was. Zo zie je maar weer hoe je iets ervaart, dat het "hetzelfde" voor iedereen andere beleeft kan worden. Wij zijn in ieder geval wel van plan nog een keer hier terug te komen en te genieten van de rust. Morgen zoeken we weer een ander stekkie om te overnachten.

Mooi gebied,zeg! En gelukkig goed weer. Ik kon vanochtend met de kano naar mijn werk....

Nick 2018-09-05 19:55:27

Geniet nog maar even val de laatste dagen. Goede thuisreis!