Een stekelige dag

Italië, Lazio

Dag 87

Maandag 9 juli 2018. Van Rieti naar Poggio San Lorenzo. 20 km.

Om zes uur ontbeten we met thee, toast en jam. Maakte niets uit want we wilden in deze wat grotere stad Rieti bij een bar echt gaan ontbijten en voor de lunch hadden we pizza. Om kwart over zes vertrokken we en al snel liepen we over een brug over de Velino (rivier) langs een brede weg met weinig verkeer de stad uit. Geen bar gezien. We moesten het doen met water vandaag. 😢
We dachten dat de etappe vrij vlak zou worden en dat klopte ook, althans voor het eerste deel. Na ruim een uur hadden we er al 6 km opzitten, deels langs de rustige weg en voor een deel over een klein parallel paadje. Nog steeds geen koffie, ook niet bij een grote bar bij een sportveldencomplex. We hadden gelukkig nog chocolade in de tas en dat hebben we tijdens een korte stop verorberd als vervanger voor koffie. Daarna bogen we af van de verkeersweg en kwamen op een smal pad langs een drooggevallen beek. Dat liep prima, was vlak, maar stikte van de prikkers. Veel overhangende takken van bramen, wilde rozen en prikstruiken waarvan we de namen niet weten. Soms zag je nauwelijks waar je moest lopen. Maar het was te doen. Om 10 uur moesten we, nadat we door het beekje, dat inmiddels wel water bevatte, dwars over een weiland. Aan het eind hiervan klommen we een pad op maar we zagen eerst nog een picknickplaats bij een oude Romeinse brug. Mooi voor een pauze met onze pizza’s in de schaduw.
Het weiland uit liepen we over de oude brug waar we net nog naast zaten. En daar begon de eerste korte maar felle klim. Eerst nog een aardige ondergrond maar even later werd het lastiger met dikke losse keien en de stokken moesten er aan te pas komen. Vooral toen we ook weer flink daalden. Het ging door tot het einde. Behoorlijk klimmen en flink dalen. Het laatste stuk ging licht steigend over een asfaltweg en was door de onverwachte klimpartijen op het eind van deze lange etappe zwaarder dan we dachten. Tegen twaalf uur kwamen we aan bij een driesprong waar onze B&B zou zijn. Het was een dorp van welgeteld 6 huizen. Een groot bord wees aan dat we af moesten dalen om bij ons logeeradres te komen. Dus nog even....maar toen we de huizen waren gepasseerd en in de verte niets meer te zien was, vertrouwden we het niet meer, hebben we wel goed gekeken? Dus weer terug omhoog. Weer terug op de driesprong zagen we tot onze schrik dat het nog 800 m verder was naar de argiturismo. Moe en teleurgesteld plofte Truus voor het Mariakapelletje neer dat op de driesprong stond. Eerst maar even bijkomen van deze tegenvaller op het eind. Na enige tijd kwam er een auto aangereden en deed de richtingaanwijzer naar rechts, onze richting. Na een zwaai stopte de vrouw achter het stuur en vroeg waar we heen moesten. Zij vertelde dat ze halverwege het pad woonde en bood aan ons even te brengen. Dankbaar maakte we gebruik van deze lift, het was achteraf ook nog heel wat verder dan de 800 meter die aangegeven was. Het argituristmo staat verlaten en hoog op het eind van een doodlopende grindweg. Het is een mooie verbouwde boerderij die door de familie gerund wordt. Er is een restaurantje bij en.... een zwembad. We hebben een mooie kamer. Druk is het hier niet, we zijn de enige gasten.
Omdat we een dag voor zijn op ons schema hebben we besloten om hier onze benen een dag rust te gunnen. We hebben heerlijke ontspannen uurtjes gehad in de mooie tuin, gezwommen en lekker gegeten.
Zaterdag komen we aan in Rome. We zien er naar uit om onze dochter Sjoukje op het St.Pietersplein na ruim 2250 km lopen in de armen te kunnen sluiten.
Arriverderci.

Mogge! Wauw weer mooie belevenissen!! Bijna on Rome ! Geweldige tocht maken jullie! Voorzichtig met de laatste kilometers. Nederland start dinsdag met de 4dgse. Hopelijk blijft het redelijk weer. Kans op regen is er ook. We hebben ook tropische dagen de afgelopen weken gehad. Vandaag bewolkt . Ik ga zo rondje post rijden. Vandaag niet veel dus snel klaar. Nou genieten jullie nog vsn jullie heerlijke omgeving en ga lekker uitrusten wanneer jullie in rome zijn ! Er is zoveel te zien daar! Groetjes , En ook van Maurice trouwens ! Xx Annet

Annet Moerkerk 2018-07-10 08:46:45

Wat ziet het er nog lekker groen uit in Italië. Bij ons krijgt alles een geel tintje. Het mooie weer in Nederland krijgt weer een vervolg! Nog een paar dagen voor jullie. Geniet er maar van. Wij gaan fietsen in het oosten van Duitsland. Daar giet het nu van de lucht Groetjes Jan en Gerda

Jan en Gerda Nanne 2018-07-10 08:59:23

Vandaag een dag om je voor te bereiden op zaterdag: het einde van een onvergetelijke tocht! Even tijd om rust en kracht te ontvangen voor de laatste dagen. Geniet ervan.

Janny van der Werff 2018-07-10 09:45:32

Dat was toch een mooi rustplekje Truus, zo vlak voor en onder de hoede van Moeder Maria. Hoop dat het je goed heeft gedaan en je genoeg energie heeft gegeven om de laatste dagen nog goed door te komen!! Heb gister op de kaart Rieti even opgezocht en vandaar naar Rome is hemelsbreed (op de kaart) nog ongeveer 4,5 cm. Laatste loodjes, maar jullie gaan het halen!!! En wat leuk dat Sjoukje jullie daar met een warm en ook wel een emotioneel welkom opwacht, super! Liefs, Anneke.

Anneke 2018-07-10 11:11:58

Het einde is in zicht, de laatste loodjes zijn het zwaarst!!! Maar jullie, BIKKELS, redden dat natuurlijk!! Na een fantastische ervaring en belevenis is het goed rusten.. Wij zullen jullie missen😢 😘

Janny Emmeloord 2018-07-10 11:55:00

Ontmoeting zaterdag in Rome. Krijg er tranen van, als ik daar aan denk, echt waar! Zet m op nog n paar dagen!

Ans Schoorlemmer 2018-07-10 14:19:57

Wij kennen elkaar niet maar mijn man en ik hebben met veel bewondering jullie gevolgd via deze blog die we vonden op “Pelgrimswegen naar Rome”. In 2020 willen wij ook samen naar Rome lopen maar wel in twee etappes. Daarom vinden we het nuttig om jullie camino te volgen. Wij weten nog niet welke route we gaan kiezen. De Oostelijke waar jullie bijna mee klaar zijn lijkt ons mooi maar zwaar. We hebben nog even de tijd om daarover een beslissing te nemen. We wensen jullie nog een paar mooie slotdagen toe van deze bijzondere tocht en een warm welkom op het St. Pietersplein. P.s. Wij zullen jullie blog ook gaan missen.

Mareille J 2018-07-10 16:50:56

Hop hop hop de laatste loodjes. Geweldig zeg! Xx Dikyi

Dikyi 2018-07-10 18:18:13

Nog een paar dagen. Wat zal ik jullie verhalen missen. Elke dag is anders. En wat leuk dat Sjoukje jullie staat op te wachten. Succes en rust morgen even uit, wat zullen jullie moe zijn lijkt me. Ik word al moe als ik het allemaal lees. Bijna niet te doen. Groetjes.

Annie D. 2018-07-10 21:06:43

Heel veel succes met de laatste loodjes! Nog even volhouden maar hopelijk lukt dat weer na deze rustdag!

Petra R. 2018-07-10 22:03:05

Hallo lieve wandelvrienden, Wat bewonder ik jullie met zoveel passie jullie tocht lopen. Nog effies en dan ligt Rome aan jullie voeten Hier nog de spreuk van de NHD van vandaag. "Je bent op je allermooist als je geniet van het leven " Geniet ervan. Noi riceviamo Richard en Greet

Richard & Greet 2018-07-10 22:23:44

Wat een geweldige prestatie van jullie nog een paar dagen en dan naar de paus. Maar, wat moet ik s`morgens nu doen als ik wakker wordt. Groeten en nog veel plezier het laatste stukje.