Van Ostabat naar St.-Jean-Pied-de-Port, 23 km

Frankrijk, Saint-Jean-Pied-de-Port

De wekker om 06.00 uur gezet. Ik wilde vroeg starten om op tijd in St.-J-P-de-Port te zijn. Ik was de enige die zo vroeg op was. Daar ook gelijk van geprofiteerd door ook vroeg te ontbijten. Er was niemand die dat regelde, maar alles stond klaar op tafel.
Ook beneden in de woonkamer mijn voetjes verzorgd. Ik wilde nog geen licht aan doen op de kamer omdat mijn slapie, Michel, wat langer wilde slapen.
Toen ik klaar was, was hij ook inmiddels uit bed, dus licht aan rugzak inpakken en wegwezen.
Om 07.30 uur vertrokken. Inmiddels zaten toen ook alle andere pelgrims aan het ontbijt.
De maan hoog aan de hemel, mistige bergen en een heerlijke temperatuur, een prachtige start van de dag.
Het eerste stukje had ik gisteren al verkend, dus bekend terrein.
Ik dacht dat het weer een zware dag zou worden, maar dat viel erg mee. Op een paar klimmetjes na was het voornamelijk vlak. Een paar mooie smalle paadjes en de Pyreneeën op de achtergrond maakte het een mooie route.
Ik heb wel een tijdje lang een drukke doorgaande weg gelopen, maar een vrij breed fietspad gaf mij geen onveilig gevoel.
Wel wat langer dan gewoonlijk gewacht met een korte stop. Langs de weg zijn daar niet veel mogelijkheden voor.
Bij het afslaan naar St.-Jean-le-Vieux was een mooie picknick plaats. Daar dus een pauze ingelast. Ruim de tijd voor genomen. De man van de refuge appte mij om te vragen hoe laat ik aan zou komen. Ik gaf aan dat ik er om ongeveer 13.00 uur zou zijn. Kreeg als antwoord dat hij pas om 14.30 uur open zou gaan. Ik wist al dat het pelgrimsbureau ook pas om 14.00 uur open zou gaan, dus vanaf dat moment lekker rustig aan gedaan.
Een tijdje later in het volgende dorp zag ik Christine, een van de vier Franse dames die ik in Hagetmau heb ontmoet, op een bankje zitten.
Nu kon ik dus gelijk laten merken hoe leuk ik het vond om een paar dagen terug een briefje van hun te krijgen.
Ik had trek in koffie en heb haar uitgenodigd op een terrasje. Samen gezellig gekletst.
Even later arriveerde ook de andere dames, Suzel, Florence en Silvie, die dus ook maar getrakteerd.
Zo zie je maar, je komt elkaar telkens weer tegen.
Daar gelijk wat boodschappen gedaan om wat later te kunnen lunchen.
Natuurlijk komen dan ook de dames weer voorbij en even later kwam ook Adolf langs.
Daar nog even wat mee gekletst.
Dan de aankomst in St.-Pied. Heel bijzonder om door de stadspoort te lopen.
Natuurlijk wilde ik daar op de foto. Er stond alleen een vrouw waar ik het aan kon vragen, bleek gewoon Nederlands te praten.
Dan loop je het straatje in en kom ik als eerste Steffian tegen, en iets verderop zit Marnix op een bankje. Sta ik met Marnix te kletsen, komt ook Adolf er weer bij.
Het was inmiddels al bijna 14.00 uur dus het pelgrimsbureau ging ook open. Marnix zat daar op te wachten en ging dus als eerste naar binnen. Het was gelijk druk met klanten. Dan heb je ook gelijk weer contact met andere pelgrims. Ik heb een tijdje staan praten met een Canadese man (John) die hier start en naar Santiago gaat.
Nadat ik aan de beurt was geweest kon ik gelijk doorlopen naar mijn bestemming. Die was inmiddels ook open.
Na de gebruikelijke handelingen ben ik met mijn schoenen naar de schoenmaker gegaan. Lekker hoor als je dan gelijk (dankzij Margaretha) geholpen wordt.
Daarna doorgelopen naar het postkantoor om mijn laatste boekje van Frankrijk naar huis te sturen. Ook gelijk de overbodige sokken mee gestuurd. Nu heb ik echt geen dingen meer in de rugzak die ik niet gebruik.
Gelukkig ook nog tijd gehad om een biertje te drinken op een klein terrasje.
Grappig is het dat Adolf ook op dit adres slaapt. Straks onder het eten weer wat te kletsen.
Ik slaap nu net als gisteren op een kamer waar twee van de vier bedden in gebruik zijn. Dallas, een Amerikaanse man is nu mijn slapie. Ik hoop om 07.00 uur te kunnen vertrekken, maar hij gaat later weg en doet de oversteek in twee keer. Weer rustig opstaan morgen.
Op naar Roncevalles.

Ik ben nu dus gewoon op het laatste adres in Frankrijk, St.-Jean-Pied-de-Port.
Ik heb het als bijzonder ervaren toen ik in Rocroi aan kwam, in Vezelay ging de aankomst gepaard met heftige emotionele gevoelens. Wat ik hier voel kan ik niet goed onder woorden brengen en hou ik maar voor mezelf.
Als ik terug kijk heb ik inmiddels zoveel mooie mensen ontmoet. Henk, Margaretha, Steffian, Marnix, Adolf en nu dus de vier Franse dames, allemaal mensen waar ik nog vaak aan terug zal denken.
Ook heb ik Frankrijk en de Franse mensen op mijn eigen manier leren kennen. Er zullen wel Fransen zijn die niet zo aardig zijn, maar ik ben ze niet tegen gekomen.
Ik stap morgen dus over naar Spanje en kijk ernaar uit om ook daar weer nieuwe mensen te ontmoeten.
Ik hoop het nog een tijdje vol te houden.

Hoi Nico, Knap dat je Frankrijk helemaal hebt gehad en morgen Spanje in gaat. Wij hebben dezelfde ervaring als jij in Frankrijk, gewoon hoofdzakelijk aardige mensen. Leuk dat je zoveel aardige mensen ontmoet, het ziet er gezellig uit. Je zult nu fantastisch lopen op nieuwe hakken, wat een enorme schoenen heb jij, dan kom ik er met maat 40/41 bekaaid af, maar verschil moet er zijn. Veel succes morgen met de start in Spanje. Groet, Dineke en Jan

Jan mesu 2021-09-24 19:28:47

Geweldig Nico nu dus al 3 landen achter je laten heel veel succes met het laatste stuk diep respect toi toi toi liefs Bregit

Bregit 2021-09-24 19:47:19

Dag Nico.Dit is weer een felicitatie waard man, 💪 top!!!! Frankrijk heb je gehad,nou een diepe buiging voor jouw.En wat fijn dat je het zo positief ervaart met al die fijne mensen om je heen.Heel bijzonder.Je schrijft dat je het nog een poosje wil volhouden,wij gaan daarvoor duimen 👍👍. Succes morgen met het begin van Spanje.lieve groetjes van ons

Riet en Tjalling 2021-09-24 19:49:57

O,ja en wat een prachtige foto's zien we weer!!!!

Riet en Tjalling 2021-09-24 19:51:58

Wow Nico, na Nederland en België ga je nu Frankrijk per voet verlaten. Ik dacht niet, dat zoiets mogelijk zou zijn, maar jij maakt het onmogelijke mogelijk. We genieten van jouw dagelijkse verhalen; je schrijft deze zo mooi!Vol van meer dan bewondering wensen we je morgen veel succes bij de overstap naar Spanje 🎊🤗

Betty 2021-09-24 19:52:13

geweldig Nico dus Nu Spaans praten dat is ook leuk. je schoenen weer heel dus je kunt weer vooruit. ik kijk er weer naar uit morgen je verslag super Jaap laat zelfs de afwas er voor staan. Ik moet elke dag je bevindingen voorlezen. dus nu gebeurt Jaap is bezig alles in de afwasmachine te doen goed he? nu doei en morgen is het andere grond.

Anneke en Jaap. 2021-09-24 19:53:14

Ik sluit mij aan bijde vorige sprekers.. Het is geweldig dat je de Pyreneeën gehaald hebt..kanjer..Die foto van jullie drietjes ..gôh wat ben je afgevallen..Ik hoop wel dat jij je goed voelt. Vanavond gezellig met elkaar eten? En goed slapen..dat is belangrijk...energie opdoen.. En vanaf morgen.. op de Spaanse toer!! Wens je veel succes.. Groeten, Ria Juffermans 👋👋

Ria Juffermans 2021-09-24 20:05:04

Fantastisch, met de spaanse grens inzicht, onder het poortje, jeetje je hebt het gefikst, en alle emoties moesten er even uit. Heel fijn dat je de meisjes en je maatjes weer iedere keer treft. Het is een fijn idee om er niet alleen voor te staan. Op naar Spanje met je gerepareerde loopschoentjes. Hou je haaks, pakkerd van mij.👍👍👍😘

Tamara 2021-09-24 20:10:29

Hoi Nico we hebben vanavond de diepe buiging voor je gemaakt. FANTASTISCH!!! Wat fijn dat je uiteindelijk zooex gevoeld hebt met de Fransen. En nu Spanje wat je al kent en er zullen steeds meer mede pelgrim genoten met je mee gaan. Moedig hoor dat je ook aan dit avontuur begint. Heel veel sterkte en succes Nico. Heeft iemand de kilometerstand nog bij gehouden?

Jopie en Bert 2021-09-24 20:39:28

Zoals ik de stand heb bijgehouden, zit je bijna aan de 1800 kilometer. Nu alleen nog de laatste 500! We hebben grote bewondering voor je en hopen dat je het tot de finish volhoudt, Slaap lekker en morgen weer fris op.

gerard en fanny 2021-09-24 20:57:31

Geweldig Nico morgen Spanje heel heel veel respect. Ik weet niet wat ik nog meer moet zeggen alles is al gezegd.Heel veel succes morgen en slaap lekker.liefs

Anneke en GERM 2021-09-24 21:15:01

Gefeliciteerd Nico! Heel Frankrijk van noord naar zuid doorgelopen! Fantastisch! Ook geweldig dat je fijne mensen ontmoet. Op het laatste stukje zal je die zeker vaker tegen komen. Geniet van het vervolg van dit avontuur in Spanje! Lieve groeten ons.

Ronald en Trudy 2021-09-24 21:18:10

Hallo Nico, Weer een boeiend verslag vandaag. Erg leuk van de ontmoeting met de 4 Franse dames. Nu zien we van wie jij brieven krijg ! Goed dat Gerard de stand bijhoudt. Nog meer ontzag voor je, zo’n prestatie. Nieuwe zolen en veters, het gaat je lukken. Groet

Jan Brinkman 2021-09-24 21:38:23

Zo die hakken zien er fantastisch nieuw uit. Op naar Spanje! Succes en tot gauw.

Margaretha 2021-09-24 22:25:53

Hoi kerel, ik lees iedere keer met verbazing je verslag en nogmaals m’n petje af voor wat je presteert.Nu de Pyreneeën en dat gaat je ook lukken. Groetjes van ons 2tjes. J&J

Jan Poes 🐱 2021-09-24 22:41:49

Hoera, je hebt helemaal Spanje gehaald. Wat een prestatie. We begrijpen best dat je daar emotioneel van werd. Die laatste kilometers red jij ook, kanjer. Fijn dat je schoenen weer o.k. Zijn. Lekker slapen 😴 en morgen hopen we weer van je te horen

Henny 2021-09-24 22:50:04

Wat gaat er veel in je om nu denk ik. Hou stand. Ik denk aan je/ jullie. Knuffel uit Alkmaar

Mariette 2021-09-25 00:01:44

Wat een reünies zeg. Niet dat ik vloeiend Frans spreek, maar ik weet dat "pied" "voet" is en "port" "haven". Ik denk niet dat Saint-Jean-Pied-de-Port een haven heeft, maar wel ontelbare voetstappen en dat allemaal onder de hoede van een Heilige. Het is maar dat je het weet als je je laatste voetstappen in Frankrijk achterlaat.