Dag 2 Township tour.

Zuid-Afrika, Kempton Park

We worden vandaag wakker in onze kamer van de Lodge. We hebben om 8:00 met de dames afgesproken te gaan ontbijten.

Het ontbijt is niets bijzonders, maar prima. We dachten dat we eerst iemand van de organisatie zouden spreken voor de rest van de reis, maar de tour gids stond al op ons te wachten.

We gaan vandaag op de fiets door een van de grootste en bekendste townships van Johannesburg namelijk Soweto!
Ismael is onze chauffeur vandaag en brengt ons naar de plaats van bestemming. We komen in de file te staan en doen er 1,5 uur over wat normaal 30 min. moet zijn. Het is vrijdag en einde van de maand en dan schijnt het hier steeds chaos te zijn weet hij te vertellen. De mensen krijgen hun geld en gaan dan drinken, ja ook in de ochtend. Uiteindelijk komen we bij de gids waar we allemaal een fiets krijgen. Hier zullen we na de Tour ook een Afrikaanse lunch krijgen. De dames zijn al druk aan het koken en de geur is goed dus dat belooft wat.
We stappen op de fiets en dan zie je toch ook de andere kant van Zuid-Afrika. Onze gids woont zelf in Soweto dus kan er ook alles over vertellen. Het is enorm groot 18 km2, wat nog gekker is, is het feit dat er 3,7 mln mensen wonen, soms in echt hele slechte omstandigheden. Dit was ook wel wat we Indy en Loucka wilde laten zien naast de Big5 en de mooie natuur.
Ze vertellen ons van de heftige gevechten tussen de studenten en de politie, het proberen te verbieden van het Afrikaans als taal en de apartheid natuurlijk.
Zeker als je in zo'n township als Soweto fietst komen dit soort verhalen wel aan. De mensen die er wonen en op straat lopen zijn echter bijzonder vriendelijk. Zeggen allemaal dat je welkom bent en dat ze het leuk vinden dat je Soweto komt bezoeken. Iets wat wij in het rijke Europa echt verleerd zijn. Vriendelijkheid en gastvrijheid kost niets en geeft echt veel plezier.

Buiten alle ellende en echte armoe zijn de mensen in Soweto toch ook op veel dingen trots. Ze hadden eerder een grote bibliotheek dan Johannesburg om maar wat te noemen.
Waar de mensen echt een beetje positief op teren is dat ze de bekendste straat van de wereld hebben in Soweto. Geen fifth, geen PC nee "Vilakazi Street". Toen de gids dat zei keek ik hem aan alsof het voor hem ook de laatste dag van de maand was, ik had er nog nooit van gehoord.
Maar wat blijkt in deze straat zijn mensen opgegroeid die alletwee een Nobel prijs hebben gewonnen! We hebben het hier over "hun" 2 helden namelijk Desmond Tutu en Nelson Mandela. Zijn inderdaad niet de minste en woonde echt vlak bij elkaar in deze straat. Toch heel gaaf om hier doorheen gefietst te hebben.

Hierna gaan Cha en de Kids met de assistent vast terug en ik ga met de gids opzoek naar een voetbal. Loucka kan immers niet 4 weken zonder bal. We hebben bedacht dat we hem de laatste dag weggeven aan een leuk Afrikaans jochie.
Onderweg komen we een campagne team tegen. Er zijn binnenkort lokale verkiezingen in Johannesburg. Dansende en luid zingende mensen op straat echt wat je wel eens op tv ziet. Toch heel wat anders dan een tv debat op Nederland 3.

Nadat we de bal gekocht hebben en een vriend van de gids een fles koude Cola hebben gegeven voor het op de fietsen passen gaan ook wij terug.
We krijgen een heerlijke lunch met typisch Zuid-Afrikaanse gerechten. We hebben Kip, Beef, vis, rijst etc. echt te lekker. We praten nog wat na met de dame die gekookt heeft en daar woont en we gaan weer terug naar de Lodge. Dat schrijf ik weer heel snel in een zin, maar we stonden weer redelijk vast, je weet wel iets met einde van de maand.
Nu zijn we even wat aan het bijkomen van de indrukken en inspanningen en vanavond gaan we eten op de Golfclub.

Wat leuk om jullie zo te volgen. 👍😘

Kaatje 2016-07-29 19:45:57

Bijzonder die contrasten in dat land. Tja, dan krap je weleens achter je oren. Is in die lage landen nog niet zo slech!!! Op naar het volgende verhaal. Leuk hoor, ik heb zo ook een mooie vakantie ;-)

gonny 2016-07-30 12:27:07

Wat gaaf zeg, en zo onder de lokale mensen, heel bijzonder!

Erwin Judith Sarah en guus 2016-07-30 19:56:44

Nice! Dubbel, maar ook interessant... ...ben benieuwd naar het eten daar...nog een paar maandjes wachten :)

Dennis W. 2016-07-31 17:41:04

Wat onwijs gaaf dat Loucka en Indy dit van zo dichtbij zien en dan met zo'n gids met al die extra info. Wat een supercoole ouders zijn jullie om ze dit mee te geven!!!