Van Sault-de-Navailles naar Orthez, 16 km

Frankrijk, Orthez

Eerst even iets over de huisnummers. Gisteren gaf ik aan niet te begrijpen hoe de huisnummers werken. Nu wel, nadat het mij is uitgelegd.
De huisnummers komen overeen met het aantal meters van het begin van de straat. Dat geld alleen in de buiten gebieden. In de steden en dorpen is het gelijk aan ons systeem.

Philipp was al vroeg naar zijn werk gegaan, dus niet meer gezien. De gastvrouw, Nathalie was nu aan de beurt voor het ontbijt. Na een goed ontbijt heb ik om 08.30 uur de deur achter me dicht gedaan.
Nog wel wat last van mijn heup na de val van gisteren. Gelukkig werd dat onder het lopen beter.
Gelijk een mooie omgeving om te lopen. Ik heb zelfs even de Pyreneeën gezien in de verte. Is denk ik niet te zien op de foto.
Het was toch nog wel ruim 4 km lopen naar het plaatsje zelf. De bar was open, dus eerst koffie gedronken. Ik wilde daar ook wat boodschappen doen, maar de volgende grote plaats, Orthez zou ik voor de lunch kunnen bereiken. Dan heeft het ook geen zin om iets mee te sjouwen.
Echt een mooie route vandaag.
Onderweg liep ik er aan te denken om niet door te lopen, maar gewoon in Orthez te blijven. Een leuke en grote plaats waar ze misschien ook wel een schoenmaker hebben. Qua afstand maakt het niet uit. Nu vandaag een korte route en anders zou ik die morgen hebben.
Nadat ik het gereserveerde adres had afgebeld, heb ik mij om 12.15 uur gemeld bij het VVV kantoor. Ik was de eerste, maar moest wachten tot 14.00 uur. Mooi de tijd genomen om iets te eten op een terrasje.
Er is hier inderdaad ook een schoenmaker. Ook daar kon ik pas om 14.00 uur terecht.
Toen ik naar de schoenmaker liep kwam ik Steffian tegen. Die wilde hier ook slapen omdat hij een pakje zou ontvangen dat naar het VVV kantoor hier zou worden gestuurd.
Nadat we ff hadden staan kletsen, is hij zich gaan melden en ik ben doorgelopen naar de schoenmaker. Helaas kon mij niet helpen. Hij wilde wel maar had geen goede maat hak in voorraad. Hij was er zelfs een beetje mee aan, want hij wilde mij echt heel graag helpen. Hij heeft wel drie keer alle bakken leeg gemaakt om te kijken of hij ze echt niet had.
Nu heeft Margaretha een afspraak voor mij gemaakt in Saint Pied bij de schoenmaker. Ben ik heel blij mee. Die heeft trouwens ook gelijk een slaapplaats daar voor me geregeld. Lief hoor.
Inmiddels zijn we hier met vier personen. Twee Duitsers en twee Hollanders. Bijzonder omdat de tweede Hollander Marnix is. Slapen dus weer samen in één kamer. Leuk weer ff bijgepraat.
Trouwens best gezellig zo met zijn vieren.
Boodschappen gedaan om vanavond iets te eten. Moet zelf weer aan de bak.
Het is goed weer geweest om te wandelen, maar vanmiddag heeft het hard geregend. Gelukkig geen last van gehad.
Morgen een dag van 23 km, maar er moet behoorlijk geklommen worden volgens het route boek.

Gouwe vrouw die Margaretha ...op zoek voor jou naar een schoenmaker, en gelijk een slaapplek geregeld. En leuk voor je dat je met Marnix een kamer gaat delen 👍 lekker bijpraten en routes uitwisselen. Rust maar goed uit Nico...nu de wandelingen moeilijker gaan worden. Slaap lekker..en succes morgen! Groeten vanaf de Blauwe Reiger Ria Juffermans

Riajuffermans 2021-09-21 20:00:36

Hoi Nico Ik heb je verslag weer met bewondering gelezen een zere heup niet leuk. Maar het werd wat beter heb ik begrepen gelukkig geen lange route. in de verte die hoge bergen waar je naar toe gaat. Nu je schoenen nog en dan ga je er weer voor. Je was al gedaan? lekker slapen en gezond weer op zeggen ze dan. groeten van ons Anneke en Jaap.

Anneke en Jaap. 2021-09-21 20:04:47

Hé ongelofelijk stoere broertje! Misschien als bij “zomaar een mooi plaatje” de bergen erachter de Pyreneeën zijn dan kunnen we ze dus echt zien! Een korte route en toch weer een prachtige route. Maar de grootste verrassing is het weerzien van Marnix! Gezellig om weer even bij te praten. Natuurlijk wel jammer dat je heup gevoelig is en dat de schoenmaker geen zool voor je heeft. Saint Pied komt steeds dichterbij en super lief dat Margaretha een afspraak bij de schoenmaker voor je heeft gemaakt, dus hij weet dat je eraan komt! Morgen wel weer wat meer kilometers dus wel rustig aan hoor! Pas goed op jezelf en hopelijk een paar keer een plek om even koffie te drinken en je broodje op eten. Groetjes en nog even gezellig kletsen met de medepelgrims! Liefs Tiny en Bert

Tiny 2021-09-21 20:09:44

Opa ik ben zo super trots op u! Wat een mooie verslagen schrijft u en wat maakt u veel mee. De foto’s zijn weer prachtig! Dikke knuffel van mij

Amber 2021-09-21 20:13:53

Heup, hak, 23 km, klimmen. Petje af, Nico. Het pad gaat niet over rozen...

Kees van Straaten 2021-09-21 20:45:48

Hallo Nico, weer met veel plezier alle dagen je verslag gelezen en mijn bewondering wordt steeds groter. ,zeker met al die lieve mensen die je ontmoet en spreekt. Pas goed op jezelf en doe voorzichtig. Welterusten en morgen weer een mooie wandeling . Lieve groeten Marga

Marga Siesling 2021-09-21 20:58:05

LEUK DAT JE Marnix weer ontmoet hebt gezellig .Jammer dat je eerst wat last van je heup had.Morgen beter.Het gaat nu moeilijker en zwaarder worden, maar jou kennende.Margaretha heeft fijn alles geregeld.Slaap lekker en heel heel veel succes morgen Liefs van ons

Anneke en GERM 2021-09-21 21:55:35

Jeetje, je bent al bijna in Spanje! Niet normaal, zo knap!! Respect voor je presentatie, zet hem op. En... vergeet er ook niet van te genieten! Wat een bijzondere reis. Groetjes, Sander Esther en Dewi