Van Logrono naar Ventosa, 21,5 km

Spanje, Ventosa

Gisteravond een pelgrims menu besteld. Op zich niet verkeerd, maar er stond een tv aan waarop stierenvechten te zien was. Vond ik niet echt leuk om naar te kijken.
Vanmorgen expres wat langer blijven liggen. Om 06.00 uur begon het opstaan al. Dan is er bijna geen ruimte om je te bewegen.
Rustig blijven liggen en wachten tot de meeste weg zijn. Ik dacht nog als mijn bovenbuurman weg is kan ik mijn spullen op dat bed kwijt. Vond het wel lang duren voordat hij uit bed kwam. Toen ik uit bed stapte bleek hij al lang weg te zijn. Niets van gemerkt.
Geen ontbijt dus, maar er zouden op diverse plaatsen langs de route mogelijkheid genoeg zijn om een ontbijtje te scoren. Dat lukte ook. Ik liep samen op met Badria. Bij de eerste de beste koffie tent naar binnen gelopen. Daar zaten nog meer pelgrims te ontbijten. Jammer dat de croissantjes op waren. Verder genoeg om de dag op te starten. Later bij een bakker nog wat lekkers gekocht voor onderweg.
Logrono is groter dan ik had gedacht. Het duurde best wel lang voordat ik de stad echt uit was.
Mijn voetje deed zeer, dus ff gestopt om daar iets aan te doen. Grappig dat er er toen eekhoorntje bij mijn bank opdook, ik denk om te kijken of er iets te eten voor hem of haar achter bleef. Hij sprong net nog niet op de bank, maar ik kon hem bijna aanraken.
Na een mooi pad geflankeerd door een rij bomen, kwam ik in een groot recreatiegebied. Daar was het restaurant open, dus gelijk maar gestopt voor een bakkie koffie.
Vandaag een mooie en redelijk vlakke route om te lopen. Toch 360 meter stijgen en 240 meter dalen volgens het routeboekje.
Op een gegeven moment gaat de route langs een snelweg. Daar staat een hoog hek als afscheiding. Opvallend is dat daar vrij veel kleine houten kruizen zijn ingevlochten. Ook nu waren er pelgrims bezig om dat te doen.
In deze streek wordt ook druk gewerkt om de druiven binnen te halen. Hier is het echter gewoon handwerk. Karren rijden af en aan naar de opslag.
Ook vandaag weer een paar keer een handje druiven geproefd. Ook deze waren lekker.
Bij Navarrete zag ik Badria weer, hij zat daar bij de ruïnes van een het pelgrims hospitaal, San-Juan-de-Acre.
In die plaats ook nog een keer koffie gedronken. Gelijk wat te eten meegenomen omdat ik onderweg niets meer tegen zou komen.
Ik wist eigenlijk niet eens goed wat ik had besteld, bleek een stuk stokbrood te zijn met rauwe ham. Lekker hoor.
Kon geen knap plekkie vinden om het op te eten. Gewoon maar aan de kant van de weg gaan zitten. Beetje stoffig doordat de druivenkarren steeds langs reden.
Vandaag weinig bekenden gezien. Hoewel we het zelfde traject lopen ook Margaretha niet.
Ik zit nu in Ventosa, een klein gehucht, maar wel met twee restaurants.
Om 13.30 uur aangekomen.
Het is hier erg rustig, ik merkte onderweg wel dat de meesten een dorp verder opzoeken. Was mij net ff te ver vandaag.
Ik had van Adolf al gehoord dat de refuge hier best goed is. Klopt helemaal. Geen dubbel gebruik van de stapelbedden, en redelijk veel ruimte er tussen. Voorlopig ben ik nog alleen. Zal nog wel wat bijkomen denk ik.
Hier is ook geen ontbijt. Eerst ff op onderzoek uit gegaan om te kijken bij wie van de twee ik straks ga eten en morgen ga ontbijten.
Goed weer geweest om te lopen. Nadat ik mijn was had opgehangen, viel er trouwens wel een spat regen. Gauw de was op een klein rekje gehangen, maar de regen stelde niets voor.
Ook voor morgen weer een plaats gevonden om mijn oogjes dicht te doen. Ik ga naar Ciruena.

Topper ben je!🙏❤️

Eric 2021-10-02 18:45:49

En weer dòòr..topper.. je hebt inmiddels al zoveel ervaring😄 Het ontbijt viel tegen? Geen croissants? Jammer dan..des te beter smaken ze als je ze wèl weer een keer tegen komt.En ik denk zomaar dat je daar geen gezonde bruine bolletjes tegenkomt..ach het zou wat..de kat zal sowieso niet met jouw lege maag aan de haal gaan😂 Heerlijk verslag weer..dat is echt genieten. En ontroerend Nico..dat je een beetje as van Anneke hebt kunnen uitstrooien..dat zal je een beetje rust geven. Je hebt restaurantjes gevonden..dus er wacht je een heerlijke maaltijd. Wijntje en/of biertje erbij..vannacht lekker slapen..en morgen gezond weer op. Ongevraagd advies 😁 een fijne zalf op je zere voet..morgen goed verpakken en hopen dat het Beter gaat. Succes Nico..lieve groet, Ria

Ria Juffermans 2021-10-02 18:51:26

.Ja, vorige keer begon je in Burgos, nu is het bijna je einddoel. Wat. ben je al ver gekomen, man. Fijn dat je gisteren Margaretha weer tegenkwam. Je kom toch wel aan je natje en droogje. Goed zo. Teentjes goed verzorgen en lekker 😴 slapen. (Wat zal het weer wennen zijn in je eigen bed). Liefs

Henny 2021-10-02 19:28:46

Gisteren overgeslagen dus net pas gelezen. We waren in Friesland in verband met het Huwelijk van Sorin.Maar nu weer over jou., Verzorg je voetjes nou ja voeten maar goed , je bent al zo ver gekomen.Fijne mensen tegen komen. Natje en droogje lekker slapen dan moet het lukken.Zorg goed voor je zelf .Welterusten voor straks. Liefs van ons.Mooie foto's Tot morgen

Anneke en GERM. 2021-10-02 19:58:53

Wat een topper dat je ondanks die rottige tenen al zover bent gekomen! Een volle slaapzaal is idd niet fijn maar gelukkig tref je het vandaag! Weer mooie plaatjes! Ja hie leuk zijn de eekhoorns! Hier genieten we daar ook zo van! Ja Burgos daar ben je 3 jaar geleden gestart.. wat een tocht heb je ook toen gelopen.. veel slecht weer en glibberige paden! Maar nu heb je er wel al heel erg km opzitten als je daar bent en alle bagage op je rug! Nu lekker slapen en morgen eerst even croissantjes scoren! Lieve groetjes van ons🥰

Tiny en Bert 2021-10-02 20:23:10

Wat een mooi verslag elke keer en je houd de moed er in En elke keer een verrassing om weer een slaapplek te vinden Morgen weer een nieuwe dag en met veel geluk en je voeten goed te verzorgen bereik je zeker je doel Welterusten en we blijven je volgen

Frits en Nel 2021-10-02 22:55:56

Nog een paar dagen Nico dan ben je in Burgos. Ik zat in 2018 in Tarragona, en kon jouw verslag toen ook elke dag volgen. Dit was voor ons beiden een vluchtroute.Maar ? wat je nu presteert is ongelofelijk. Hier is in een korte tijd heel veel regen gevallen, en het regent nog steeds. Pas op je kleine voetjes, en maar weer een goede wandeldag. Pakkerd.

Tamara 2021-10-03 09:34:31

Wat ga je goed Nico! Ik volg je met veel plezier, wat een stoere opa! Gisteren was Jill weer lekker bezig op het voetbalveld en ook Senna heeft gewonnen. Het zal nog wel een tijd duren voor we elkaar weer zien. Geniet van de reis, de ontmoetingen en het eten en uiteraard van die heerlijke biertjes na de wandeling 👍

Esther (KSV) 2021-10-03 09:53:45

Is het geen goed idee om aan de slag te gaan in de druivenpluk ? Heb je gelijk een betaalde vakantie en gratis wijn