Van Osserain naar Ostebat, 27 km

Frankrijk, Asme

Om 06.10 uur de wekker gezet. We hadden om 07.00 uur afgesproken voor het ontbijt.
Om 07.45 uur vertrokken voor weer een dag van noeste arbeid. Vandaag naar het hoogste punt voor de Pyreneeën.
Bij het vertrek stond er een vrij grote witte hond bij de poort van het huis. Heel enthousiast kwam hij naar ons toe. Volgens Pascal was die hond van de buren. Hoe bijzonder is het dat hij niet meer bij ons vandaan is gegaan. De hele morgen bleef hij bij mij, en na middag is hij over gestapt naar Marnix. Toen ik die voor het laatst zag, ongeveer 15.30 uur, was hij nog bij hem. Marnix heeft Pascal er nog over opgebeld, maar wat er afgesproken is weet ik niet. Het klinkt wel leuk, maar het zorgde wel voor gevaarlijke situaties. Tientallen keren moest er een auto vol in de remmen voor ons volgzame hondje.
Ik heb hem zelfs een keer opgesloten in een tuin, maar daar was hij zo weer uit.
Aan het einde van de dag was de hond trouwens bijna zwart. Hij dook overal in en doorheen.
We waren nog niet zo lang onderweg, toen Adolf aansloot en nog wat later kwamen we bij de “camping” van Steffian. Die stond weer zomaar ergens met zijn tentje. Hij zoekt trouwens wel mooie rustige plekjes uit.
In Saint-Palais koffie gedronken en brood gekocht, daar is de hond overgestapt naar zijn andere baas, Marnix dus.
Bij Chapelle-de-Soyarce, een kapelletje op grote hoogte, komen drie pelgrimsroute bij elkaar. Daarna gaat het als één route naar S-J-P-d-Port.
Dat kun je wel merken, het is dan gelijk veel drukker met pelgrims. Opeens zie je ze overal lopen. Vooral bij het kapelletje is het druk. Daar is een picknick plaats en ik was daar om 12.30 uur. Dan ben ik niet de enige die daar wat gaat eten.
Marnix en Adolf zaten samen op het stuk plastic van Adolf. Dat is te klein voor drie personen, ik vond een plekje op een bank naast een Fransman die zowaar ook een beetje Nederlands kon spreken.
Hoewel het vandaag best zwaar was, heb ik wel genoten. Wat een prachtige vergezichten. Ik heb natuurlijk foto’s gemaakt, maar die geven niet weer zoals je het in werkelijkheid ervaar.
De paden waren niet altijd in goede conditie, maar dat maakt het ook wel weer leuk.
Aan het einde van de dag nog een tegenvaller. Op de kaart van Maps stond het overnachtingsadres aangegeven op 4 km na Ostabat. Toen ik daar aankwam moest ik dus weer terug.
Gelukkig waren de mensen waar ik aan heb gevraagd waar de refuge was, zo vriendelijk om mij er even naar toe te brengen. Daar was ik wel erg blij mee. Ik had er al geen goed gevoel bij, omdat het adres niet overeen kwam, maar onderweg vragen leverde geen duidelijkheid op.
Wel wat kilometers te veel gelopen, maar dat is niet anders.
Om 16.15 uur aangekomen op de goede bestemming. Ik had geen zin om naar een restaurant te gaan, dus heb eten gehaald om hier klaar te maken.
Gezellig nog wat gekletst met verschillende, voor mij nieuwe pelgrims.
Ik heb wel een refuge op een mooie plek. Naast de kerk en uitzicht op de Pyreneeën.
Goed wandelweer geweest. Zelfs om 19.00 uur nog genieten van het zonnetje.

Goed te lezen dat je tocht nog steeds goed verloopt! We volgen je verslagen met veel belangstelling. Wij zijn inmiddels klaar met onze wat luxere uitstapjes; de laatste was in Lage Vuursche op camping Zeven Linden. Opnieuw mazzel met het weer! Opnieuw gebruik gemaakt van de Eemboot; opgestapt in Baarn en van daar via Eem/Eemdijk/Gooimeer naar Huizen! Daar op de fiets gestapt terug naar de camping. Tevens het militair museum in Soesterberg bezocht! M’n vroegere ‘speeltjes’ nog eens aanschouwd: YP 408 pantserwagen met punt 50 mitrailleur. Een heel fraai gehuisvest museum trouwens! De caravan inmiddels geheel gewassen en klaargemaakt voor de stalling; morgen wegbrengen. Groeten uit Heiloo en succes met het vervolg van je topprestatie!

Hannie en Jaap 2021-09-23 19:02:14

Wat een ervaring dat de buurhond met jullie mee loopt. Wie weet kreeg hij van jullie voorgangers allerlei lekkers en dat onthouden ze...😄 En dat stuk dat je teveel( verkeerd) liep en je weer op de juiste route werd gezet tòp!! Fijn dat je ook nu weer een mooie overnachting hebt gevonden...met uitzicht op de Pyreneeën notabene. Geniet van de avond met elkaar...slaap lekker..en morgen met frisse moed weer op pad. Veel succes..👍 Ria Juffermans 🌻

Ria Juffermans 2021-09-23 19:13:13

Hoi Nico, nu kom op voor ons bekend terrein St.Palais, waar wij begonnen, het kapelletje, het vergezicht naar de Pyrineeën en dan Ostabat waar wij ook in dezelfde refuge

Marian Zwaan 2021-09-23 19:32:57

Fijn dat het goed gaat en dat het mooi was om te lopen, en weer bekende te zien.Gelukkig weer een goeie slaapplaats. Met uitzicht op de Pyreneeën.wat wil je nog meer .Nico veel succes voor morgen.Liefs.

Anneke en GERM 2021-09-23 19:36:15

Jeetje Nico, een lange tocht met enige tijd een witte viervoeter naast je die later overstapte naar Marnix, en die zwart opgehaald werd door zijn baas. Zo is er iedere dag weer wat te beleven. Ook leuk, dat je verscheidene maatjes weer tegen komt. Ook de Pyreneeën komen steeds dichterbij. Je bent een kanjer. Op naar morgen en slaap lekker.

Tamara 2021-09-23 19:38:42

Wilde net de Pyreneeën goed schrijven en werd het bericht al verstuurd.... Ga gewoon weer verder We hebben dus in dezelfde mooie herberg/ refuge geslapen als jij in Ostabat Leuk om de plaatjes weer te herkennen! Morgen de aankomst in het prachtige stadje Saint Pied Mij benieuwen of het nu ook druk is. Daarna het begin van de camino Frances, wat onze eerste was in 2013 Dat belooft wat Nico, mooi hoor!! Ben benieuwd hoe je de Pyreneeën gaat ervaren Piet en ik wensen je al het goede, geniet ervan , buen camino! 🥰

Marian Zwaan 2021-09-23 19:42:26

Beste Nico, ik ben op je reisblog geattendeerd door Henk Swinkels. Nu volg ik dus intussen al geruime tijd jullie allebei. Ik geniet van de rake beschrijvingen en de prachtige foto’s. Petje af voor het bereiken van de top in de Pyreneeën! Diep respect voor de conditie én het doorzettingsvermogen! Ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen nu de route drukker wordt. Een hartelijke groet van deze volger!!

Palmyre Oomen 2021-09-23 19:43:29

Hoi Nico wat geweldig dat je morgen in Jean Pied de P aan zal komen. Dat is toch een fantastische mijlpaal. We maken een hele diepe buiging voor je en wensen je heel veel succes voor de tocht over de Pyreneeën.

Jopie en Bert 2021-09-23 22:00:40

Grappig, die Fransman ,die een beetje Nederlands sprak. Hij mailt naar huis: Leuk. Hollander getroffen, die een beetje Frans sprak. Gelukkig maar dat die hond niet me je mee bleef lopen tot je thuis was. En vanaf nu dus de lakmoesproef; de Pyreneeën.