Van Hagetmau naar Sault-de-Navailles, 16,5 km

Frankrijk, Sault-de-Navailles

We hadden afgesproken om om 08.00 uur samen te ontbijten. Op tijd opgestaan om niet als laatste aan te schuiven. Ook mijn schoenen nog ff ingespoten ter bescherming voor de regen. Dat had ik wel buiten gedaan, maar de schoenen daarna weer binnen gezet. Dat had ik beter niet kunnen doen. Behoorlijke penetrante lucht in huis.
Je kon zien dat het behoorlijk had geregend. Grote plassen op het pleintje voor het huis.
Maar goed het was inmiddels droog.
Na een vooral gezellig ontbijt om 09.15 uur vertrokken.
Hoewel Hagetmau een vrij grote plaats is, geen bakker of supermarkt te bekennen of die was dicht.
Bij een klein winkeltje gelukkig wel een brood kunnen kopen.
Daarna eerst koffie gedronken op het zelfde terrasje waar ik gisteren met Steffian heb gezeten. Ik had het idee dat ik daar geen mogelijkheid meer voor zou krijgen. Dat gevoel klopte, geen cafeetje meer gezien.
Het weer is mij erg mee gevallen. Één keer de regen cape nodig gehad. Net op dat moment zag ik Steffian achter me lopen. Later niet meer gezien.
Vandaag ook weer een mooie route, wel wat meer hoogte verschillen.
Volgens het routeboekje wordt de route vanaf hier ook wat zwaarder. Ik ga het merken.
Om te lunchen maak ik vaak gebruik van een bushokje. Die staan meestal bij een kruising van wegen en zijn overdekt. De meesten zijn netjes en dus een goeie plek om iets te eten.
Net buiten het centrum van de dorpjes staat vaak een milieu straatje opgesteld. Bij ons staan die gewoon in de woonkernen. Ff een foto van gemaakt.
Ik had een adres opgekregen dat niet echt op de kaart staat. Wel een markering gezet waar het zo ongeveer zou moeten zijn. Bij de straat waar ik zou moeten zijn stond geen naam aangegeven. Bij het eerste huis maar ff aangebeld om te vragen of ik in de goede straat was. Gelukkig dat klopte. Dus alleen nog ff het huisnummer vinden. Dat is lastiger dan je denkt. Ik moest bij nr. 205 zijn. Ik kwam voorbij huisnr. 605 en dacht nog ff te gaan. Nou één huis verder. Daar was ik zo aan voorbij gelopen als een oudere man die daar in het zonnetje zat mij niet had geroepen. Ik moest bij zijn dochter zijn. Er stond ook geen nr. bij het huis, dus had ik het anders niet zomaar in gevonden.
Om ongeveer 13.45 uur aangekomen.
Er was niemand thuis, maar de man had zijn vrouw geroepen en die heeft me naar mijn kamer gebracht. Vreemd zo in een leeg huis.
Na het douchen ben ik zo vrij geweest om mijn was aan de lijn te hangen.
Daarna lekker ff in het zonnetje gezeten tot de gastheer, Philipp thuis kwam. Gezellig koffie met hem gedronken.
Later mijn rugzak ff leeg gemaakt en opnieuw ingeruimd. Toen ik weer naar buiten ging om ff een biertje te drinken, struikelde ik van het stoepje. Gevolg, een paar vervelende schaafwonden op mijn arm. Ik ben gelijk goed behandeld en denk er geen schade van over te houden. Wel weer een stomme zet. Uitkijken De Graaf.
De gastvrouw zal ik vanavond niet zien. Die komt pas laat thuis, maar verzorgd wel het ontbijt.
Vanavond hoef ik zelf niets te doen. Er wordt weer voor me gekookt.
Weer een dag dichterbij Spanje. Ik begin zo langzamerhand wel te beseffen dat ik een aardige tippel achter de rug heb. Kan soms niet goed bevatten dat ik al zo ver ben.
Vanmorgen bericht gekregen van Flavio. Hij komt voorlopig niet terug op de Camino. Het gaat niet goed met zijn knie. Hij gaat naar zijn broer in Barcelona om te herstellen. Misschien sluit hij later alsnog aan, maar daar hou ik geen rekening mee.
Dus niet samen over de Pyreneeën.

Oh oh mijnheer de Graaf.. struikelen ja dat doen we allemaal wel eens, maar niet fijn om dat er nu bij te hebben. Gelukkig werd je goed geholpen en verzorgd. Dus gewoon weer een super lief logeeradres! Niet al te veel regen en een snelle route! Jammer dat Flávio niet hersteld is. Maar ik begrijp dat Saint Jean een verzameling van pelgrims is dus wie weet kom je wel wandelgenoot tegenkomen! Lekker eten en morgen weer gezond en gesterkt voor de volgende etappe! Knuffel van ons!

Tiny en Bert 2021-09-20 18:41:18

Ongelofelijk hè Nico wat een reis! Om super trots op te zijn. Geniet van de avond en succes morgen weer👍👊. Groetjes van ons 😙

Paul en Daan 2021-09-20 18:50:32

Ha Nico. Elke avond kijken we uit naar je bericht. Dan zeggen we Nico's mail is er nog niet of Nico is vroeg vandaag! Zo lopen we in Heiloo, in gedachten met je mee! En wat genieten we van je foto's. Het zijn plaatjes !! Veel sterkte en ook veel genoegen. Morgen weer mooie foto's???

Jaap en Josta 2021-09-20 19:37:54

Beste Nico, het valt ons op dat je er op de foto's goed uitziet! Houden zo! Verstandig dat je nu wat minder lange afstanden loopt. Je hoeft niet persé 31 oktober terug te zijn hè! Veel wandelplezier en geniet van de prachtige omgeving! Groetjes van ons.

Ronald en Trudy 2021-09-20 20:19:46

Je treft het aardig wat het weer betreft gelukkig. Straks is het meer klimmen, maar het eind komt steeds dichterbij. HEEL naar dat je bent gevallen nu maar hopen dat het snel geneest.Wat naar voor Flavio het is te hopen dat het allemaal goed komt allemaal en dat je elkaar weer ziet voor straks slaap lekker en voor morgen succes.Tot Morgen Liefs.

Anneke en GERM 2021-09-20 20:24:12

Ik kan het gewoon niet bevatten..zoveel kilometers die je al gemaakt hebt..maar nu het einde in zicht is ga je door natuurlijk... Kijk vooruit..en geen zorgen voor Zo fijn dat je steeds weer geholpen wordt door mensen die adviseren, je van koffie of een biertje voorzien..en je wonden verzorgen. Schaafwonden op je arm zijn vervelend..nog een geluk dat het niet op je benen is..want die moeten blijven gaan! Nog effies doorbijten..dan maar zonder Flavio..het zij zo.. er komen nog wel andere lotgenoten op je pad .👍 En fijn dat er voor je gekookt is....nu nog lekker slapen..en morgen weer op pad... Goeie afleiding trouwens om vanuit verschillende hoeken een foto te maken..Dat houdt je hersenen actief.. Ga d'r voor buurman...je kan het..dat is wel gebleken TOPPER!!! Sterkte en succes...💐 Ria Juffermans

Riajuffermans 2021-09-20 22:41:39

Inderdaad Nico, je gaat als een speer. Je had natuurlijk heel veel trek in je biertje, zodat je struikelde. Je gaat vast weer meer leuke caminogangers ontmoeten. Wel wat gezelliger dan. Je treft het wel met de vriendelijke Fransen.

Henny 2021-09-20 22:43:34

Hoi Nico, ook ik ben een trouwe lezer van je dagelijkse verslag geworden. Wat een reis, het leest als een jongensboek. Diep respect dat je al zoveel kilometers achter je hebt liggen. Met de auto vanaf Alkmaar 1300 km! Ben erg benieuwd naar je ervaringen straks in de bergen. Met jouw doorzettingsvermogen en vindingrijkheid gaat ook dat vast lukken! Hartelijke groeten van Freek en Gabriella Eekhout

Gabriella 2021-09-20 23:09:14

Ik ben net thuis gekomen en heb je verslag nog gauw even gelezen. Geweldig hoe ver je al bent gekomen, en iedere dag weer een nieuw avontuur gaat beleven. Jammer van Flavio maar……de wonderen zijn de wereld niet uit. Op naar vandaag. Mijn nachtrust begint nu. Pakkerd😴😴😴😴😴

Tamara 2021-09-21 00:17:13

Oh oh pap doe je voorzichtig…🙈 Jammer dat Flavio niet verder mee kan lopen…. Het is zeker een behoorlijke prestatie wat je tot nu toe al hebt bereikt….echt zo trots op je! 😘

Cindy 2021-09-21 08:27:11

De meesten struikelen als ze een biertje op hebben, nou wellicht meer dan een, maar jij struikelt al voor je een biertje op hebt, maar dat scheef Hennie ook al zo ongeveer, maar ik vond het zo'n leuke waarneming. Probeer anders i.p.v. een biertje een mooi glas Franse wijn. Nooit gehoord dat Fransen vielen voor ze een wijntje op hadden. Gelukkig kun je met die schaafwonden wel lopen.