Van Puente-la-Reina naar Ayegui, 26 km

Spanje, Ayegui

De wekker gezet om 06.15 uur. Mijn Franse kamergenoot wilde de zelfde tijd opstaan, dus kon het licht gelijk aan.
Het ontbijt stelde eigenlijk niet veel voor. Twee stukjes brood, een glas jus-de-oranje en een kop thee. Maar goed je moet het er mee doen.
In schemerlicht, om 07.30 uur vertrokken.
Je kunt merken dat het steeds later licht wordt. Morgen iets later vertrekken.
Het stadje verlaten via de beroemde brug over de Rio Arga, met dezelfde naam als de plaats.
Deze brug is waarschijnlijk in opdracht van een koningin gebouwd.
Puente = brug en Reina = koningin.
Ook nu weer een prettig vlak begin van de dag. Maar dan ineens een pittige klim, dan ben je wel gelijk wakker.
Een tijdje langs de snelweg gelopen. Ik denk dat we er drie keer onderdoor zijn gegaan.
In Maneru was er geen mogelijkheid om iets te kopen. Het volgende dorpje Girauqui, was maar een paar kilometer verder, dus geen probleem om iets later te pauzeren.
Dat viel tegen. Een klein winkeltje waar je wat kon kopen, maar koffie uit de automaat. Uiteraard wel genomen.
Het valt op dat in de kleine dorpjes de kerk vaak op het hoogste punt is gebouwd. De Camino gaat daar bijna altijd langs, dus steeds klimmen geblazen. Wel vaak leuke smalle straatjes.
We zijn nu een paar dagen verder na de start in Frankrijk, en kom steeds meer pelgrims tegen met wat kwaaltjes. Problemen met knieën, enkels en blaren.
Ik vind het lopen in Spanje leuker dan in Frankrijk, maar het is wel zwaarder. In Frankrijk liep ik vrij makkelijk 30 km, hier vind ik 25 km voorlopig zat.
Mooi was onderweg de middeleeuwse brug (foto) over de Rio Salado, dat is een zout water rivier.
Later heb ik in Villatuerta maar brood en beleg gekocht. Ik kwam niets meer tegen dus veel keus had ik niet.
De hele groep is een beetje uit elkaar gevallen. Niet iedereen loopt dezelfde afstanden per dag. Ook worden er rustdagen ingepland merk ik. Ook vandaag niet veel bekenden gezien. Hoewel je natuurlijk wel steeds dezelfde mensen tegen komt, maar je hebt niet met iedereen contact.
Ik had nog niet echt besloten waar ik zou stoppen vandaag. Om 12.00 uur de knoop doorgehakt. Naar de refuge in Ayegui gebeld. Daar was plaats dus de navigatie daar op af gestemd.
Om 14.30 uur aangekomen.
Een groot gebouw met ook een sporthal binnen de muren.
Ik slaap in een vrij grote zaal met vier stapelbedden. Net als bij de meeste refuges worden alleen de onderste bedden verhuurd, dus alle ruimte hier.
Na de gebruikelijke handelingen koffie gedronken bij een grote supermarkt, en gelijk wat boodschappen gedaan, waaronder een biertje. Ben ik weer klaar voor morgen.
Ook voor morgen wacht ik nog ff met boeken. Eerst ff kijken hoe mijn voetjes het doen.
Hier voor € 10,- een pelgrims menu besteld.
Lekker weer gehad om te lopen. Veel zon, maar niet te warm.

Weer een prachtige start van deze bijzondere dag! Mooie foto’s van prachtige stukjes Spanje. Grappig dat er veel pelgrims lopen en iedereen weer andere afstanden loopt! Je zou denken filevorming maar dat komt waarschijnlijk niet voor. Super goedkoop voor €10.- een pelgrimsmenu. Wat krijg je daarvoor? Ben benieuwd! Hier toch wel herfstig geworden maar natuurlijk niet gek voor eind september. Een lekker biertje vanavond en morgen even wat later je bed uit! Groetjes en een dikke knuffel van ons 🥰

Tiny en Bert 2021-09-29 20:27:04

Dus Spanje bevalt je wel om te lopen..ondanks dat je het als zwaarder ervaart.En dat mensen hun eigen weg gaan..tja..een keuze. Als je elkaar dan weer treft heb je in ieder geval iets te melden. Een slaapzaal met 4 stapelbedden voor 4 personen..nou dan kan je mooi je bepakking op het bovenste bed kwijt😏 Verstandig dat de de route van morgen laat afhangen van je voeten..en een menu voor € 10.00...prima 👍 dan hoef je zelf niet aan de bak. Wens je een goeie nacht Nico..slaap lekker.. En ik hoop dat je ontbijt beter is dan van vandaag.. succes met het vervolg van je route. Groeten vanuit de kaasstad..Riajuffermans 🌷

Ria Juffermans 2021-09-29 20:48:52

Vanavond Barcelona Benfica. Dus de Spanjaarden al gek vanavond in de kroeg kijken? Jij zal wel lekker gaan slapen denk ik. Morgen weer een nieuwe dag. Als het nu eens een heel mooi dorpje is en waar je slaap ook super neem dan eens een rustdag. Hier is het ook echt Herfstig veel regen en harde wind jammer. Dus de bladblazer wordt weer uit de berging gehaald en Jaap kan weer aan zijn klussie. Ha Ha. welterusten.

Anneke en Jaap. 2021-09-29 21:01:46

Prachtige plaatjes weer op deze bijzondere dag… 😘

Marco 2021-09-29 21:07:34

Super mooie foto’s opa! Bijzondere dag zo 🙏🏼❤️

Amber 2021-09-29 22:06:24

Fijn dat lopen in Spanje je goed bevalt ,ondanks klimmen.Ja iedereen loopt zijn eigen weg en ritme, maar misschien zie je ze aan het aan van de rit allemaal weer.Goed dat je aan je voeten denkt.Doe maar rustig aan .Slaap lekker en morgen veel succes.Trouwens weer mooie foto's. LIEFS VAN ONS.

Anneke en GERM 2021-09-29 22:48:33

Fijn dat je je eigen tempo kan bepalen. Je ziet nu zelf hoeveel mensen er klachten hebben met knieën en voeten. Gister weer naar cursus Rus.geweest, viel vies tegen na negen maanden niks te hebben gedaan. Veel afvallers, maar ook weer nieuwe mensen. Ik geloof dat jij warmer weer hebt dan hier. Vanmorgen de kachel voor het eerst aangedaan. Succes vandaag met lopen, pakkerd van mij.