Dag 17. Alhambra een koud hoogtepunt

Spanje, La Zubia

Om acht uur moesten we de bus hebben. Twintig minuten met de bus, een kwartier lopen en vervolgens een bus naar de bestemming. Nou dat was nog een hele puzzel. Waar loop je naartoe als je na de eerste bus bent uitgestapt?
Uiteindelijk vonden we met Google maps de juiste bus. Een kleintje dat ons snel naar het Alhambra bracht, een behoorlijk stuk omhoog.
Het was koud. Amper 2 graden. We zagen een entree maar op onze pdf-tickets stond dat het geen ticket was. We werden doorgestuurd naar een balie want als je invult dat je 65+ bent krijg je korting en moet je papieren tickets halen. De app tonen en de paspoorten erbij uiteraard.
Daarna werden we doorgeleid naar de entree. Maar eerst onze gereserveerde audiogids ophalen. Daar de app getoond en de creditcard in verband met de borg. Toen naar de ingang.
Weer paspoorten en dat nog een aantal keren. Kortom veel formeel gedoe.
In de paleizen heerste rust. Omdat we zo vroeg waren konden we met onze audiogids uitgebreid rondkijken in deze prachtige Islamitische cultuurparels.
Het Alhambra is een van de belangrijkste historische hoogtepunten van de wereld.
Het Alhambra is de stad voor de Nasridische koningen en edellieden.
Het volk woonde op de heuvels ertegenover in Albayzin. Het begon met een vesting in het jaar 1238, het Alcazaba. Daarna kwamen de paleizen.
We doen hier geen moeite te beschrijven wat we vandaag allemaal gezien hebben. Zoals gezegd de Nasridische paleizen, het klooster van Franciscus, het paleis van Karel de vijfde dat nooit in gebruik genomen is en de prachtige tuinen.
We bezochten ook het Generalife. Het rust- en herstellingsoord van de koningen van Granada.
We hebben er ondanks de kou, uren rondgezworven en hadden veel aan de audiogids. En toch hadden we gewild dat we ons tevoren beter ingelezen hadden. Om alles nog eens beter te bestuderen hebben we tenslotte een prachtig boek over Granada gekocht. Als onze volgers, terecht, vinden dat ze niet voldoende geïnformeerd zijn, mogen ze dit boek komen inzien of lenen. 😊
Het was al rond 13 uur dat we weer met de bus afdaalden naar de stad.
We wisten op dat moment dat we ook nog een bezoek aan de kathedraal moesten brengen. Die in Sevilla is de grootste maar deze komt in de buurt. Ook een van de grootste van Europa.
Ook hier was weer een audiogids beschikbaar nu in de vorm van een app.
We hebben vol bewondering de altaren en de orgels bekeken. Eigenlijk ook voor het eerst zagen we muziekboeken met bladzijden van een meter hoog. Die waren zo groot zodat het hele koor ze kon zien. Boeken waren nu eenmaal te kostbaar voor een grote oplage.
De gebrandschilderde ramen en de schilderijen zijn prachtig.
Gelukkig ook weer veel informatie in ons nieuw aangeschafte boek.
Op weg terug naar de bus hebben we op een terrasje wat gedronken en een broodje gegeten. De bus bracht ons in een kwartiertje terug. Truus sloeg af naar de supermarkt, haar favoriete, Mercadona. Ik liep naar de camping om terug te keren met fiets en tassen.
De voorraden zijn weer aangevuld.
Je moet er toch niet aan denken dat er geen biertje of wijntje beschikbaar is?
Oh ja, je houdt het niet voor mogelijk. Morgen komt de nieuwe sleutel voor Truus’ fiets. Laten we nu tijdens het opbergen van de boodschappen de originele onder in een krat vinden. 😏
Morgen een ander deel van de stad bekijken. Lekker met de fiets.
Hasta mañana.

Weer een prachtig verslag van vandaag. Lees het iedere dag met plezier. Wel heel fijn dat Truus vanaf morgen een reserve sleutel heeft 😃

Ria V 2022-01-10 22:23:59

Bedankt weer voor jullie verslag van deze prachtige culturele dag. En door de mooie foto,s zijn we er ,n beetje bij. Ik houd me aanbevolen om ooit jullie mooie boek te bekijken en te lezen! En dan morgen lekker fietsen en wel 2 sleutels om de fiets van Truus op slot te zetten, wat ,n weelde....

Ria 2022-01-10 22:38:48

Weer veel dank! Prachtige en soms ook meditatieve plaatjes, de 2 schrijvers ook erg leuk en wat ziet het er overal schoon, relaxed en verzorgd uit. Nog veel.plezier!

Mirjam 2022-01-10 22:43:55

Wat een mooie dag weer met het prachtige Alhambra ons wel bekend dus met jullie verhaal zie we weer de paleizen voor ons maar we zijn zeker nieuwsgierig naar het boek dus tzt komen we hem bekijken . Groet

Wil en Harm 2022-01-10 22:46:11

Wat weer een prachtige belevenis. Terug in de tijd voor ons een paar bekende plaatjes om weer te zien! Zoveel indrukken, na bezoek hierover details lezen, ook niet verkeerd hoor!

Emmy 2022-01-10 23:15:57

Hallo luitjes, Jan wat heb jij het allemaal weer mooi verwoord, ik moest lachen over de sleutel van Truus haar fiets. Toch makkelijk om een reservesleutel te hebben. 🔐🚲 En als wij ooit daar komen dan wil ik graag gebruik maken van het mooie boek. Het lijkt mij prachtig daar. Maar eerst maar naar Tsjechië en wie weet volgend jaar. Welterusten voor straks. 🛌 😴 Hasta mañana

Greetje 2022-01-10 23:46:52

Wat een mooie foto's. Heel herkenbaar. Het komt ook bij mij allemaal weer boven. Wel een gedoe om binnen te komen, maar dat was het zeker waard hè. Bijna niemand anders op de foto. Net of julkie er alleen liepen. Dat was toen ik er was wel anders. Dat is het voordeel van vroeg er op af. Fijne tijd verder. Ik lees alle verhalen met heel veel plezier. Groetjes

Annie 2022-01-10 23:49:09

En wat een schitterende mooie foto’s.

Greetje 2022-01-10 23:49:34

Deze dag zal ongetwijfeld een hoogtepunt van jullie reis zijn. Ik heb genoten van de prachtige foto', laat staan als je daar bent. Jullie zullen later d.m.v. het boek nog heerlijk nagenieten! Ja die sleutel! Ik zal er maar niets meer van zeggen, Ik wens jullie nog veel fijne ontdekkingen.

Aafke Zwart 2022-01-11 09:47:31

Wat een prachtig verslag van jullie reis. Ik kijk er elke avond naar uit. Goede reis en veel plezier verder.

Ria Schaap 2022-01-11 12:59:20

Prachtig , mooie foto's en bedankt voor de informatie. Ik was al heel wat kennis kwijtgeraakt, sinds mijn bezoek daar, maar dat is ook al weer 8 jaar geleden. Een boek als extra is niet overdreven. Een mooi hoogtepunt, op naar het volgende en de prachtige verhalen. Bedankt.

Antoon 2022-01-11 15:52:25

We zijn wat achter geraakt met het lezen van jullie verslag, Maar ik had dit niet willen missen. Wat een mooie beleving. Ik wil graag het boek ook eens inzien. Op naar de volgende belevenis