Van Triacastela naar Ferreiros, 33 km

Spanje, Ferreiros

Gisteravond lekker gegeten. Dit keer alleen aan tafel, geen probleem hoef je ook niet te kletsen.
Vanmorgen de wekker gezet om 06.00 uur. Ik wilde vroeg opstaan, een lange dag voor de boeg. Na een goed ontbijt, om 07.30 uur het donker in gelopen. Dat viel eigenlijk niet echt mee. Je ziet geen donder, en dus ook niet de aanwijzingen van de pelgrimsroute. De route gevolgd via de navigatie op de telefoon. Wel wat lastig omdat je een beetje verblind wordt door het licht van de telefoon.
De maan gaf trouwens ook aardig licht, maar de route ging voornamelijk door een bos, dan heb je er niet zoveel aan.
Op een gegeven moment liep er iemand voor mij met een lamp op zijn hoofd. Daar ben ik achter blijven lopen. Dat werkte best goed. Ik denk echter dat hij het niet prettig vond dat er iemand achter hem liep, want opeens stopte hij en liet mij voor gaan. Geen echte pelgrim dus.
Maar goed het begon al snel te schemeren, dus geen probleem meer.
Wel bijzonder om zo de dag te beginnen, maar dat doe ik maar niet meer. Je moet wel kunnen zien waar je loopt.
Vandaag waren er twee keuzes om te lopen. Ik heb gekozen voor de kortste variant. Dat scheelde 7 km.
De eerste uurtjes niets te krijgen, maar wel een uitstalling waar je diverse etenswaren kon meenemen tegen een prijs die je zelf mocht bepalen. Ik nam een banaan, twee pruimen en een koekje mee, en heb een euro in het bakje gedaan. Loop ik even verderop mijn banaan te pellen, laat ik hem in de prut vallen. Zeker te kort betaald. Gelukkig had ik de pruimen nog, best lekker.
Wel een prachtige route. Mooie paden en prachtige vergezichten. Dat laatste werd nog mooier door de mistbanken die hier en daar tussen de bergen blijven hangen. Ook liet de zon zich weer nadrukkelijk zien.
Op de plaats waar de twee routes bij elkaar komen koffie gedronken. Dat was ook eigenlijk de eerste mogelijkheid.
De route liep ook door Sarria, een vrij grote stad met een klein oud centrum dat op een heuvel is gebouwd. Eerst klimmen en dan op een terrasje even bijkomen, voor nog en bakkie koffie.
Daar trof ik Magdalena weer, die had ik al zeker een week niet meer gezien.
Samen met haar aan de koffie gezeten.
Ik had brood gekocht voor de lunch, omdat ik niet goed wist waar en wanneer ik wat zou kunnen kopen. Dat later op een bankje opgegeten.
Na Sarria ook weer een prachtige route. Weer veel diep liggende paden en af en toe ook weer mooie vergezichten.
Ook weer onder een snelweg doorgelopen. Dat was trouwens wel een opvallend lang viaduct. Echt een bijzonder bouwwerk. Ik hoop dat het een beetje te zien is op de foto’s.
Na Sarria loop je door verschillende gehuchten. Dorpjes met maar een paar huizen, dat zijn dan ook vaak pelgrimsonderkomens, of boerderijen.
Je moet dan wel goed opletten waar je loopt, de weg ligt dan vol met koeienstront.
Op een gegeven moment was ik volgens de navigatie bijna op de bestemming, maar zag nog geen huizen. Dan opeens een bocht om en daar staan twee panden. De één is een restaurant met de receptie en de ander is de albergue.
Mij daar om 15.30 uur gemeld.
Alles ziet er redelijk nieuw en goed verzorgd uit, maar de zaal ligt wel vol. Ik lig gelukkig wel weer op het onderste bed.
Eten is hier geen probleem, ook weer gebruik gemaakt van het pelgrims menu. Voor € 10,- lekker gegeten.
Vandaag dus weer goed wandelweer geweest. Weinig wind redelijk veel zon en nog steeds droog. En dat voor Galicië.
410 Meter geklommen en 520 meter gedaald.
Morgen ga ik al snel door de 100 km grens. De Camino paal geeft hier 100 km en 77 meter aan.
Ik hoop dat het morgen licht genoeg is om een foto te maken van de paal die 100 km aangeeft.
Ook weer een slaapplaats voor morgen kunnen regelen. Na de reservering voor alle zekerheid de gastvrouw nog even laten bellen. Gebrekkig Engels in combinatie met rap Spaans kwam bij mij niet helemaal goed over. Gelukkig was alles oké. In ga naar Palas-de-Rei. Ook weer een lange dag. Voorlopig ff de laatste.
Morgen geen ontbijt, ben benieuwd hoe lang ik moet lopen voor een koppie thee. Ik heb gelukkig een paar bakjes yoghurt bij me.
Op de valreep nog een foto gemaakt van de zonsondergang. Ook wel mooi.

En vandaag ben je al over de grens van 2500 kilometer gegaan. De stand is 2514 om precies te zijn. Stoere man!

Richard Keijzer 2021-10-23 20:42:36

Wat een tocht en wat een prachtige foto's weer nog 4 a 5 dagen lopen en dan ben je er geweldig !!! Liefs Bregit

Bregit 2021-10-23 20:46:35

Om half 8 alweer verder op route..pff.. Gelukkig had je wel een basis achter je kiezen. Alle dagen verschillen qua maaltijden..maar jij zorgt wel dat je maag gevuld is.. Wat leuk.. zomaar een tafel met eet/drinkwerk op je pad..en de prijs mocht je zelf bepalen. De banaan die je liet vallen..is weer goed voor de diertjes die daar scharrelen😂 Prachtige foto's heb je weer gemaakt..en vandaagtoch maar effies 33 km gelopen👍 En vannacht weer verzekerd van een slaapplaats..wel een stapelbed....je kan niet alles hebben. Geen ontbijt maar gelukkig heb je yoghurt bij je. Slaap lekker Nico..morgen weer met frisse moed verder ok?🍁🍂🌲 Succes...en de groeten va de Blauwe Reiger 😁 Ria Juffermans

Riajuffermans 2021-10-23 21:17:15

Weer een geweldig verhaal en mooie foto's. Spannend Nico nog een paar dagen dan heb je het toch maar gedaan.Echt geweldig.Maar eerst de laatste dagen nog heel heel veel succes.Slaap lekker liefs .

Anneke en Germ 2021-10-23 21:23:05

Prachtige foto's en veel kilometers. Goed gedaan hoor. De laatste lootjes zijn aangebroken en je doet het fantastisch. Klasse ! Fijne avond en voor straks slaap lekker.👍👍

Lenie en Jan 2021-10-23 22:09:35

Je begint de dag zonder ontbijtje en dat op zondag nog wel. Wel weer een mijlpaal zeg, nog "maar "100 km. Fantastisch uitzicht, onderweg ook, hoop ik.