Op de fiets terug.

Duitsland, Landsberg am Lech

Dag 31

Donderdag 3 mei 2018. Van Königsbrunn naar Pitzling. 30 km

Uiteraard eerst Jurjen, onze zoon gebeld om hem te feliciteren met zijn 41e verjaardag. Voor het eerst dat we er niet bij kunnen zijn.
Vanmorgen konden we gelukkig vroeg ontbijten en liepen we om 7:00 uur al langs de verkeersweg. Het weer was fris en goed om te wandelen. We bleven de lange rechte weg de hele ochtend volgen om flink kilometers te draaien en op een redelijke tijd op ons adres aan te komen. Daardoor hadden we er om 12:00 uur al ruim 20 km op zitten en kwamen we aan in Landsberg am Lech. Landsberg is een leuk stadje met een bijzonder mooie kerk en gezellige pleintjes. We zagen iemand bij het secretariaat van de Maria Hemelvaartkerk en zij gaf ons een stempel.
Veel straten in de centra van oude stadjes hier zijn bestraat met kinderkopjes. De hele binnenstad lijkt in dat opzicht op de Munnikkenweg tussen Alkmaar en Ouddorp. En als er dan ook nog iemand zingt en gitaar speelt geeft dat een leuke sfeer. We werden nog aangesproken door een oudere Duitse man die informeerde naar ons doel en vertelde dat hij ook veel lange afstandswandelingen in Duitsland maakte.
Na wat rondhangen in het stadje liepen we door naar Pitzling. We lopen opnieuw langs de Lech maar nu door een mooi bos op een helling. De Lech wordt hier opgehouden door een dam/elektriciteitscentrale en daardoor is een mooi stuwmeer ontstaan. De zwanen middenop maken het plaatje compleet.
Bij Pension Aufeld worden we vriendelijk ontvangen en krijgen we een mooie kamer.
Maar... In Pitzling is verder niets, waar eten we vanavond. Er is een mooie keuken beschikbaar maar we hebben natuurlijk geen aardappelen in onze rugzak. Gelukkig is er wel een drankautomaat. Daardoor konden we heerlijk onderuit zitten in de tuin met een koel biertje.
De pensionhoudster verwijst ons voor het avondeten naar het restaurant waar we 1,5 km terug langsgekomen zijn. Dat is natuurlijk niet echt leuk. Een stuk teruglopen nadat we al 30 km hebben afgelegd. Maar toen we dat vroegen konden we fietsen lenen. 👍
Rond etenstijd stapten we op de fiets naar het restaurant. Dat blijkt gesloten. 😡😡
Dus maar verder terug op de fiets om boodschappen in te slaan. We hadden eigenlijk wel zin om een eigen potje te koken.
Uiteindelijk werd het dus ook nog 10 km fietsen maar dat was lekker voor de benen. En we hebben heerlijk gegeten.

En dan nu nog even over het raadsel van gisteren. We hebben een heel duidelijke winnares. Iemand die zeker niet gegoogeld heeft nl Truus’ moeder, 96 jaar oud. Zie de reactie die Thea, die haar thuis helpt, voor haar heeft geplaatst. Toen zij de cijfer-lettercombinatie zag wist ze direct dat dit sloeg op Driekoningen. Caspar, Melchior en Balthasar. Op 6 januari mogen de kinderen aanbellen bij de adressen met deze letters en het jaartal op de deur. Soms is dit met krijt geschreven en soms op een stuk tape.

Het gaat trouwens prima, geen blaren en geen pijntjes. 😊 Maar wat is het lekker om ‘s avonds met de benen omhoog te kunnen zitten.
Nu nog maar een paar dagen Duitsland.
Als we zo verdergaan zijn we maandag al in Oostenrijk.

Bis Morgen.

Dat is toch super, geen blaren, geen pijntjes en de weergoden zorgen voor goed wandelweer. Maar het blijft een heeele lange tocht! Petje af hoor Jan en Truus. Weer een hoofdprijs voor jullie moeder van 96 jaar, geweldig. Vandaag lopen wij samen met Joke en Tiny het traject Medemblik- Enkhuizen. En wij hoeven nu niet steeds achterom te kijken of wij worden ingehaald door Truus, ha, ha! Veel plezier van ons Jan en Truus. Jullie verhalen lezen is super leuk.

Emmy 2018-05-04 08:03:35

Goedemorgen lieve mensen, Gefeliciteerd voor de 96 jarige winnares. Ik zat er echt helemaal naast.Jullie gaan goed zeg Heerlijk om te lezen. Nog even weer een spreuk uit de NHD "Een punt zetten maakt ruimte voor een nieuw begin" Auf Wiedersehen R&G

Greet 2018-05-04 08:11:21

Hoi Jan en Truus Via Petra jullie bloggegevens gekregen. Wat een prachtige verhalen. Geniet van deze bijzondere ervaring. Groet en liefs uit een zonnig Obdam

Marjan Dekker 2018-05-04 10:33:39

Ook wel goed om zelf te kokkerellen, jullie mochten t koken anders nog verleren en ook t fietsen..... haha Ook hartstikke bedankt voor jullie persoonlijke reactie op de geboorte van m,n kleinzoon. ...heel lief.... Geniet van jullie verhalen bij n kop koffie,nog even en dan komen die vanuit Oostenrijk. Veel plezier vandaag en groetjes... Ria B

Ria Bleeker. 2018-05-04 10:52:32

Bijna snelwandelen als ik het zo lees. Nog even en het wordt rennen. Fietsen zit nu ook al in het dagprogramma. Ik stel voor dat jullie ook nog een stukje gaan zwemmen. Dan hebben we echte triatlon atleten op weg naar Rome. Nu het zal ook wel drukker worden nu ook de vakanties in het meiseizoen beginnen. Leuk voor de aanspraak waarschijnlijk. Lastiger om een verblijf te boeken. Maar met jullie communicatieapparatuur en de ervaring zal het wel lukken.

Ger en Jacky 2018-05-04 17:28:29

Truus, je staat vaak op de foto's. Maar misschien kan de fotograaf aan je vragen om naar de camera te lopen. Dan zien we jou in plaats van je rugzak. Neem er de tijd voor. Succes verder, we genieten elke dag van jullie verslag.

Jan en Gerda Nanne 2018-05-04 21:50:12

Aan de foto's te zien komen jullie wel langs wisselende landschappen en prachtige kerkgebouwen, leuke ontmoetingen; dat maakt elke wandeldag voor jullie wel weer verrassend, toch...?! Wandel maar fijn verder, veel plezier.

Anneke 2018-05-04 22:44:30

Wat leuk dat je moeder dat nog weet en op die leeftijd. Maar dat verbaasd me niets, want ik heb ooit eens iets van haar vernomen, dat ik nog niet wist, als je begrijpt wat ik bedoel. Wat leuk om kennis te nemen van al jullie belevenissen en de foto's, de mensen die jullie ontmoeten en al die leuke wetenswaardigheden van die streken. Heb je dat al eerder uitgezocht of daar vernomen? Leuk, hoor. Ik had bovendien niet gedacht dat jullie onderweg slaapplaats regelen en niet vooraf, knap hoor. Ik wens jullie nog een hele goede tocht zonder "pijntjes". Gelukkig is het weer goed.