Appels, appels en appels

Italië, Latsch

Dag 43. Appels, appels en appels.

Dinsdag 15 mei 2018. Van Eyrs naar Latsch. 24 km.

Het is fijn om ‘s morgens op stap te gaan na een goede nachtrust en een lekker ontbijt. We namen afscheid van een erg aardig echtpaar dat geen moeite teveel was om het ons naar de zin te maken.
Om 8.30 uur liepen we goed gemutst het dorp uit op een mooi glooiend fietspad. Het was mooi wandelweer met een waterig zonnetje. We werden regelmatig ingehaald door fietsers en boeren op kleine tractors.
Na een tijdje moesten we een stukje langs een drukke autoweg, op de gps zagen we dat dit mogelijk was en dat we verderop weer af konden slaan naar een veilig en rustig voetpad maar....dat klopte niet helemaal. Afslaan ging niet omdat de overal aanwezige appelboomgaarden volop werden besproeid. Gisteren vonden we dat nog leuk maar nu wilden we niet opnieuw een gratis stortdouche. Dus moesten we verder op en vlak langs de weg. Na een paar kilometer kwamen we aan bij een Lourdeskapel. Deze hebben we even bekeken en we wilden ons pad vervolgen. We moesten echter vaststellen dat er geen goed pad langs de weg was en doorlopen was te gevaarlijk. Jammer, we moesten een stuk terug en liepen het dorp Laars in. Geluk bij ongeluk want het was hier erg gezellig. Op het dorpsplein doken we een vol, gezellig café in voor koffie. Al gauw waren we aan de praat met acht mannen rond de stamtafel naast ons, gelukkig wordt hier nog Duits gesproken 😉.
Met wat zoeken vonden we een fietspad dat precies geschikt was voor onze route en het liep door het nationaal park Stelvio. Het pad kronkelt langs de kolkende rivier de Etsch, in het Italiaans Adige. Het is na de Po de tweede rivier in lengte van het land maar niet bevaarbaar door de sterk wisselende waterhoogten. Dat we omhoog en dan weer omlaag gaan merken we nauwelijks meer, we zijn niet anders gewend. 😉
Na een paar km kwamen we aan bij een grote visvijver met een gezellig restaurantje waaruit ons de lekkerste geuren tegemoet kwamen. Het kostte wat moeite maar vanwege ons tijdsverlies eerder zijn we toch echt doorgelopen. Even later staken we de Etsch over via een houten brug. Er liepen koeien op een smalle strook langs het water. Ze waren nieuwsgierig en niet bang en Jan kon het niet laten om ze even over hun bolletje te aaien. 🐄🐄🐄
Even later ontmoetten we een Zwitsers echtpaar dat op een bankje zat. Ze waren hier op vakantie en lekker aan de wandel. Natuurlijk hebben we even gepraat, wandelaars zien we hier niet zo veel. Vol ongeloof luisterden ze naar ons plan en na het zien van ons stempelpaspoort konden ze pas geloven waar wij bezig zijn. Nadat we hen beloofd hadden de groeten te doen aan de Paus namen we afscheid.
Van al dat wandelen krijgt een mens toch trek dus bij een leuke picknickplaats aangekomen namen onze lunchpauze.
Toen we na een kwartier weer wilden vertrekken kwam er een echtpaar aanfietsen dat ook ging pauzeren. Op de vraag van Jan of ze uit Nederland kwamen vertelden ze dat ze Belgen waren. Jan vertelde dat de Koga-fietsen hen al min of meer hadden verraden. 😃. Daar moesten ze om lachen, het was hun bekend dat hun fietsen uit Heerenveen kwamen. Zij waren 15 dagen onderweg naar Rome. Tja, het gaat op de fiets iets sneller dan lopend.
Om 13.30 verlieten we het natuurpark en liepen we via het dorpje Göflan verder over fietspaden en langs en tussen appelboomgaarden. Het is hier een en al appelboom. Het verwondert ons nu niet meer dat deze streek bekend is om zijn appels, we hebben ons laten vertellen dat 75% van de alle appels in Italië hier wordt geteeld. Het is gezellig om tussen de fruitbomen door te lopen met op de achtergrond de imposante bergen met besneeuwde toppen. Er wordt hier veel en hard gewerkt door de fruitboeren en ze vinden het leuk als we zo nu en dan een praatje maken. Ze vertelden dat de appels uit deze streek voor de directe consumptie, voor appelmoes en appelazijn worden gebruikt, niet voor wijn 😟. Een landeigenaar, bezig met een nieuwe boomgaard vroeg Jan zelfs of hij niet even kon helpen om jonge boompjes te planten.😉
Na de ‘appelbomen’ liepen we door de dorpen Platz, Goldrain/Coldrano en kwamen uiteindelijk, hoe kan het ook anders, via appelboomgaarden, in Latsch aan.
Hier dronken we wat en zochten ondertussen op internet een overnachtingsadres. In deze tijd van het jaar gaat dat meestal vrij makkelijk. Latsch is een populaire wintersportplaats met mooie skiliften en een gondellift die nu ook draait om wandelaars naar boven te brengen. We hebben een hotel in het centrum en voor het eten hoefden we alleen maar de straat over te steken. Dat kwam goed uit want voor vandaan hebben we genoeg gelopen.😉

Tot slot bedanken we jullie voor alle reacties, op mail, app en onze blog. We zijn blij met zoveel medewandelaars. 😃

Schöne Mittwoch.

Ik kan me voorstellen dat mensen het bijna niet geloven een wandeling vanuit Nederland naar de Paus. Jullie moeten thuis weer helemaal afkicken van de prachtige natuurwandelingen. Hier kunnen jullie nog jaren van genieten. Ik ben bijna een beetje jalours op jullie.

Ted en Ina 2018-05-16 08:49:04

Hallo lieve wandelvrienden Wat beleven jullie veel doordat jullie de tijd hebben, het is zo simpel. Prachtig die verhalen over voor ons bekende Oostenrijk. Wij zijn ook in het plaatsje Imst geweest. Rond de waterput en Kapel is een hele mooie kloofwandeling rondom het dorp Imst. Dit dorp was namelijk 2 weken lang ons vakantieadres hééél veééél jaren terug met ons gezin,. We sliepen bij een boer op het erf en de kinderen genoten bar daar. Heerlijk in de beekjes poeren en watervalletjes maken. Dit deden jullie wel niet denk ik. Hier nog weer een spreuk uit het boekje "Leven als een pelgrim". "Het geloof is een oase in het hart die nooit door de karavaan van het denken bereikt zal worden" Kahlil Gibran Een fijne dag toegewenst. Auf Wiedersehen R&G

Richard & Greet 2018-05-16 10:31:10

Wat is het genieten, wat een mooie tocht, veel plezier nog en veel succes, neem een petje voor jullie af. Groetjes

Cor en Corrie Neeft 2018-05-16 11:08:48

Jullie hebben toch wel heel leuk ontmoetingen hoor onderweg, enne.... Toch wel een appeltje mee gekregen hè...? Een appeltje voor de dorst is nooit weg. Qua afstand zijn jullie dus ongeveer over de helft, ik vind het nog steeds heel bijzonder hoor wat jullie doen, een enorme prestatie! Hou vol.

Anneke, 2018-05-16 15:07:00

Vandaag hebben wij de imposante, oude stad Rome bezocht. Alles zeer indrukwekkend. Uiteraard hebben we ook het Sint Pieter plein bezocht. Jullie nog veel wandelplezier.