Dag 26 5e dag Kaapstad.

Zuid-Afrika, Kaapstad

Gisteravond hebben we alle 4 Zebra gegeten te lekker!

Vanmorgen zijn we eerst naar waterfront gereden om te kijken of we iets konden regelen om toch naar Robben Eiland te gaan. Echter vandaag terwijl het prima weer was weer alles gecanceld vanwege te wilde zee! Kortom we moeten dit uit ons hoofd zetten.

Toen naar het kantoor van de Hop-on Hop-off of ze een telelens gevonden hadden. En idd die hadden ze niet gevonden, mooi balen!

We zijn hierna snel naar huis gereden en hebben Maureen gevraagd om de Township Tour te boeken voor ons. Dit was geen punt om 13:30 zouden ze ons komen halen helemaal ok.

We zijn eerst richting strand gelopen om te lunchen en daarna terug om de rugzak in te pakken. De kids hadden bij de Action allerlei dingen gekocht als stickers, potloodjes, notitieboekjes, stuiterballen en bellenblaas (wat echt een hit bleek!).
Om 13:30 stond onze gids voor de deur en gingen we op pad.
Eerst naar het oude district 6 wat in de tijd van de apartheid ontruimd werd! Sommige van ons hebben de beelden wel eens gezien van de bulldozers die de hutten omrijden van de zwarte bevolking die deze regio moesten verlaten.
Uiteindelijk zijn deze mensen het township gaan opbouwen. De gids kan ons er veel over vertellen. Niet alleen de ellende en vreselijke armoede, maar ook alle initiatieven die er zijn en hoe ze zich langzaam ontwikkelen. Gek genoeg draagt het toerisme daar een steentje aan bij. Ik was zelf een beetje bang dat het aapjes kijken werd, maar de mensen vertellen graag en laten je graag zien hoe ze wonen en hoe de knokken voor een beter leven. Echt respect!

We zijn dus echt in hutten maar ook in hostels geweest. Hostels zijn daar ontstaan in eerste instantie alleen voor de mannen die daar heenkwamen om werk in de stad te vinden. Nu wonen daar mannen en vrouwen door elkaar. Soms een gezin met andere mensen door elkaar.

We bezoeken ook een crèche/kinderopvang. Dit is onderdeel van een project om deze kinderen ook betere kans te geven. Echt heel leuk! Hier hebben we in overleg de spullen allemaal achter gelaten zo gaaf! Indy en Loucka gingen bellen blazen en die kids ze stuk slaan wat een feest! Later nog stuiterballen voorgedaan ze waren door het dolle! De juffies waren ook zo blij met onze spullen we kregen er echt een goed gevoel van.

Uiteindelijk gingen we weg en kwamen de kindjes ons helemaal knuffelen en uitzwaaien.

Hierna de wandeling door het township "Langa". Je kunt het je niet voorstellen. Ze hebben wel allemaal stroom en stromend water. Maar dan heb je het wel gehad. Met 3 man op een kamer en soms met een heel gezin. Maar toch zijn de mensen vrolijk en strijdlustig daar houden wij van!
Ze zeggen allemaal dat het langzaam beter gaat en als je maar naar school gaat en werkt komt het goed.

Kortom een indrukwekkende dag die we niet snel vergeten.

Morgen nog een dag te gaan in deze geweldige stad. Wat een ervaring weer!'

Tot morgen, dikke kus "TheBig4!".

Hey Cha&Eric, we zitten in Spanje, net als jullie vorig jaar bij ons. Wij lezen jullie verhalen met zoveel plezier, werkelijk prachtig! Robbeneiland is jammer maar veel belangrijker is jullie bezoek aan dat Township dat moeten wij eigenlijk allemaal aan onze kids meegeven. Dit vergeten ze nooit! Als jullie straks weer over Spanje vliegen gooi Loucka en Indy maar weer in het zwembad voor die actobatische kunstjes met Peterrrrrrr (tje). Dikke kus 💋 Carlijn en Peterrr xxx

Carlijn 2016-08-22 19:47:54

Het is iedere keer weer heerlijk om jullie belevenissen te lezen en te volgen. Wat een fantastische reis moet dit voor jullie zijn. Straks weer terug op "aarde". Pffff.. Zal afkikken zijn! Hoop jullie gauw weer te zien en jullie ervaringen te horen. Groetjes. Janneman.

janneman 2016-08-22 21:09:11

Wow wat een gave ervaring. Ik sluit me aan bij Carlijn: zou elk kind moeten zien. Heel veel liefs!

Lisa 2016-08-23 08:48:20

Hoi, Geniet de laatste dag van al het moois, zet alles om in te gekke herinneringen. Stap met een grote glimlach in het vliegtuig naar huis, laat een stukje van je zelf achter in Afrika en neem wat nieuws mee terug. Een veilige terugreis.

Dave 2016-08-23 13:57:51

Dankzij jullie, heb ik ook in "spirit"mee kunnen reizen door Afrika. Heb genoten van de mooie verhalen en prachtige Foto's. Ik heb the Big 4 op unieke wijze kunnen volgen, Geniet en heb een goede terugreis en hoop snel jullie relaas ;-) persoonlijk aan te horen. Liefs, Gonny