Van Saint-Jean-Pied-de-Port naar Roncevalles, 26 km

Spanje, Orreaga/Roncesvalles

Gisteren waren er 14 gasten in de refuge. Voor het eten probeerde Joseph, onze gastheer ons wat beter te leren kennen. We moesten onze naam zeggen en laten weten waarom we de Camino lopen. Ik vond dat laatste wel wat lastig, maar heb toch maar gewoon verteld wat voor mij de reden is. Later daar lieve en mooie reacties over gekregen.
Ik dacht dat we met zijn tweeën op de kamer bleven, maar er kwamen nog twee Spanjaarden bij. Net dat ik in bed lag kwamen die hun spullen brengen en gingen weer weg. Kwamen pas na 23.00 uur weer terug. Ze deden eg rustig dus niet veel last van gehad. Wel wat gekraak boven mijn hoofd. Niet echt lekker geslapen.
Wel om 05.45 uur de wekker gezet. Hoewel ik erg rustig uit bed ben gegaan, kwamen de anderen ook al snel uit bed. Om 06.30 uur ontbijt en daarna om 07.10 uur vertrokken. Helaas regen, dus de regen cape uit de verpakking. Gelukkig heeft dat niet lang geduurd.
De eerste kilometer in donker gelopen. Dat is wel bijzonder. Je weet dat je een zware dag voor de boeg hebt, maar dat het al zo snel stijl omhoog gaat verwacht je niet.
Ik kan heel veel over de route schrijven, maar laat ik het maar bij houden dat het gewoon zwaar was, maar ook heel bijzonder. Wat een prachtige vergezichten. Het klimmen, er lijkt geen eind aan te komen.
Onderweg weer veel bekenden tegen gekomen.
Wel de tijd genomen om dan ff te kletsen, maar verder deze dag alleen gelopen.
Dat maakt zo’n dag ook speciaal. Echt een dag voor “ons”. Meer wil ik daar niet over zeggen.
Om 14.30 uur aangekomen bij de bijzondere refuge in Roncevalles. Eigenlijk veel eerder dan ik had gedacht.
Het viel een beetje tegen dat ik niet binnen mocht. Om hier te verblijven moet je een paspoort tonen. Die heb ik niet mee. Ik heb alleen mijn rijbewijs mee voor legitimatie. In Spanje is dat niet voldoende. Gelukkig is het wel oké als je daar een foto van kunt tonen. Chantal kon mij daar gelukkig bij helpen. Toch nog goed gekomen dus.
Het is hier wel een enorm onderkomen. Honderden slaapplaatsen, maar nu lang niet allemaal in gebruik. Er is ook een aparte was afdeling waar ik mijn was heb laten doen.
Voor € 4,- wassen en drogen.
Daarna ben ik ff een biertje gaan drinken op een terrasje net buiten de poort.
Kwam er een jonge vrouw naar me toe. Ze vroeg of ik uit Holland kwam. Ja dus. Ze had een schaal met aardappelsalade besteld en dat was nogal veel. Of ik mee wilde eten.
Dus bij haar aan tafel gaan zitten. Zij stelde zich voor als Noortje en loopt de pelgrimsroute tot Burgos. Zitten we gezellig te kletsen krijg ik ineens een vracht water over me heen. Een windvlaag onder het zonnescherm was daar de oorzaak van. Dan is gelijk alle aandacht op je gevestigd. Als compensatie kregen we allebei een biertje gratis. Natuurlijk ff een foto van gemaakt.
Vanavond mijn eerste pelgrims menu gegeten.
Ik ben dus in Spanje. Hoe mooi is dat.

Hoi Nico, Hier is het in de ochtend ook donker maar gelukkig droog en niet koud. Fijn dat je nu in Spanje wandeld en weer veel vrienden tegen komt. Blijf genieten en slaap lekker voor straks 😴😴 Lieve groetjes van Cees en Anja

Anja Biegstrsaaten 2021-09-25 20:48:19

Bienvenido a España Misschien lukt het nu wat beter om je verstaanbaar te maken en met mensen te kunnen praten. Succes met de laatste etappes!!!

Richard Keijzer 2021-09-25 21:17:03

Hoi Nico ,wat fijn dat Chantal je kon helpen.,gelukkig is het goed gekomen.En nu door Spanje heen.Spannend maar het zal best lukken .Mooie foto's Slaap lekker straks we kijken uit naar morgen.Succes.Heel veel groetjes van ons.😍😋

Anneke GERM. 2021-09-25 21:19:00

Ongelofelijk en super knap van je Nico! Saludos y buenas noches. Buena suerte mañana! Mooie foto’s en verslag. Paul en Daan xxx

Paul en Daan 2021-09-25 21:39:27

Wauw wat een prachtige vergezichten en wat heb je dat mooi foto’s gemaakt! Gelukkig dat er voor een paspoortprobleem toch gewoon weer een oplossing is🙏🏻 En ja je mag gerust zeggen dat het een zware dag was en natuurlijk is het emotioneel…🙏🏻😘 En wat kunnen hier veel pelgrims logeren! We hopen dat je toch kunt slapen om morgen verder Spanje in te trekken! Knuffel van ons🫂

Tiny en Bert 2021-09-25 21:53:08

Wat een ervaringen weer Nico.. Regen..dus de cape aan.. om dan later onder een luifel, alsnog een plens over je heen te krijgen. Vreemd dat jij je moest legitimeren met je paspoort..inderdaad..daar loop je niet meer zak.... gelukkig werd je rijbewijs en een copie paspoort geaccepteerd. En met elkaar aan de maaltijd..in een op massa ingesteld gebouw. Pure ervaring dus. Je tenen hebben de ruimte zo te zien...of zijn de sandalen voor het pauze moment..aan het eind van de dag? Hoop dat jegoed kan slapen in dat houten stapelbed..Ik wens je veel succes voor morgen..groeten Ria Juffermans 🍀