Prachtig einde.

Italië, Rome

Dag 93

Zondag 15 juli 2018. Rome.

Voordat we naar de kerk van de Friezen gingen zijn we met Sjoukje naar het Vaticaan gelopen om de St.Pieter te bezoeken. Om 9.00 uur ging de deur open, er stond toen nog geen rij. Wij hebben jaren geleden ook de St.Pieter bezocht maar het blijft indrukwekkend om in deze prachtige kerk rond te lopen. Iets na tienen liepen we, onder de Nederlandse vlag door, de trappen van de Friezenkerk op. Deze ligt pal naast het St. Pietersplein. Op de kansel vertelde een vrijwilliger over de geschiedenis van de kerk.
De mis begon om 10.30, Bisschop Hurkmans en Diaken Van Duin gingen voor. Na de viering vertelde de bisschop het een en ander over onze camino. Een moment om nooit te vergeten was om uit zijn handen de oorkonde en de zegen te krijgen. In het allerlaatste vakje van onze pelgrimskaarten pronkt nu een stempel van de kerk van de Friezen.
Het voelde ook echt als het einde van onze pelgrimstocht naar Rome.
We zijn gestart in Obdam met de reiszegen van Pastor Bert Glorie in onze parochiekerk St.Victor. Drie maanden later eindigden we onze camino in de Friezenkerk in Rome. Mooier kan echt niet!!
Gelukkig hebben we deze herinnering met Sjoukje kunnen delen en heeft zij hiervan een mooi filmpje gemaakt!
Daarna hebben we samen met Nederlanders die in de kerk waren gezellig koffie gedronken en veel felicitaties gekregen. Iets voor twaalven zijn we naar buiten gegaan want om 12.00 verscheen de Paus onder een oorverdovend applaus voor zijn zondagse toespraak en zegen. Na de toespraak weer massaal applaus, prachtig om te horen.
Met dankbaarheid kijken we terug op deze onvergetelijke voettocht van bijna 2300 km naar Rome. Het was een prachtige maar lange en zware tocht. Indrukwekkend en ontroerend was het om deze prachtig reis samen op het St. Pietersplein te eindigen en hartverwarmend dat onze dochter Sjoukje ons daar stond op te wachten.
Dankbaar zijn we voor de velen die ons gedurende deze tocht hebben gesteund met reacties op de blog, via de app, mail en telefoon. We hebben met veel plezier de berichtjes en aanmoedigingen gelezen en op moeilijker momenten hebben ze zeker geholpen. De blog hebben we in de eerste instantie voor onszelf en voor wat vrienden geschreven, later kwamen er meer verzoekjes binnen voor de link. Het is leuk het dat er onder de ruim 170 e-mailadressen ook lezers zijn die we niet eens kennen.
Het schrijven ‘s avonds was een goede manier om alles wat die dag was gebeurd weer even boven te halen en we hebben de verslagen met plezier gemaakt.
Veel dank lieve bloglezers voor het meeleven tijdens onze voettocht en voor alle felicitaties die we de laatste dagen op allerlei manieren hebben gekregen. Wij vonden het fijn dat er zoveel lezers ‘meewandelden’.
Komen jullie gauw eens langs voor een kopje koffie? De deur staat open op de IJvelandssloot 51. Graag tot ziens.

We eindigen deze laatste blog met de Franciscaanse groet,
Pace e Bene.

Nogmaals van harte gefeliciteerd met dit geweldige resultaat. En wat hebben jullie dit weer mooi verwoord. Wat weer een indrukwekkende dag hebben jullie achter de rug. Een fantastisch einde van de veel besproken pelgrimstocht. Ik heb genoten van jullie belevenissen. Ook hartelijk dank er voor. Nog een fijne tijd in Rome en zeker tot ziens in Obdam om jullie verhalen aan te horen. Liefs en groetjes.

Annie D. 2018-07-16 07:24:34

Wauw, nog een prachtige toegift, dankjewel.

Janny van der Werff 2018-07-16 07:36:56

Truus en Jan van harte gefeliciteerd met deze prachtige camino naar Rome. Geniet nog lang na van deze bijzondere reis. En nogmaals dank dat wij mochten meegenieten. Tot ziens in Obdam

Tom en Gerda W. 2018-07-16 07:54:38

Truus en Jan, gefeliciteerd met dit geweldige slot van jullie tocht. Bedankt dat we door jullie blogs dit mochten meebeleven.

Gerda vd Horst 2018-07-16 08:13:51

Jullie van harte bedankt voor het " meewandelen". We zullen het van bed af missen. Geniet van jullie thuiskomst en tot ziens in ons mooie en warme Obdam

Tedina 2018-07-16 08:17:34

Super top,gefeliciteerd met deze top prestatie.🌻 Groetjes Riet

Riet Smit 2018-07-16 08:43:16

Van harte gefeliciteerd met deze geweldige prestatie. We hebben jullie steeds met veel plezier gevolgd. En komen hier zeker nog wel een keer op terug! Nog een fijne zomer, een dikke tuut en tot ziens!

Marian Janssen 2018-07-16 08:45:40

Gefeliciteerd met jullie prestatie! We hebben met veel plezier jullie blog gevolgd en dan komen de herinneringen weer terug. Veel plezier nog in Rome en een veilige thuisreis naar Obdam. Hans en Richard.

Hans Zwanenburg en Richard Loman 2018-07-16 09:03:11

Prachtig Jan en Truus ! Gefeliciteerd !!!! Geweldige kroon op jullie mooie tocht ! Geniet nog lekker na! Dank voor mee mogen leven en meewandelen ! Ik had het niet willen missen ! Namaste !!! 😘😘😘

Annet Moerkerk 2018-07-16 09:14:23

Jullie ook bedankt voor het mee wandelen en jullie open hartigheid.. voor straks welkom in Obdam.

Raymond van Velzen 2018-07-16 09:19:36

Wat een super ervaring, hier kunnen jullie prachtig op terug kijken. Ik heb erg genoten van jullie verhalen en mooie foto`s. Dank je wel daarvoor. Zonnige groetjes

Irma Nauts 2018-07-16 09:20:30

Hoi kanjers, Vanmorgen gekeken of er nog een blog was van jullie en ja hoor, een hele mooie afsluiting. Fijn dat jullie een heel dankbaar gevoel hebben wat betreft de afsluiting van jullie inspannende voettocht naar Rome. Goede reis naar huis en we spreken elkaar vast wel binnenkort. Lieve groetjes, Bert en Lida.

Bert en Lida 2018-07-16 09:36:38

Van harte gefeliciteerd kanjers met het volbrengen van deze tocht. En ook ik zal jullie verslagen missen. Tot ziens. Xx

Ria Schaap 2018-07-16 09:57:42

Het laatste blog vandaag.... heel jammer, maar heel ontroerend hoe jullie de laatste dag hebben doorgemaakt, beleefd en beschreven. En voor jullie een werkelijk geweldige afsluiting van deze héél bijzondere maanden uit jullie leven. Hier kun je nog héél lang van na genieten en op terug kijken met een zéér voldaan gevoel; EEN TROTS GEVOEL!!! Nogmaals, GEFELICITEERD met dit "sprookje" zoals onze kleindochter het noemde en we zien elkaar weer in Obdam; komen zeker eens langs voor een bakkie. Liefs, Anneke.

Anneke 2018-07-16 10:16:53

Zoveel km's, zoveel indrukken, zoveel inzet en genieten en zoveel delen met ons, jullie hebben een pracht levenstocht gemaakt, die je altijd met je mee zal blijven dragen en wat een inspirerend voorbeeld voor ons en m.n. jullie (klein) kinderen-> Toekomst! Dank voor het mee genieten!

mirjam vd hout - robert crop 2018-07-16 10:32:49

gezellig dat je weer mee kan lopen op de dinsdagmiddag.

ciska 2018-07-16 11:24:31

Petje af voor jullie volharding en een mooi ervaring rijker gefeliciteerd

Jan en Ida 2018-07-16 12:28:44

Met veel plezier jullie reisverhalen gelezen. Een bijzondere voetreis naar een stad met heel veel historie. Een indrukwekkende prestatie ! Fijn dat jullie ons meenamen in jullie vele belevenissen gedurende deze 3 maanden. Met groet van jullie dorpsgenoten, Heidi en Jan

Jan van Langen 2018-07-16 13:15:29

Toppie jullie reis en verslagen, Gefeliciteerd en wel thuis in ons Obdam. Groetjes Gré B.

Gré.B. 2018-07-16 13:28:34

Lieve wandelaars, Wat kan ik nog meer schrijven, alles is bijna benoemd. Ik zal jullie verslagen missen. Het was een voorrecht om met jullie op pelgrimspad te gaan. Jullie actief en wij passief. Jan en Truus tot gauw in Obdam. Liefs van ons

Richard&Greet 2018-07-16 14:51:07

Aan alles komt een eind en dus ook aan deze mooie verslagen. Het was echt leuk om met jullie meegewandeld te hebben, de inspanning van jullie was natuurlijk vele malen groter maar jullie beschreven het zo levendig dat we vanzelf ook een beetje moe werden en dat vanuit onze luie stoel 🤨dank jullie wel voor de plezierige momenten van het meelezen van jullie reisverslagen. Je moeder en ik hebben er van genoten en ookde foto's spraken boekdelen. Ik zal jullie vast en zeker nog weleens tegenkomen en dan zullen jullie niet uitgesproken raken van al jullie belevenissen, kan ik me zo voorstellen. Groetjes uit Heerenveen

Thea van der Meulen 2018-07-16 15:15:13

Welcome home!

Buurman 2018-07-16 17:14:38

Van Harte gefeliciteerd met het behalen van jullie eind doel de St Pieter in Rome. Een prestatie van groot formaat. Petje nee Hoed af voor jullie.Geniet nu van alles wat jullie hebben mee gemaakt en gezien. Dick en Riet Smit

Dick en Riet Smit 2018-07-16 17:53:56

Wat heb ik genoten van jullie reisverslagen. En een diepe buiging . Jullie hebben het toch maar gedaan.

Marja van Lieshout 2018-07-17 12:21:10

Prachtig wat jullie hebben gedaan. Proficiat! Ik heb genoten van al jullie avonturen en zal ze missen.

Antoon 2018-07-21 20:47:20

We kennen elkaar niet maar ik heb de afgelopen dagen met heel veel plezier jullie blog gelezen. Ik heb genoten en heb heel veel bewondering voor jullie. Respect.

Rinse van Gans 2018-08-23 22:53:13

Beste Truus en Jan, Wat een mooie en ook vaak spannende tocht hebben jullie gemaakt. Ik heb genoten van jullie verhaal. Joep en ik komen graag een keer langs met onze overgebleven vragen. Ik neem gauw contact op. Groetjes Tineke