Dag 9 reisdag Swaziland - St. Lucia

Zuid-Afrika, Saint Lucia

Daar zijn we weer!

Gisteravond na het eten ( we hadden vandaag worst van "Wildebeest" en hadden gisteren Impala) nog even gekeken naar het traditionele Swazi dansen. Heel leuk om eens te zien en nog leuker dat er altijd wel "rare" andere Nederlanders zijn die net iets te vroeg (uit de maat) proberen mee te dansen. Je kent ze wel die echte Nederlandse toeristen die op Safari gaan en dan ook een afritsbroek hebben en een safari print body warmer.
Maar goed dat hoort er ook bij.

Na het ontbijt hebben we de boel ingepakt en gingen we Swaziland weer verlaten, een rit van 290 km. Ik vond Swaziland zeker de moeite waard maar je moet je er wel op instellen. Het is armer dan Zuid-Afrika en zoals wij hadden in het park geen stroom op de kamer de koelkast liep zelfs op gas. De mensen zijn net als in Zuid-Afrika net zo aardig dus dat is geen verschil. Het park was duidelijk minder dan het Kruger maar we hadden de eerste drive ook wel echt mazzel daar.

We vervolgen onze reis en dalen af van noord naar zuid dwars door Swaziland. Ze leven daar van toerisme en suikerriet. We hebben al meerdere fabrieken gezien en er ligt overal riet op de weg. Ook rijden er enorme trucks waar ze onderweg voor waarschuwen. De wegen zijn ook niet echt best ze waarschuwen regelmatig voor "potholes" (grote gaten inde weg) en dan mag je 40 km p/uur. Dat schiet tenminste op!
Over opschieten gesproken we moesten natuurlijk weer de grens over nu bij "Lavumisa". Ik had de vorige keer nog helder op het netvlies dus we hadden alle papieren bij de hand.

Na 2 uur bereikte we de grens dit kan nooit ingewikkeld zijn we hebben immers alles bij de hand. Nou dit kantoor zag er oprecht modern uit een nette hal en glazen automatische deuren. Wij in de rij deze was wel wat langer maar we waren toch redelijk snel aan de beurt. We komen bij het loket en 2 van ons worden per direct terug de rij ingestuurd! Zo flexibel als ik ben, (dit begin van een zin heb ik al eerder gebruikt en zal ik nog wel vaker gebruiken deze reis) stap ik met Loucka terug je wil deze mensen ook niet overwerkt laten raken. Nadat de dames de stempels in het paspoort hebben en op een "autobriefje" mogen zij naar een 2e loket (Custom 1) en kregen daar nog een stempel. Toen wij aan de beurt waren moesten wij wel weer dat briefje van de auto ook laten zien wat de dames meehadden naar loket 2. En wat ze zelf zojuist hadden afgegeven grrrrr... Maar zo flexibel als ik ben ga ik dat briefje halen en krijgen Loucka en ik ook de broodnodige stempels. Ook wij mogen hierna naar het loket ernaast voor nog een stempel. Prima alles voor elkaar we kunnen Zuid-Afrika in! We komen een te schattig Afrikaans ventje tegen en Indy en Loucka hadden allerlei kleine kadootjes meegenomen om weg te geven. Dit ventje heeft Loucka een bellenblaas gegeven en eerst voorgedaan wat het was, het ventje vond het geweldig. Wij de auto in en hup Zuid-Afrika weer in wij komen bij de laatste slagboom en geven onze paspoorten en het "Autobriefje" en wat denk je? Ik krijg 3 paspoorten terug en die van mij neemt ze even in bewaring. Ik moet nog een stempel hebben op dat "Autobriefje" een loket verder dan het Custom loket, maar NIEMAND die je dat even zegt!!! Dus ik mag mijn auto met Cha en de kids in Zuid-Afrika parkeren en zelf even teruglopen Swaziland in om die F laatste stempel te halen. Maar goed het is vakantie dus ik maak me niet druk, Cha ligt in een deuk en 2 andere Nederlanders die ik lopend tegen kom ook zij hadden het zelfde.

Nadat we de laatste stempel hadden kreeg ik heel vriendelijk mijn paspoort terug en konden we eindelijk verder.

We rijden wel weer een mooie route onderweg komen we nog Apen en Olifanten tegen. We rijden weer door enorm mooie landschappen en door de bergen. Vandaag veel fruitgaarden met name Ananas gezien. Het is werkelijk een prachtig land en kan en zal het iedereen aanraden.

Na 2 uur rijden we richting de oostkust van Zuid-Afrika hier is een stukje sub-tropische kust aan de Indische Oceaan heel mooi weer. In deze plaats St.Lucia stroomt ook een grote rivier net voor deze Oceaan echt heel raar om te zien. We hadden een rondvaart kunnen doen om Nijlpaarden en Krokodillen te spotten, maar deze hebben we al veel gezien.
We verblijven in een Guesthouse Whalesong op Kingfisher street 119 in een soort tuinhuis heel grappig met een apparte slaapkamer voor de kids. Er is een zwembad en een "Braai". Een vriendelijke Amerikaanse Dame wacht ons op en heeft nog meer opties wat we kunnen doen. We gaan eerst op eigen gelegenheid naar een terras waar je en de rivier en de Indische Oceaan kunt zien en eten en drinken daar wat. Heel mooi uitzicht op "Crocodile Island". Daarna gaan we nog even naar het centrum langs de afrikaanse kramen langs de weg en kopen wat spullen en wat fruit.

Hierna gaan we terug want we hebben besloten morgen weer een Sunrise Gamedrive te gaan doen in een park waar ook Luipaarden lopen. DIt is de enige ontbrekende nog voor de "Big5", dus we gaan het weer proberen. Om 5:45 moeten we voor aan het hek staan en worden we opgehaald.

Nu nog even onze dagverslagen schrijven en aan elkaar voorlezen en dan slapen.

Tot morgen!

Kus van ons "The Big4!".

Wat een mooi verslag weer!

Martine 2016-08-05 23:30:57

Succes morgen!

Gonny 2016-08-06 00:33:14

Mag je ook nog af en toe uitslapen? :)

Take 2016-08-06 12:58:05

Zie ik daar nu iemand anders met de camera? ;)