De Schongau Babes

Duitsland, Schongau

Dag 32

Vrijdag 4 mei 2018. Van Pitzling naar Schongau. 31 km.

We dachten 26 maar het werd 31 km.
Om 7:45 uur verlieten we het kleine dorp Pitzlingen en al snel begon de eerste klim.
Toen we het bos inliepen werd het pad een paadje en ging steeds steiler omhoog.
De stokken er maar bij. En dan nog was het linke soep. We reikten elkaar een stok aan op de moeilijkste stukken met losse stenen. Spannend maar leuk. Het bleef afwisselend en op hoogte de eerste twee uur. We zagen de Lech in de diepte liggen. Het uitzicht was prachtig.
Na een afdaling zagen we weer wat huizen met daarbij een Gasthaus. Ha koffie, denk je dan. Nou mooi niet. Een man buiten gaf aan dat ze gesloten waren en dat we maar door moesten lopen naar de B17 op 1,5 km. 😡 (was 4 km)
Een eindje verder spreken we twee vrouwen die stonden te praten in de tuin. Ze wensten ons een goede en veilige reis naar Rome. We liepen door richting verkeersweg (Bundesstrasse). Langs deze weg zagen we een restaurant maar dat bleek om 11 uur nog gesloten. Volgens de eigenaresse die we troffen “omdat er personeel ziek was”. 😡
Gelukkig hebben we een eindje verder koffie kunnen drinken in een chauffeurscafé.
Daarna hebben we ons pad vervolgd, weg van de snelweg. Prachtig bos en grasland met mooie glooiingen en af en toe een pittige klim. Via Hohenfurch, waar we geen onderdak konden regelen liepen we de laatste 4,5 km naar Schongau.
In het stadje ging het nog wat omhoog en omlaag en na een stadspoort vonden we al snel ons hotel. Inchecken, rugzakken af en het stadje in. Touristeninformatie, gesloten. Stadhuis, gesloten. Ook de kerk ziet er gesloten uit. Geen stempel vandaag?
Op het centrale plein is een Street food festival gaande. Jammer, het is te koud om buiten te zitten en daardoor zijn er weinig mensen.
We drinken een biertje in een Tearoom en naast ons zitten drie vrouwen gezellig te praten. Al snel hebben we contact en ze vinden ons avontuur erg leuk. Als we hen de titel Schongau babes geven kan het niet meer stuk. Ze blijken alle drie in de tachtig te zijn. 😊 Ze wezen ons waar de pastoor woonde omdat we graag een stempel wilden. Het afscheid was hartelijk met veel goede wensen.
Wij op naar de pastoor. Bij de kerk staan twee mannen van wie er een uitziet als een pastoor. Hij blijkt de organist en loopt mee en belt aan bij de Pfarrer. Deze doet open en voorziet ons van stempels nadat hij eerst het naadje van de kous wilde weten over onze tocht. Daarop hebben we de kerk bezocht. Aan de buitenkant sober maar binnen keken we onze ogen uit. Prachtige beelden, schilderingen en altaren in een zee van licht door de grote ramen. Uiteraard een kaarsje aangestoken voor onze zwager Jan.
Daarna hebben we lekkere pasta gegeten in een Italiaans restaurant en snel onze kamer opgezocht. Douchen, bloggen en om 21 uur oogjes dicht en snaveltjes toe.

Servus.

De Zuid Duitse horeca is zoals we regelmatig lezen niet echt op ochtendmensen ingesteld. Maar bedenk, hoewel ik geen uitspraken doe over de kwaliteit van de koffie, dat een Mac Donald wel meestal al vroeg open is. En altijd ook goede Wi-Fi heeft. Maar over het gebrek hieraan heb ik nog niets gelezen. Dus dat zal geen problemen opleveren. Het ga jullie goed !

Ger en Jacky 2018-05-05 07:26:30

Jéé, dat zijn serieuze paden door het bos. Stond de koe wel achter een hekje? We kijken met Sjoerd en Nicky naar een serie op YouTube "roadrunners". Daarin moet een groepje zover mogelijk van het punt zien te komen waar ze gedropt zijn. Toen ze bij de grens van Rusland naar Finland kwamen mochten ze niet lopend de grens oversteken. Maar een vriendelijke man boodt aan dat ze wel even in zijn auto de grens mochten oversteken. Succes het laatste stuk in Duitsland! Liefs van ons viertjes.

jurjen, Judith, Nicky en Sjoerd 👨‍👩‍👧‍👦 2018-05-05 07:55:59

Wat knap van je moeder zeg, dat zij het antwoord wist! Ze leeft echt met jullie mee hè, wat mooi dat ze dat nog kan! Fijne wandeldag!

Janny van der werff 2018-05-05 09:06:48

Zo dat was een pittige dag ,maar een uurtje meer geen probleem voor zulke crack...Een mooie wandel dag wij genieten van een heerlijk zonnig fiets weekend..

Wil&Harm 2018-05-05 09:44:15

Het wordt nu wel echt het serieuze werk. Wat zwaar dat geklim. Bloemetje is de dagkoekoeksbloem.

Riky 2018-05-05 20:48:22

Wat zien jullie toch geweldig veel moois op jullie tocht,dat is puur genieten,maar dat klimmen kost wel veel energie,maar zo te zien gaat het jullie goed af . Hier prachtig weer,vanmiddag een vol kerk/ Brinkplein met feestvierende Bevrijdingsfestivallers onder een stralende zon,geweldige sfeer...even een weetje. Succes op jullie verdere tocht .groet Nel