Dag 3 Johannesburg o.a. bezoek Freedom Museum.

Zuid-Afrika, Johannesburg Freedom Museum

Gisteravond heerlijk gegeten op de Golfclub verderop. Gebracht en gehaald door de Lodge waar we nu zitten. Grote en mooie stukken vlees ik hou er zo van!

We hebben met z'n vieren in de kamer van de dames geslapen die is gezelliger en de bedden zijn groot genoeg. We hebben afgesproken dat we alle 4 dagelijks ons verhaal schrijven (ik dus dit blog) en dat we dag eind van de dag aan elkaar voorlezen. Ik denk dat dit heel leuk is want zo hoor je hoe een ieder de dag heeft beleefd.

Vandaag weer optijd op want om 9:00 hebben wij een meet&greet met Peter. Peter is van de reisorganisatie en heeft alle vouchers en de routes etc. Peter blijkt een leuke vent en wij willen graag naar het apartheid museum en hebben (nog) geen vervoer. Ook willen we graag meer zien van "Jobo" na onze tour door Soweto.
Als Peter alles heeft toegelicht en klaar is met zijn verhaal vragen wij hem hoe wij bij het museum komen. Het ligt hier namelijk best een eind vandaan. Peter geeft aan dat hij ons wel kan afzetten. Ik zeg dat een goed idee te vinden maar vraag ook hoe ik dan terugkom (veilig). Dat weet hij ook niet even te zeggen.
Na wat denken stel ik voor dat hij ons daar afzet en we gezamenlijk lunchen, ons wat van Jobo laat zien een weer terug maar de Lodge brengt. Zo gezegd zo gedaan!
Wij een veilig vervoer en onze privé gids.

Hij zet ons af bij het museum en zal ons 2,5 uur later weer ophalen om naar Jobo te gaan. Wij met z'n vieren het museum in. Bij de ingang krijg je het al zwaar. De kassa kaartjes geven at random aan of je "Nie-Blankes" bent of "Blankes". Je gaat ook echt een andere ingang in. De een wat netter de ander wat minder. Na onze fietstocht door Soweto dacht ik het ergste wel gezien te hebben. Laat ik het kort houden, als je het museum uitkomt na 2,5 uur echt vreselijke foto's en films gezien te hebben schaam je je bijna dat je een "Blankes" bent. Wat ik wellicht nog vreemd vond is dat het echt nog hele verse geschiedenis is. We hebben het immers over 1995 dat Nelson Mandela werd vrijgelaten. Op het einde van de zeer indrukwekkende tour in het museum krijg je echt heftige films te zien, zo erg dat Indy op een gegeven moment niet meer keek en zei:"Zullen we verder gaan?". Het was echt heel bizar naar wij zijn nog steeds van mening dat Indy en Loucka dit echt moesten zien. Maar ook Cha en ik waren er echt even stil van. Ik kan iedereen die ooit van plan is naar Zuid-Afrika te gaan aanraden hier naartoe te gaan! Cha en ik zeggen tegen de kinderen altijd met musea uitjes "Dit is basiskennis.".

Peter stond om 12:45 weer voor de ingang we stapte in en hij bracht ons in hartje centrum van Jobo heel gaaf om even doorheen te rijden. Wat een chaos! Hij bracht ons naar het hoogste gebouw van deze indrukwekkende stad van 50 verdiepingen hoog. Het was vandaag super helder dus we hadden een fantastisch uitzicht over de stad. Peter kon ook hel veel vertellen over veel gebouwen en hoe eea gaat momenteel in Jobo.
Na dit bezoek nam Peter ons mee naar een nieuw gebeuren in Jobo een restaurant vlakbij een soort foodhallen. We hebben werkelijk fantastisch gegeten met biertjes en alles erop en eraan voor nog geen €60. Dit is vrij aan de prijs voor Zuid-Arika kun je nagaan! Het was een soort tapas idee.(zie foto's).
Na de lunch bracht hij ons weer naar de Lodge. Daar zitten we nu met z'n vieren te schrijven en gaan we vanavond weer eten bij de Golfclub.
Morgen komt de auto en reizen we door naar Graskop.
Morgen dus de eerste verhalen over links rijden. Zoals altijd neem ik voldoende reistijd!😉

Oeps, te vroeg, maar het is ook zo leuk om jullie te volgen ;-)

Gonny 2016-07-30 12:29:31

Hahhahah....voldoende reistijd 😂

Sandra 2016-07-31 16:52:08

Basiskennis, maar niet zo veel kids die dit zo kunnen ervaren. Echt bijzonder!