Dag 12. Rondje Ronda.

Spanje, Ronda

Vanmorgen hebben we lekker lang uitgeslapen, geen haast omdat we vandaag en morgen nog op deze mooie camping in Ronda blijven. Vanmorgen eerst de wasmachine laten draaien en de opbergruimte, de garage in de camper leeggehaald en opgeruimd en de kasten in de camper weer netjes ingeruimd. Dit waren geen overbodige klusjes, we konden onze spulletjes moeilijk meer vinden. Daarna zijn we op de fiets gestapt om naar het centrum te gaan. De fietsen net buiten de poort gestald en lopend de oude en de nieuwe stad bezocht. Deze prachtige stad die wordt doorsneden door een indrukwekkend ravijn, de Tajokloof, ruim 100 meter diep bleef ons verbazen. Over het ravijn ligt een brug met drie bogen, op deze brug hebben we lang staan kijken, naar de diepte en de tegen de rotsen geplakte huizen. Om de oude stad te bekijken moet je goed ter been zijn, de smalle straatjes zijn soms erg steil en er zijn heel vaak zelfs trappen maar oh wat is het hier mooi, de uitzichten, de straatjes en de pleintjes met terrasjes, de witte huizen, de gezellige winkeltjes en de vele Spaanse eettentjes. Voor toeristen die moeite hebben met lopen rijden hier gelukkig ook paardenkoetsen, zodat zij ook van het vele moois dat Ronda te bieden heeft kunnen genieten. Natuurlijk zijn we ook bij de Plaza de Toros geweest. De oudste stierenvechtersarena van Spanje. Alleen in de maand september zijn er nog stierengevechten. Waarschijnlijk omdat er ook weerstand is tegen deze nogal barbaarse cultuur.
We hebben als lunch in de stad in een restaurantje paella gegeten zodat ik vanavond vrij ben van koken en Jan van de afwas af was. Nadat we in een piepklein bakkerswinkeltje stokbrood voor vanavond hadden gekocht hebben we onze fietsen weer opgezocht. We zijn nog niet uitgekeken hier, we komen nog terug.
Mijn broer Tjalling vroeg hoe we hier communiceren met de Spanjaarden. Nou dat gaat voortreffelijk. :-) Ik ben ook steeds weer verbaasd hoe Jan het iedereen maar duidelijk maakt wat hij wil. Met grappig handen- en voetenwerk, wat Spaanse woorden soms Engels, Frans of Duits en een vertaalprogramma op de telefoon krijgt hij alles voor elkaar. En verder vinden we onze camperreis super. Alles bij de hand en gaan en staan waar je wilt. Je zit lekker hoog en daardoor heb je een goed uitzicht. Jan vindt het rijden prima en omdat hij op de buurtbus rijdt voelt het voor hem ook vertrouwd. Dwars door de stad en door kleine steegjes met ruim 7,5 meter maakt hem niet uit.
Het is hier wel koud, we zitten op bijna 800 m hoog. We hebben echt de zon nodig want het is maar een graad of acht. Gelukkig schijnt deze regelmatig.
Voor morgen hebben we alweer nieuwe plannen.
Uit de reactie merken we dat meer mensen dan we dachten deze streek ook al kennen. Ook hier komen we Nederlanders tegen. Dit volk is ook niet te stoppen.
Hasta mañana.

Hoi Truus en Jan! Ja,ik was daar 2 jr geleden, vlak voor Corona begon! Heel erg fijn en mooi daar! Hartelijke groet. Ans

Ans Schoorlemmer 2022-01-05 22:01:51

Hallo Truus en Jan. Wat een prachtige verhalen lezen we. Jullie genieten volop van deze mooie reis. En wij dus ook!! Groeten van Sico en Greetje uit Sneek.

Sico en Greetje de Jong 2022-01-05 22:35:43

Nou ik ben er nog nooit geweest, wel hebben wij deze week een rondreis naar Tsjechië geboekt voor over een paar maanden en wij eindigen in Praag bij een concert van André Rieu. Heerlijk om daar naar uit te kijken. Al die oudheden bij jullie reis lijkt mij wel heel mooi. Wie weet dat wij er ook ooit nog eens naar toe gaan. Ons verste autorit is Javea in Spanje. Wat goed goed te doen was met 3 chauffeurs in de auto. Geniet lekker van de mooie reis en tot gauw weer. Welterusten 😴 🛌 🥱 slapen Spreuk van de West-Friese kalender was gister: Door veel te geven krijg je veel rente. Hasta manana

Greetje 2022-01-05 22:44:53

Leuk dat je ff van de asfwas af was Jan!

Ans schoorlemmer 2022-01-06 10:32:21

Wat fijn deze verslagjes en mooie foto's elke keer! Al die zonnigheid is jullie gegund en zo kunnen wij op afstand ook genieten van al dat moois. Heel veel plezier, ik kijk uit naar de volgende foto's. Groetjes uit Utrecht

Marjolijn 2022-01-06 11:21:28

Wat een andere vakantie. Voor de eerste keer met de camper weg en zoveel moois te zien. Met de wandeltochten moest je daar hele dagen voor inplannen, met fiets gaat dat toch sneller. Ook weer een mooie ervaring. Heerlijk om jullie verslag te lezen.

Tedina 2022-01-06 13:52:35

Ja, ik ben er ook geweest. Prachtige plaats. Voor mij duurde het maar1dag. Jullie kunnen er wat langer over doen, de moeite waard. Zo werpt die ervaring van Jan met de buurtbus ook nog vruchten af. Mooie foto's, prettige vakantie verder, ik blijf jullie volgen al is het niet elke dag.