Sprookjes en blubber

Duitsland, Höchst im Odenwald

Dag 16

Woensdag 18 april 2018. Van Höchst im Odenwald naar Miltenberg. 30 km

Van Sophie, de jonge hoteliëre kregen we een prima ontbijt, een stempel in ons pelgrimspaspoort en korting omdat we niet via Booking.com hadden geboekt.
Daarna op pad via een sprookjesroute direct buiten het dorp. In het bos veel bekende taferelen van Sneeuwwitje en zo.
Vervolgens via een stukje langs de weg de landerijen in. We liepen een prachtig stuk
over de ruime akkers en velden.
Maar het werd pittiger. Klimmen en dalen was in het begin niet zo heftig maar wel het modderige pad dat we volgden. Een keer zelfs zo erg dat een schoen van Jan bijna helemaal in de bagger verdween.
Na twee uur hadden we nog maar acht km afgelegd en waren toe aan rust. Bij gebrek aan een bankje, op een boomstronk. Tijd voor het stuk pizza dat we de avond ervoor hadden overgehouden en ingepakt meekregen. Smaakte prima. Daarna verder, weer veel klimmen en dalen en weer erg veel blubber. Soms moesten we omtrekkende bewegingen maken waarbij we in de takken verstrikt raakten. We schoten niet op en hebben urenlang geen levend wezen gezien. Maar we realiseren ons dat we blij mogen zijn dat het de laatste weken niet geregend heeft.
Toen we eindelijk in een dorpje aankwamen stond er een man bij zijn garage en we vroegen hem onze waterflessen te vullen. Dat wilde hij graag doen en hij bood ons ook koffie aan. Hij ging naar binnen en wij bleven buiten wachten. Een tijdje later kwam hij terug met volle flessen maar met de mededeling dat ze geen koffie in huis hadden. Die arme man, zijn vrouw zat in bad en duldde duidelijk geen bezoek. 😂
Aan de start dachten we dat deze dag 25 km zou zijn maar door de grote wegen te vermijden kwamen we gaandeweg in de buurt van de dertig waarbij dan onderweg geen gelegenheid ergens te zitten en iets te gebruiken. We komen in stillere gebieden. Op 28 km eindelijk een ruim terras, we moesten toen nog maar 2.5 km maar konden de pauze nog goed gebruiken. Daar hebben we een heerlijk biertje gehad, heeft Truus bijna een tukkie gedaan en kon Jan aan de blog arbeiten. Binnen in het restaurant zaten zeven dames te spelen op hun “have”, mooie zachte klanken die op het terras net te horen waren.
Later nog een soepje en toen waren we helemaal klaar voor de eindsprint naar ons hotel. Bij een super wat fruit en yoghurt gekocht, alvast voor bij de lunch morgen. Om bij ons hotel te komen liepen we door het centrum. Wat is Miltenberg een mooi en gezellig stadje! Bij de VVV konden we een stempel krijgen. We moeten bij de Paus immers bewijzen dat we de hele route hebben afgelegd. Het hotel waar we slapen staat ook in het centrum, is oud maar schoon en gezellig. Veel leuke winkeltjes, terrasjes en restaurantjes in de buurt. We hebben er een uitgezocht met een dagmenu. Nou dat was lachen. We dachten dat we een soort hamburger zouden krijgen maar we schrokken ons een hoedje toen de ober met de borden kwam aanzetten. De hamburger bleek een soort halve varkenspoot te zijn 🤭. Heerlijk met zuurkool, sla en twee soorten aardappeltjes. De ober gaf met trots aan dat we in het Beierse land waren aangekomen.
Daarna nog even de hotels regelen voor de komende dagen. De route was vandaag best zwaar door de afstand, de modderpaden en het stijgen en dalen. Truus vindt 30 km teveel en daarom moeten we weer puzzelen om de etappes in te korten.
Geniet lekker van het mooie weer en jullie horen weer van ons.
Mooie dag allemaal.

Hoi lieve mensen, Dat viel een beetje tegen zo te lezen, wat een marzel dat het (droog) was. Het ook niet niks om zo tussen de takken en over de modder te lopen. Wij genieten van Westfriesland, die wordt met de dag kleurrijker. Tot gauw weer. Auf Wiedersehen R&G (sorry voor foutjes gister) soms kunnen het leuke woordspelingen zijn, ha ha ha

Greet 2018-04-19 06:41:01

Toppers!

Jurjen 2018-04-19 07:10:29

Jullie moeten er wel heel veel voor doen om in Rome te komen. Hopelijk komen jullie niet te veel modder meer tegen!

Riky 2018-04-19 07:48:29

Jan had het voor vertrek er al over hoe zwaar het moet zijn geweest voor de legers die in vroegere tijden dit soort afstanden vice versa aflegden, zonder goede nachtelijke slaapplaatsen, douches en goede maaltijden. Petje af nu voor jullie, hoewel bij mooie zonnige weer moet hij eigenlijk op. Mijn advies voor het zware gedeelte dat nog moet komen. Plan eens een rustdag in.

Ger en Jacky 2018-04-19 07:56:36

Wat een kanjers! Zelf bij zo'n modderige start blijft jullie verhaal vrolijk. Jullie genieten van de omgeving en de cultuur die het land biedt en wij genieten mee.

Gerda en Tom W. 2018-04-19 08:29:03

Zo Jan en Truus ,de zwaardere tochten komen er aan spannend Leuke foto,s weer we leven (lopen) mee net als zo Vele volgers.Gaan oefenen voor Diever haha een eitje hoor ik jullie denken !.Kanjers Succes vandaag weer Groet v ons

Wil&Harm 2018-04-19 09:28:00

Wat heftig en zwaar lopen door de blubber!! Zijn de schoenen een beetje opgedroogd vannacht? Ja, leuk stadje he, Miltenberg. Vonden Arno en ik ook. Arno leest overigens ook elke morgen met belangstelling jullie blog. Sterkte voor vandaag, hopelijk zonder blubber.

Janny van der werff 2018-04-19 09:30:24

Oef Jan en Truus, Wat een tocht...wij hebben ook blubber gehad in de weilanden tijdens de Pieterpad lopen sop sop inderdaad bijna geheel in de blubber . Wat jullie gegeten hebben is denk ik ‘eisbein’ geweest . In noorden bij onze familie een geliefd gerecht. Nou in ned vandaag dik 27 graden. Have fun tot volgende etappe ! 🇳🇱😘

Annet moerkerk 2018-04-19 12:40:36

Mama: Die blubber is niks voor mij maar de tocht kan erg mooi zijn en je moet er van houden, goeie laarzen mee die lekvrij zijn en die je kan verwisselen op zijn tijd! Ik heb een verrekte hekel aan de modder, in de oorlog heb ik vaak genoeg door de blubber gebanjerd. Het allerbeste en spoedig tot ziens, hoop ik, groetjes van mama en Thea

Thea van der Meulen 2018-04-19 14:41:38

Poeh,poeh,toch best zwaar dat wandelen,goed jan,dat je wat ga dimmen i.v.m.truus.ze hoort toch tot het zwakke geslacht ha-ha. Ik geniet elke keer toch zo van jullie foto,s wat zien jullie veel en dan al dat bekijks gr hans&wil