Van Orthez naar Osserain, 28 km

Frankrijk, Osserain-Rivareyte

Na wat geschuif met de bedden is Steffian in de woonkamer gaan slapen. Zo kregen Marnix en ik wat meer ruimte. Adolf, de ander Duitse pelgrim sliep alleen in de andere kamer. De wekker gezet op 06.20 uur omdat het toch wel een lange dag zal worden.
Na het gezamenlijk ontbijt ben ik als eerste de deur uitgegaan. Nadat ik brood had gehaald kon ik om 08.00 uur de route weer oppakken. Na een uurtje ff gepauzeerd in de buitenwijken van Orthez. Daar sloten Marnix en Adolf aan. De hele dag een beetje bij elkaar in de buurt gelopen. Niet met elkaar gelopen, maar je komt er telkens weer eentje tegen.
Hoewel het wel een vermoeiende dag is geworden, vond ik wel een prachtige route. Veel smalle paadjes die soms ook gewoon slecht waren, dus uitkijken geblazen. Er was zelfs een omgevallen boom die de route versperde. Het was nog best lastig om daar overheen te klauteren.
Wat ik ook bijzonder vond, is dat je op een gegeven moment de Pyreneeën aan de horizon kunt zien. Dat beeld herhaald zich telkens, maar dan steeds duidelijker. Dat geeft wel een bijzonder gevoel.
Je kunt ook merken dat het steeds meer een echte pelgrimsroute wordt. Langs de weg staan regelmatig stenen palen met schelpen er in gegraveerd. Ook zie je straatnamen die iets in zich hebben van het pelgrimeren. Bij het plaatsje Hospital-d’-Orion staat een vrij groot beeld van een pelgrim.
Ik was al ff op zoek naar een geschikte lunch plaats toen ik Adolf languit in het gras zag liggen. Hij doet dat vaker, en heeft een stuk plastic mee omdat het gras vaak wat vochtig is. Even bij hem gaan zitten, het plastic was groot genoeg. Ik vond het niet echt en plaats om te gaan eten, dus ben weer doorgelopen.
Wat later ben ik het pad opgelopen van een soort boerderij om te kijken of ik daar ergens kon gaan zitten. De bewoner kwam net naar buiten om weg te gaan. Heel gastvrij bood hij mij zijn terrasje aan. Mooie plek, tussen de bomen door zag ik de Pyreneeën en drie (twee op de foto) ezels als gezelschap. Lekker de tijd genomen.
Een stukje verderop zag ik de rugzak van Marnix op een bank staan. Hij was appels aan het plukken in een speciaal voor pelgrims aangeplante boomgaard. Ik natuurlijk ook een paar geplukt. Ik vond ze een beetje zuur, misschien nog niet rijp genoeg. Wat later kwam ook Adolf erbij, waren we weer ff met zijn drieën. Marnix ging daar zijn brood op eten en ik ben weer doorgelopen. Ook Adolf was al weer aan de wandel.
Marnix heeft de zelfde bestemming als ik, maar Adolf stopt in Sauveterre-de-Bearn. Dat is een paar kilometer voor onze bestemming. Die plaats valt trouwens wel op doordat hij op een hoge berg (foto) is gebouwd. Een mooi gezicht.
Gelukkig hoefde ik niet omhoog, de route naar Osserain, mijn bestemming bleef laag langs de rivier Gave-d’-Orion.
Daar vond ik ook nog een mooi plekje om koffie te drinken. Kwam mij wel goed uit, ik was inmiddels aardig moe aan het worden.
Op diverse plaatsen kan je een trap nemen om naar het plaatsje te gaan. Soms wel verleidelijk, maar toch maar niet gedaan.
Grappig is dat je na Orthez de plaatsnamen van de dorpen in twee verschillende uitvoeringen op de borden ziet staan (foto). Dit gebied is de Baskische regio van Frankrijk. De plaatsnamen staan in het Frans en in het Baskisch op de borden, net Friesland.
Ook een foto gemaakt van het eerste bord waar St-Jean-Pied-de-Port op wordt aangegeven.
Om 15.30 uur aangekomen bij het overnachtingsadres. De gastheer, Pascal kwam net aanrijden dus dat kwam goed uit.
Ook hier een vriendelijke ontvangst met een biertje. Leuk was dat er een briefje lag voor mij van vier Franse vrouwen die ik had ontmoet in Hagetmau. Die hebben hier ook geslapen.
Zij vroegen zich af hoe het met mijn voetjes ging. Zij dachten dat ik eigenlijk nieuwe schoenen zou moeten kopen. Daar hadden we al over gesproken, maar maat 49 is bijna nergens te krijgen. Via internet zou het wel lukken stond er op het briefje. Verder stond er dat ze het fijn vonden mij te hebben ontmoet.
Leuke verrassing zo’n briefje.
Ook hier gegeten, Pascal had lekker gekookt.
De Camino eindigt in Frankrijk met vier behoorlijk zware dagen. De eerste is nu achter de rug. Nog drie te gaan. De laatste is natuurlijk speciaal omdat die over de Pyreneeën gaat
Een vermoeiende dag, maar wel voldoening.

Hoi Nico, je hebt geen foto neergezet van dat plaatsnaambord. Komt die nog? Overigens doen ze dat in Limburg ook. Fransen hebben meestal wat kleinere voeten, dus grote maten kun je wel vergeten. Mijn maatje 48 is ook bijna nergens te koop. Succes op weg naar de Spaanse grens!!

Richard Keijzer 2021-09-22 21:00:13

Wat lief van die dames dat ze willen dat jij nieuwe schoenen koop enig. Ik hoop dat je nog wat vind maat 49.. Maar met de bergen inzicht loopt het toch alweer wat beter vooral in het hoofd. dag Nico slaap lekker.

Anneke en Jaap. 2021-09-22 21:04:19

Tsss..wat een ervaringen weer. Wel leuk voor je dat je bekenden tegenkomt...en dat er een briefje van de 4 dames met advies over de aankoop van nieuwe schoenen voor je lag. Zo attent dat ze meedenken. En heerlijk dat Pascal gekookt heeft..denk zomaar dat je daar wel aan toe bent na zo'n vermoeiende dag...de 1e van de 4 zware routes die je verwacht. Strakjes je voeten extra verzorgen.. en lekker slapen... Gôh Nico...voor zover heb je het toch maar mooi geflikt..voor morgen.. Bonne route..groeten Ria Juffermans 👋

Ria Juffermans 2021-09-22 21:10:43

Prachtige foto’s Nico. Het landschap verandert.. de bergen al in zicht. Nog even en je bent bij de grens met Spanje. Veel succes met het vervolg van je bijzondere wandeltocht🍀

Saskia van ‘t Praethuys 2021-09-22 21:59:57

Ook wij hebben heerlijk gegeten bij Pascal in 2015

Paul Ursem 2021-09-22 22:18:10

Wat fijn dat er zo veel mensen zijn die goed voor je zorgen.👳🏼Wij hebben op de camping gestaan in Bayonne bij Biaritz. Dat is al dichtbij Spanje. De Pyreneeën is nog wel een dobber. Maar neem er de tijd voor. Ik hoop dat de schoenmaker je straks kan helpen. Nico wel te rusten en ik geniet elke dag van je verhalen en foto’s. Liefs van mij💋

Henny 2021-09-22 22:22:47

Hoi Kanjer,dat moet toch een boost geven dat uitzicht op de Pyreneeën,nog effe en je bent in Spanje.Top man 💪💪zover ben je al gekomen.Petje af hoor voor zo,n stoere pelgrim.Ook prachtige foto's weer.Lekker slapen en morgen weer succes met de route. Lieve groetjes van ons

Riet en Tjalling 2021-09-22 22:27:16

HOI Nico mooie foto's .het lopen wordt zwaarder,de bergen komen dichterbij, en Spanje ook.Maar dit heb je er op zitten doe voorzichtig. VOOR morgen heel veel succes.Slaap lekker.Liefs van ons.Tot morgen.

Anneke en GERM. 2021-09-22 22:48:57

Weer een bijzondere dag met bijzondere momenten! Hoe meer je richting Spanje gaat des te drukker wordt het! Veel bekende dat maakt dat jullie een grote pelgrimfamilie zijn! En wat is iedereen toch aardig en lief! De Franse dames hebben het ook goed met je voor, alleen hebben ze niet zomaar mast 49 in het rek staan. Fijn dat je niet hoefde te komen na deze pittige route, waar je ons weer helemaal van laat meegenieten door de mooie foto’s ! Bonne nuit! Kus van ons 🥰🥰

Tiny 2021-09-22 23:22:48

Hai Nico, wat fantastisch dat je al zo ver bent gekomen en heerlijk om te lezen! Mooi dat de Pyreneeën aan de horizon opdoemen. Lijkt me fijn voor je om in SJPP even op bekend terrein aan te komen .. buen camino!

Monique 2021-09-23 06:31:52

Mooie foto’s van het Frans Baskenland met glooiende heuvels. Eergisteren nog een kort tochtje en gisteren een behoorlijke tocht, met af en toe zicht op de Pyreneeën. Ook fijn dat je Marnix steeds weer treft, en dat de 4 vrouwen een berichtje aan je hadden achter gelaten. Pas op je kleine voetjes . Ze moeten nog een paar zware dagen lopen. Succes vandaag. Pakkerd van mij.

Tamara 2021-09-23 09:34:42

Grappig dat allerlei gewenste of noodzakelijke contacten tijdens je inmiddels indrukwekkende reiservaringen vaak op het nippertje of met een beetje geluk net goed komen. En niet teveel onrijpe appeltjes eten.