Dag 13. Bali, Ubud.

Indonesië, Bali

Vandaag is een zeer bijzondere dag voor ons.
Het is 3 augustus en vandaag 3 jaar geleden veranderde het leven voor ons gezin volledig! We mogen niet mopperen gezien de tijd die ze ons gaven maar het is wel iets wat ons dagelijks bezig blijft houden.
En natuurlijk zijn wij super blij dat we deze 3e mooie reis op een rij mogen maken met elkaar. En toch is deze datum iedere reis weer lastig voor ons.

De andere reden dat het een bijzondere dag is, is omdat wij een plek gaan proberen te vinden waar de vader van een vriendin ons is overleden aan een hartstilstand op de fiets tijdens een fietsvakantie op Bali. Vorig jaar zijn ze zelf met het gezin en haar moeder naar deze plek gegaan en dit jaar wilde wij ons best doen deze plek te vinden en dan even dit verlies te herdenken.

Verder gingen we er een culturele dag van maken. Ik wil altijd wel wat meekrijgen van het land waar we heen gaan en niet alleen een paar weken winkelen, strand en langs het zwembad liggen.

Om 8:30 komt onze chauffeur ons halen dus we moesten vroeg ontbijten. Om 7:45 zitten we aan het ontbijt. Als we bijna klaar zijn komen ze ons 3 tassen met verse bloemetjes brengen. We hadden onze vriend van de receptie verteld wat de bedoeling was voor de vader van onze vriendin en dat vond hij zo mooi dat zij ons gingen helpen. Cha had de route voor zover aanwezig met hem doorgenomen en het leek duidelijk.
Super dus want dan kon ons plan gaan lukken!

Om 8:30 staat onze chauffeur inderdaad bij de receptie. In de auto nemen we nog een keer door waar we heen willen. Hij schuift toch nog een en ander om en we gaan rijden.

De eerste stop is Elephant Cave Ubud (Goa Gajah).
Dit is een tempel met een grot en dat noemen ze de Elephant Cave omdat de olifant ook groots is en de heilige hier dus ook. Het is een mooie tempel en zeker de moeite om even te bezoeken maar het kost je niet heel veel tijd. De grot is gemaakt vroeger om te mediteren.

Hierna zijn we doorgereden naar Pura Tirta Empul. Dit is een Hindoeïstische tempel. Gebouwd in het jaar 926 dus echt heel oud. Deze tempel heeft heilig water en wat heel gaaf is, is dat er mensen zijn die zich hier laten reinigen en die gaan alle fonteinen af in de 2 baden en offeren bij iedere fontein. Ziet er echt indrukwekkend uit!

Als we deze tempel verlaten wil onze chauffeur even weten waar wij precies heen willen om de vader van onze vriendin (opa Henk verder in dit blog) te herdenken.
Wij hebben een korte routebeschrijving en een paar foto’s van de plek. Dus ja ga maar zoeken overal golfplaten daken, familie tempels en koffie tentjes. We hebben wat rondgereden en jawel na wat heen en weer rijden en uit en instappen hebben we de locatie gevonden. Ineens een soort kippenvel moment dat je de plek hebt gevonden!
We maken met de bloemen een hart met zijn naam erin. We hadden vooraf besproken als het ons lukt de plek te vinden, dat we een wierookje zouden aansteken voor Henk, voor mijn schoonvader Berto en voor Cha.
Zo gezegd zo gedaan en wat voelt dat vreemd en goed tegelijk kan het niet uitleggen.
Het vreemde was dat er een man en een kind aan kwam lopen die dit van vorig jaar wist te herinneren, hoe bijzonder?
En het werd nog gekker. Toen wij weg wilde gaan raakte een man aan de praat met onze chauffeur en dat bleek de plaatselijke priester te zijn. Hij wist en van vorig jaar en van het ongeluk in januari 2015. Het bleek hier dus ook echt een ding te zijn wat is blijven hangen.

Nadat we weer ingestapt zijn hebben zowel de kids als wij het er nog even over. En de chauffeur geeft aan dat dit heel anders is dan hoe zij mensen herdenken. Hij heeft ook foto’s gemaakt zagen wij.

De volgende stop is een ander “hoogtepunt” namelijk Kintamani waar we uitzicht hebben op de vulkaan “Batur”.
Nu is het vandaag best bewolkt en kunnen we de top vanaf het terras niet steeds zien.
Vanaf het uitkijkpunt is het steeds heel erg bewolkt maar verandert het uitzicht per minuut! Uiteindelijk gaan we naar een restaurant waar we op het terras kunnen lunchen met uitzicht op de vulkaan, echt super! Eerst was ik wat telleurgesteld door de bewolking, maar het gaf wel een mooi effect eigenlijk.

Toen we klaar waren met de lunch gingen we opweg naar de trots van Bali kunnen we wel zeggen, namelijk “Besakih Temple” ook wel de “Moedertempel” genoemd.
Dit is echt wel serieus de moeite waard om te gaan bekijken. Wat een enorm terrein is dit met publieke en familie tempels. Dit is de grootse tempel van Bali en hier is een maal per jaar, bij volle maan in April de grote ceremonie. Ze komen uit alle hoeken hier naartoe om te bidden.
Zelfs de hoger priesters en de royal family heeft hier een tempel. Het is echt heel mooi. Toevallig is het nu ook druk. De maanden juli en augustus staan in het teken van het (hoe toevallig!), herdenken van de doden. Hele dorpen kunnen een dag regelen en dan hier een ceremonie houden.
Nadat de gids klaar was met vertellen gingen we weer op pad voor de laatste stop van vandaag.

We gaan naar “Klungkung”, dit is het restant van het koningklijk paleis. Hier zat de hoogste rechterlijke instantie van Bali. Dit is niet heel groot, maar is ook een stukje Nederlandse geschiedenis. Wij hebben dit grotendeels verwoest begin 19e eeuw en hier tegenover staat een monument ter ere van de onafhankelijkheid van Nederland.

Kortom we hadden een heftige en drukke en culturele dag!
Wel meer dan de moeite waard en we zullen ons deze dag nog lang herinneren.

Als we thuis komen is de was klaar die we gisteren hebben afgegeven en gaan we even chillen.

Rond 19:00 gaan we eten en besluiten te gaan eten bij het bekende eendrestaurant “Bebek Bengil”. Wij houden op Indy na allemaal van eend, dus dit moesten we doen. Het was dan ook super lekker, wat een aanrader. Echt mooie tent en de eend was super klaargemaakt.

Hierna wat boodschapjes doen en naar huis schrijven!
En natuurlijk weer bij de bovenburen voorlezen.

Morgen weer meer.

Dikke kus, TheBig4!

Mooi verhaal schone broeder! Die sarong zou ik erin houden, die staat je goed. Ik herken nu ook veel van de plekken op de foto’s. Het is een bijzonder eiland bomvol tradities! Geniet ervan.

Lisa 2018-08-04 07:26:18

Wat prachtig dat jullie de herdenking hebben gedaan zit gewoon met kippenvel en tranen in mijn oogjes. Zo bijzonder wat er op dat moment op je af komt zoals de priester hoezo toeval? Blijf genieten! Dikke knuffel.

Karina 2018-08-04 08:04:41

I LOVE YOU ALL Big4💋❤️😘😍

Netty 2018-08-04 09:10:44

❤❤❤❤

Roos 2018-08-04 09:48:34

Onder de indruk van dit reisverslag .Geweldig.

Nettie allebes 2018-08-04 10:38:21

En dan vroeg ik of het een ok-dag was geweest voor jullie ! Niet wetende dat 3 augustus zo’n heftige datum voor jullie is 🙏. En dat jullie dan zo’n mooi eerbetoon hebben gebracht aan Henk! En wat een verhaal dat men het daar nog wist te herinneren! Heel bijzonder. Mooi ook een moment genomen voor Cha en voor haar vader. Dit zijn hele bijzondere momenten om nooit te vergeten. Hoop dat jullie nu heerlijk liggen te slapen✨

SAS 2018-08-04 21:45:38

OMG wat een mooie dag...tranen in mijn ogen! Geweldig dat jullie dit hebben kunnen doen! <3