Van Eguzon-Chantome naar La-Souterraine, 34,5 km

Frankrijk, La Souterraine

Vanmorgen vroeg opgestaan omdat we een lange dag voor de boeg hebben. Om 06.30 uur gingen er drie wekkers af. Marnix was de laatste die hem uit heeft gezet. Die moest ook uit het stapelbed komen. Hij sliep boven mij.
Wel wat rommelig zo met zijn vieren in een klein hok, maar niet echt een probleem.
We hadden allemaal het zelfde hotel geboekt, dus lopen we ook dezelfde route.
Ik ben om 07.30 uur vertrokken. Eerst ff brood gehaald bij de bakker om de hoek. Die was open en je weet nooit of je er nog een tegen komt.
Uitgezwaaid door een paar ganzen vol goede moed de eerste stappen gezet.
Eerst richting Crozant gelopen. Om daar te komen was het weer flink klimmen en dalen. Vooral het laatste stukje was best steil.
Ik dacht dat Crozant laag zou liggen, aan de rivier. Het ligt echter vrij hoog. Een leuk plaatsje met resten van een kasteel hoog boven alles uit. Vandaar een mooi uitzicht op het Lac-d’Eguzon, een groot stuwmeer, wat weer uitkomt in de rivier La-Creuse.
Ik was op zoek naar koffie. Gevraagd aan een stel, waarvan de vrouw in haar ochtendjas de ramen aan het lappen was.
Hoe vriendelijk, de man ging gelijk koffie voor mij zetten. Hij gaf aan dat ik normaal gesproken bij hun naar binnen mocht komen, maar ivm de Corona wilde ze dat nu liever niet. Ik kreeg de koffie in en plastic beker en ging bij hun voor op een bankje zitten. Ik kreeg nog een tweede kopje en ook een pakje met vier koekjes. De man kwam ook nog even bij me staan kletsen.
Daarna eigenlijk het vizier op de eindbestemming gezet. Een mooie route gelopen vandaag. Het was wel zwaar omdat het steeds op en neer ging.
Ik heb sterk het gevoel dat ik meer geklommen heb dan gedaald.
Het Franse stel was als eerste vertrokken. Die liep ik onderweg voorbij toen ze even pauze hielden. Ze zaten gezellig op een boomstam een appeltje te eten.
In de middag zag ik een vrouw in haar tuintje wroeten. Mijn water was bijna op , dus ik dacht grijp je kans. Natuurlijk kreeg ik water. Er werd gelijk een fles heerlijk koud water van binnen gehaald.
Op dat moment liep Marnix mij voorbij. Die had al een tijdje achter mij gelopen zei hij. Een half uurtje samen gelopen. Hij stopte omdat hij nog niet had gegeten. Ik ben doorgelopen omdat mijn brood al naar binnen was gewerkt.
Later nog wel een pauze ingelast, maar Marnix pas in het hotel weer gezien.
Bijna op de plaats van bestemming nog een mooi paadje omhoog. Alleen het laatste stuk was bijna geen doorkomen aan, kon daar mijn stokken niet eens gebruiken (laatste twee foto’s).
Om 16.00 uur aangekomen bij het hotel. Dat was dicht, dus gebeld om aan te geven dat ik was gearriveerd. Na ongeveer een kwartier kwam er iemand die mij de sleutel kon geven.
Hoewel de bar nog was gesloten, kreeg ik wel een lekker biertje aangereikt. Echt van genoten.
Even later kwam ook Marnix aan. Wij delen samen een kamer.
Na het douchen de was opgehangen in ons raam. Dat grenst aan de doorgaande weg, dus zullen daar wel opmerkingen over worden gemaakt. Maakt ons niet uit als het maar droogt.
Inmiddels zijn Michel en Marie-Chantal ook gearriveerd. Ook best knap hoor, hij is 77 en zij is 70.
We eten hier ook in het hotel. Dat was ik vergeten te zeggen bij het reserveren. Dus in de middag nog ff over gebeld. Nou ze begrepen er niets van, dus heb ik maar opgehangen. Eten is geen probleem.

Mooie foto’s!Pittige dag weer.Goed je voeten blijven verzorgen.Hopelijk kunnen ze nog een tijdje mee🙏Alweer 1188 km gelopen!Ongelofelijk knap🌈 Slaap lekker! Groetjes San en Eric

Eric en San 2021-09-01 20:24:34

Dat zijn weer mooie foto’s, gaaf om dit moois allemaal op je pad te krijgen. Gezellige avond en succes weer morgen!

Gabriella en Freek 2021-09-01 20:28:56

volhouden Nico wij zitten nu in de wacht dat het Nederlands elftal begint. Maar achter de uitslag dat hoor je al je wakker word morgenochtend neem ik aan. op naar de volgende dag, groet xxx

Anneke en Jaap 2021-09-01 20:33:16

Schitterende foto's Nico...ze zien er allemaal paradijselijk uit.. Zoiets zie je niet vanaf de weg.. Wat vervelend dat je problemen hebt met je voeten/ tenen. Inderdaad paracetamol helpt tegen pijn..maar ik hoop dat je ook een goeie zalf in je rugzak hebt... Bedankt voor je verslag...het is weer genieten Slaap lekker vannacht..en goeie reis👍

Ria Juffermans 2021-09-01 20:33:27

Ja Nico, dat is wel even wat anders dan het Trekvogelpad! Veel plezier en succes weer morgen.

Ronald en Trudy 2021-09-01 20:55:54

Dat was weer een hele tippel. Mooie foto's. Jij ziet nog eens wat. Geniet er maar van. Voor vanavond slaap lekker en morgen gezond weer op. 😴😴😴

Lenie en Jan 2021-09-01 21:01:41

Beste Nico, teruggekomen van een heerlijke vakantie hoorde ik van jouw geweldige initiatief. Bijzonder dat je deze prestatie levert. Vandaag ruim 35 km te voet. Indrukwekkend. Nog indrukwekkender vind ik dat je de gelden die jouw tocht genereren ten dienste stelt van 't Praethuys. Daar zijn we zeer mee geholpen. Je bent een kanjer!! Kees van Straaten, voorzitter 't Praethuys, Alkmaar

Kees van Straaten 2021-09-01 21:09:53

mooie fotoos weer allie en ik hebben gister 12 km rond de kemmelberg bij iper dat vonden we meer als genoeg dus die kilometers die jij lopt hebben dieprespekt voor hoop dat je het volhoudt door je tenen sterk succes verder makker groetjes van ons

alie en gerrit 2021-09-01 21:10:31

Zo dat was weer een eind lopen, maar ook veel moois te zien .Petje af WIJ doen je dit niet na. De foto's zijn erg mooi. LEUK DAT JE weer bekende tegen kwam.Jammer dat het met je voeten nog niet erg wil.We kijken alweer uit naar morgen succes ,welterusten voor straks. Groetjes en liefs van ons

Anneke en GERM 2021-09-01 21:28:12

Wat weer een zware mooie dag met aardige Fransen die jou van koffie en water voorzien. Blijf je voeten goed verzorgen! Je bent een topwandelaar en heb diep respect voor jou. Welterusten en morgen weer een mooie wandeling. Lieve groeten Marga

Marga Siesling 2021-09-01 21:32:39

Dag Nico, sinds een paar dagen weten we dat je aan het lopen bent en nu volgen we je op je tocht. Erg leuk om je verhalen te lezen en je foto's zijn prachtig. Zet 'm op en we kijken uit naar meer verhalen. J

Jaap en Josta 2021-09-01 21:40:05

Je bent echt een man met een missie. Trots op mijn oompje! Ik blijf je volgen want het zo leuk hoe je schrijft. Slaap lekker en knuffel uit Alkmaat.

Mariette 2021-09-01 22:20:10

Blauwe luchten, hier al een paar dagen geen zon gezien, maar…….dat gaat volgende week beter worden namens de berichten. Mooie foto’s Nico. Op naar vandaag. Weer klimmen en dalen? Wat zijn de mensen op deze route vreselijk behulpzaam en vriendelijk. Succes vandaag. Pakkerd.

Tamara 2021-09-02 09:14:02

Je bent en blijft een kanjer hoor, ondanks je pijn. jammer dat je teensokken niet helpen, maar ja je hebt het geprobeerd. Nog even over je sponsoractie. We vinden het een heel mooi doel Het Preathuys Alkmaar en hebben er over nagedacht. Een sponsoractie moet je stimuleren om zover mogelijk te komen. Dat heb jij eigenlijk niet nodig, je bent gedreven genoeg van je zelf. Toch willen wij het er aan verbinden. "Al moet wel het huisje bij het schuurtje blijven" Want laten we wensen dat je het haalt en dan zou je 2600 km gelopen hebben. Wat moet het worden? Een cent per km? Nee we maken er twee van . Dan mogen we nu al 23,76 overmaken. Met anderen samen wordt het vast een euro de km. Wil jij of Marco of Eric, de juiste link op deze site zetten? ( Wij hebben nu eenmaal niets met facebook) En verder , dank voor alle mooie plaatjes en zorg goed voor je zelf!

Jopie en Bert 2021-09-02 10:47:39

Dit is de link naar de sponsoractie! Even kopieren en plakken... Gr Marco https://acties.kwf.nl/fundraisers/nicograaf