Van Marsac naar La-Gasnerie, 27 km

Frankrijk, Saint-Martin-Terressus

Nog even over het eten van gisteren. Uiteindelijk is het 20.00 uur geworden, maar wel lekker gegeten. Ruud had lasagne gemaakt. Twee schalen, één met kaas en vlees en één met brandnetels en spinazie. Ik had wat moeite om de brandnetel versie op mijn bord te doen, maar ik kon het toch niet laten. Smaakte echt goed, de prik was er af.
Dan vandaag. Deze dag staat eigenlijk voor de klim naar Saint-Goussaud op 710 meter hoogte. Gisteren waren we nog aan het kijken of we die konden vermijden door een alternatieve route te nemen. Ruud gaf aan dat het wel mee zou vallen en zei dat het zonde zou zijn om die klim niet te nemen. Dus besloten we het maar gewoon te doen. Ieder voor zich, we hebben gewoon afgesproken bij onze bestemming.
Ik ben als eerste om 08.30 uur vertrokken.
Zonder dat ik er erg in had zat ik al in de klim. Nou ik kan je zeggen dat het best heftig was, maar wel gered.
Boven aangekomen was er wel een cafeetje, maar natuurlijk dicht. Er kwam net een auto aanrijden die daar stopte. Ik natuurlijk vragen, en ja het lukte. Er werd speciaal voor mij koffie gezet. Ik mocht achterom komen en op het terrasje gaan zitten. Ze waren druk aan het schoonmaken, dan is het toch bijzonder dat ze toch ff tijd voor mij nemen.
Daarna de route vervolgd via de GR route. Die was een paar kilometer korter dus profiteren.
Kennelijk had ik de top nog niet bereikt, want er volgde weer een behoorlijke klim.
De afdaling viel trouwens ook een beetje tegen. Een pad door het bos met veel los liggende stenen. Goed uitkijken waar je je pootjes zet.
Na een uurtje nog maar ff een pauze ingelast. Ik kwam door een gehucht met een paar leuke huizen. Toen ik een vrouw zag staan in haar tuin, vroeg ik of ik even van haar tuin set gebruik mocht maken. Natuurlijk mocht dat. Ik mocht ook water pakken als ik dat wilde. Ik ging zitten in een stoel waarvan ik dacht dat het de comfortabelste zou zijn. Die was nog nat, dus ik een natte kont, o nee billen.
Later in Les-Billanges op de stoep van de kerk geluncht.
Toen ik de rivier de Le-Taurion overstak zag ik dat ik weer moest gaan klimmen. Toen nog ff pauze genomen en mijn sinaasappel opgegeten.
Al met al kan ik wel zeggen dat dit één van de zwaarste dagen is geweest. Misschien wel de zwaarste tot nu toe.
Om 15.45 uur aangekomen op de bestemming. Er hingen briefjes aan de deur omdat er niemand thuis was. Hoewel het in het Frans stond geschreven kwam ik er wel een beetje uit. Ik vond de ingang via een trapje en ook onze kamer.
De kamer valt wat tegen, maar de douche maakt weer wat goed.
Nadat ik de was had opgehangen kwam Marnix ook aan. Die was helemaal kapot. Had ook last van zijn knieën.
Hij heeft nog ff de briefjes vertaald om te kijken of ik iets verkeerd had gedaan. Gelukkig was dat niet het geval.
Omdat onze gastvrouw pas om 18.00 uur thuis komt, eten we natuurlijk ook weer laat.
Inderdaad hebben we pas om 19.45 uur gegeten.
Heerlijk en uitgebreid diner.
Net voor het dessert een enorme regenbui, dus rennen om de was binnen te halen.
Voor morgen nog niets gevonden. Morgen maar kijken. Ik denk dat het Limoges wordt.

Toch dapper dat je brandnetel lasagne hebt geprobeerd! Altijd weer een gok of het smaakt maar gelukkig was het lekker!! vandaag wel behoorlijk geklommen zeg! Ik zie ook heerlijke grote bramen. Die heb je toch wel even geproefd?? Het mag wel mooi zijn zwaar was het dus zeker! Blijft knap hoor! Zelfs Marnix vond het pittig.. Morgen Limoges.. een grote stad is wel weer heel wat anders! Overigens wel een mooie stad, we hebben we op de camping gestaan en de stad verkend! Voor nu slaap lekker en morgen veel succes🙏😘

Tiny en Bert 2021-09-03 21:25:20

Hee, de braamt is daar ook aan de late kant, zie ik. Bij ons mag je ze niet meer plukken, volgens de wet op de stroperij... Wat ze al niet verzinnen. Succes morgen!!

Richard Keijzer 2021-09-03 21:28:03

RESPECT..inderdaad in hoofdletters👍 En jullie gastvrouw kwam later thuis...maar bereidde wel een uitgebreid diner..mmm..ben je an toe na zo'n dag...echt verdiend. Nico voor strakjes..slaap lekker.. en morgen gezond weer op... .een nieuwe dag..met nieuwe ervaringen. Ga d'r voor..maar dat deed je al al 😀 Fijne wandeling.. Ria Juffermans

Ria Juffermans 2021-09-03 21:36:39

Hoi Nico het was me het dagje wel veel klimmen en veel mooie dingen gezien.Zelfs brandnetels gegeten ik weet niet of ik dat gedaan zou hebben .Hebt weer heel wat meegemaakt en elke dag een stap verder geweldig.Nico heel heel veel succes morgen.Wij lopen in gedachten met je mee Welterusten voor straks liefs van ons

Anneke en Germ 2021-09-03 22:01:27

Prachtige foto s! Lijkt elke dag wel een mooiere omgeving te worden. Wel vervelend dag dit vaak gepaard gaat met bergen. Goed te horen dat er steeds lekker voor je gekookt wordt, en dat de mensen op je pad zo behulpzaam zijn. Slaap lekker!

Eric en Sandra 2021-09-03 22:21:22

Goh Nico, wat ben je al ver opgeschoten. Morgen Limoges. De stad van het Limoges-porselein. Ook de streek van de ganzenlever, dus veel ganzen. Wat een mooie foto’s. Gezellige foto zo met zijn tweetjes eten. 👨🏻‍🍳 Voorzichtig met je teentjes. We willen je weer gezond terug zien. Bon soir😍 V

Henny 2021-09-03 22:46:14

Je schrijft de zwaarste dag tot nu toe,maar je hebt het toch maar weer gedaan Kanjer👍👍👍👍Zo trots op je!!!! Morgen al bij Limoges,niet te geloven.Wij hebben vaak in die buurt gekampeerd,aan de Taurion ,dus herkenning.Hoop dat je morgen een makkelijkere route hebt,en in Limoges een fijn adres vind.Welterusten!!!??

Riet en Tjalling 2021-09-03 22:57:57

Zo, mooie foto’s weer zeg! Ook die van jullie samen, echt leuk dat je Marnix weer tegen bent gekomen… Hopelijk morgen weer een makkelijkere dag… Maar eerst een verdiende nachtrust…

Tal en Marco 2021-09-04 01:08:39

Wat een klim, knap gedaan, op naar vandaag. Limoges vaak aan voorbij gegaan, maar dan met de auto. Ook weer mooie foto’s, vooral die met jullie tweetjes aan de tafel onder de groene tent, lijkt wel een huldiging. Maar die krijgen jullie iedere dag. Op naar vandaag.👍👍😘

Tamara 2021-09-04 09:24:26

Al die klims is je toch mooi gelukt. Kun je je volgend jaar mooi aanmelden voor de Tour de France. Heb je geen last meer van blaren, althans niet op je voeten. In/ rond Limoges zijn wij best wel vaak met vakantie geweest, met de auto weliswaar , net als Tiny en Bert, maar in het centrum zelf best veel gelopen.