Dag 28. L’Albufera

Spanje, Valencia

Minder koud vanmorgen. Mooi weer voor een tochtje op het prachtige meer dat bijna naast onze camping ligt. Het grootste van Spanje. Het dorpje van waaruit we varen ligt hemelsbreed op 1,5 km maar we moeten flink omfietsen om er te komen.
We zijn met z’n vieren bij het startpunt ook onze buurvrouwen, Yvonne en Dolly en kort daarna arriveert een Spaans echtpaar. Hij stuurt de boot en zij vertelt in het Engels en het Spaans wat feiten over het gebied. Dit bestaat uit een lagune, een zandbank en rijstvelden.
Hier liggen de grootste rijstvelden van Spanje. Rijst werd hier ooit geïntroduceerd door de Moren.
Er wordt ook gesproken over bijzondere plantsoorten maar die hebben we niet gezien. Langs het meer leuke authentieke rietgedekte huisjes.
Verder op het meer erg veel vogels, eenden, aalscholvers, reigers en meeuwen. We voeren door smalle doorgangen langs rieteilandjes. Aan het eind van de tocht zagen we een bootje met twee jagers. Het bootje was afgeladen met eenden.
Het was een leuk en ontspannen uurtje.
Na afloop hebben voornamelijk via de prima Spaans sprekende Yvonne nog wat gepraat met de gids. Ze wees ons op de mogelijkheid van een leuke rondwandeling langs rijstvelden. Bij het afrekenen kregen we elk een heerlijke sinaasappel mee en ook kochten we nog een kilo daar geproduceerde rijst.
De wandeling leverde prachtige foto’s op omdat het windstil was. De weerspiegeling in het water was fantastisch.
Daarna hebben we gezellig, lang en lekker met z’n vieren geluncht op een terras. Het dorp dat ‘s morgens nog uitgestorven leek bruiste. De terrasje werden goed bevolkt. Hier blijken 800 mensen te wonen en er zijn 35 restaurants.
Tegen vier uur waren we terug. Nog net tijd om een uurtje lui in de zon te zitten. Maar er stonden nog een aantal geocaches in de buurt op het programma en half zes zijn we daarvoor nog even lopend op pad gegaan. Rond kwart over zes begon het donker te worden en we wilden liever niet in het pikkedonker langs de weg lopen. En al zeker niet binnendoorpaadjes met het risico van verdwalen. We hebben het net gehaald. Was wel weer spannend.
Morgen gaan we verder. De fietsen zitten op de drager, de stoelen liggen erin. Broodje halen, afrekenen en verder maar weer.
Hasta mañana.

Jullie houden van het uiterste opzoeken want anders is het zo gewoon. Maar dan maak je ook wat mee. Anders konden jullie nooit van die smeuïge verhalen vertellen. Ik vind dat vanzelf wel leuk om te lezen. Nog even en dan naar Valencia. Wij zelf waren met ons gezin jaren terug in Javea. Geniet van elkaar, de zon, de warmte en de mooie omgeving. Tot gauw weer Hasta mañana

Greetje 2022-01-21 22:22:09

Lieve Jan en Truus Weer een heel gezellig reisverslag leuk om te lezen Jullie doen ook gezellige tripjes dan heb je ook leuke verhalen en heel boeiend. Genieten met elkaar een rijkdom met zijn tweeen Groet van ons 👍👍🍷🍷

Theo en Truus 2022-01-22 12:24:16

Weer een leuk verhaal om te lezen, daarnaast gevarieerd aanbod aan foto's, ( natuur, lol en eten...) dus ook ik geniet weer van jullie boottrip. Wat ik me wel afvroeg Truus, had je genoeg aan die ene krab op je lepel, je hebt er aan je lach te zien wel trek in? Ziet er allemaal wel heerlijk uit hoor, doe er wel een wijntje bij hé!