Dag 15. Bali, Ubud.

Indonesië, Bali

Ik zit nu eigenlijk nog een beetje bij te komen van alles. Wat een rare dag is het weer geworden. We hebben zojuist een heftige aardbeving meegemaakt! De laatste gegevens zijn 7.2 op de schaal van Richter! Een uur later een hevige naschok, en dat hadden we nog nooit meegemaakt. Maar goed ik begin met de dag te beschrijven.

Om 7:00 gaat de wekker, we gaan vandaag weer op tour!
7:45 ontbijt en we zitten er weer keurig.

Ik vergeet door alle commotie even te vermelden dat we gisteravond al gedoe hadden want Loucka zijn iPhone deed niets meer! Dus paniek, want misschien wel alle foto’s kwijt en hij had geen iPad meegenomen dus ook geen spelletjes en YouTube.

Maar goed, ontbijt op en wie komt ons vandaag weer rijden dezelfde chauffeur als eergisteren dus dat is leuk die kennen we inmiddels (Dira). We vragen aan hem ken jij iemand die wat met die iPhone zou kunnen? En hij heeft wel vrienden hier vlakbij die een iPhone repair hebben. We spreken af dit einde dag te gaan doen en eerst de tour te doen.

Vandaag is de eerste dag dat het maar blijft regenen. Voor de mensen in Nederland, regen is een fenomeen wat wij vroeger ook wel in Nederland hadden (Belanda zeggen we hier!). Dat is als er kleine waterdruppels uit de lucht komen vallen en de lucht vaak wat donkerdere wolken heeft.
Maar we hebben er geen last van het is immers niet koud.

De eerste stop is de “Buddha to Buddha” fabriek. Wat is dat interessant om te zien! Het is echt allemaal handwerk en we lopen eerst wat door de fabriek. Nou ja fabriek drie vertrekken met allemaal mannen aan een werkbank met een machine. De een is aan het solderen, de ander aan het polijsten etc. Ze zijn druk in de weer en echt nog met zo’n blaasbalg aan de voet om de vlam goed te houden. Echt niet op deze manier verwacht. In Nederland is dit zeer duur en heet het Budha to Budha. Ze leggen uit dat dat een contract is en ze het hier verkopen onder “Best to Buddha”! Maar alles maken ze met eigen handen hier op Bali.
Natuurlijk kopen wij eea en gaan we door naar de volgende stop, de waterval!

De “Tegenungan Waterfall”.
Loucka en Cha gaan niet mee naar beneden, dus gaan Indy en ik samen. Cha is te moe om eerst downhill en dan uphill te lopen dus is verstandig en blijft boven en Loucka blijft bij Cha. Wat wel handig is aan deze waterval is dat je vanaf boven een uitkijkpunt hebt op de waterval.
Indy en ik dalen rustig af. Het is best leuk en onderweg mooie foto punten.
Uiteindelijk komen we bij de waterval en maken samen wat foto’s.
Hierna weer omhoog natuurlijk. Het is wel wat warm dus een cola hebben we wel verdiend.

Hierna vraagt Dira of we al trek hebben in lunch hij weet een leuk restaurant op de route. Natuurlijk lusten wij wel wat en hij brengt ons werkelijk bij een fantastische Warung! We lunchen met z’n vijfjes en het eten is heerlijk! En wat een mooie plek met allemaal rietgedekte hutjes in de tuin, super!

Hierna vervolgen we onze trip naar het doel van Indy! Zij is al vanaf dat Bali bekend was als vakantiebestemming hiermee bezig. En ja vandaag is het zover, we gaan naar Baliswing!

Zij gaat van alles doen en wij gaan als kijkers mee. Dan merken we dat de commercie hier toch al wel verder is, maar prima!
Indy heeft echt haar middag. Ze gaat op de echte Baliswing, in een nestje voor de afgrond en uiteindelijk in een of andere ui zitten. Eng zo hoog schommelen richting een enorme afgrond maar super voor de foto’s natuurlijk.
Wat een wijffie, stoer hoor!

Hierna hebben we onze laatste stop. Na de Tanah lot wilde we nog een UNESCO-Werelderfgoedplek bezoeken. We wilden naar de rijstvelden in Jatiluwih. Deze terrassen staan sinds 2012 op de lijst, en met name vanwege het traditionele “Subak irrigatie systeem”.
Wat is dit prachtig om te zien al die rijstvelden met wat palmbomen er in en andere bomen. Er zijn meer rijstvelden op Bali maar ik snap wel dat dit bijzonder is.

Hierna gaan we terug naar het resort. Indy en ik stappen uit en Loucka en Cha gaan met Dira naar de iPhone repair vriend.

Als zij weg zijn gaan Indy en ik op ons terras zitten wat vlak naast het zwembad ligt.
We bekijken wat foto’s op de laptop van de camera zodat Indy wat foto’s kan kiezen.
Ineens denk ik dat ik duizelig begin te worden. Dan gaan de glazen schuifdeuren klapperen, het schilderij buiten schudden en het water van het zwembad klotst er werkelijke heftig over de rand heen!
Ik zeg tegen Indy het lijkt wel een aardbeving. En ik weet van niets en heb het nog nooit meegemaakt.
Twee minuten later komen 2 mannen van het resort eraan en zeggen out out out it’s an Earthquake!!
En we moesten naar de straat, alleen waren Cha en Loucka dus bij de iPhone repair. Dus ik zei dat ik nergens heen kon gaan omdat Cha en Loucka er niet waren.
Werkelijk paniek en heel erg geschrokken natuurlijk. Ik cha bellen maar ik kreeg haar maar niet te pakken. Uiteindelijk kwamen ze een half uur later het resort binnen.
Daar was t ook paniek geweest. Loucka zat in de taxi en Cha moest pinnen. Nou bij de ATM liepen ze gillend naar buiten en Loucka zat in de taxi en de chauffeur haalde hem eruit en zij dat hij niet in de auto kon blijven zitten.

We hebben nog even bij ons op het terras gezeten en alles even laten bekomen en wat gedronken. Na een uurtje een behoorlijke naschok.
Uiteindelijk zijn we nog wel even wat gaan eten, maar de schrik zit er wel even in!

Ik ben serieus bezig om de Gili’s om te boeken naar iets anders. De Gili’s liggen nog dichter bij Lombok en dit is de 2e beving al binnen 10 dagen. De eerste heb ik niet gevoeld, Cha wel en was minder zwaar en in de vroege ochtend.Ook horen we steeds van de drivers en mensen in de resorts dat de havens steeds dicht zijn vanwege wilde zee. Maar Cha wil wel naar de Gili’s en ik niet op dit moment. Maar goed even heel goed informeren en dan zien we wel.

Kortom was weer een leuke maar zeer heftige dag!

Morgen weer meer.

Dikke kus, TheBig4!

Wat een dag voor jullie wij schrokken er weer van,en het begin werd er hier niet zo veel op het nieuws gezegd, maar pa bleef maar naar het nieuws kijken we waren heel blij dat we je gesproken hebben,en heel blij dar jullie weer met z'n 4e zijn,hou het nieuws goed in de gaten,en blij maar samen I LOVE YOU Big4 X💋❤️

Netty 2018-08-06 07:41:32

Jeetje jongens jullie maken zo wel wat mee. Goed dat van de regering uit de gili,s zijn gesloten. Hoeven jullie ook niet te twijfelen. Blijf wat bij elkaar en niet teveel uiteenlopende dingen doen zou ik zeggen. Keep calm maar vooral blijf genieten van al het moois en van elkaar. Wat een prachtige dingen zien jullie en wat een ervaringen allemaal. Dikke kus voor jullie.

Moeders 2018-08-06 09:30:03

Bij de holtmannetjes is er never a dull moment 🙈 Blij om te horen dat jullie oké zijn Wat een ongelooflijke mooie reis maken jullie en wat leuk dat we mee mogen genieten