Dag 0, 1 en 2

Nederland, Obdam

Dag 0

Maandag 2 april 2018. Van Obdam naar Xanten.

Tegen 10 uur zijn Marlene en Sjaak bij ons om er voor te zorgen dat we tijd vertrekken.
Veel buren en bekenden zwaaien ons uit. De eerste kilometer duurt daardoor lang maar was hartverwarmend. De regenjas deed al dienst. Nog even gestopt bij Anja en Timo en we ontmoeten echt “toevallig” Ria, een wandelvriendin van Truus en vlak voor Hensbroek haalt Emmy ons in (auto om de hoek).
Na een heerlijke lunch bij Gerda en Jan (Borst niet Nanne) vertrekken we met alweer een afscheid van onze oude buren uit de Woudrustlaan.
In Xanten bij de Jeugdherberg bleek dat onze drang weinig mee te nemen te ver was gegaan. De pasjes voor de Jeugdherberg vergeten. Maar ook dat weer geregeld.
Ingecheckt in mooie kamers en direct de stad in. Uiteraard eerst naar de Dom voor een stempel in ons pelgrimspaspoort. Opnieuw hebben we die prachtige Dom bekeken, voor Gerda en Jan nieuw maar wij waren er oktober 2016 met zo’n 50 Obdammers geweest vanwege 125 jaar St. Victorparochie. De wandeling van Obdam naar Xanten is de eigenlijke oorzaak van dit avontuur, in ruim 3 maanden naar Rome.
Na nog het stadje bekeken te hebben, heerlijk gegeten bij een Servisch restaurant en terug naar onze kamer.
We zijn met z’n vieren al vaak op vakantie geweest en traditiegetrouw sloten we de avond af met een potje kaarten. Al op tijd was het oogjes dicht en snaveltjes toe.

Dag 1
Dinsdag 3 april 2018. Van Xanten naar Meurs (Moers)

En dan.....zetten we we de eerste belangrijke stappen vanaf het plein voor de Dom in Xanten richting Rome. Jan en Gerda liepen een uurtje met ons mee en na het afscheid zwaaiden ze ons uit tot we elkaar niet meer zagen.
We liepen merendeels over mooie paden en door prachtig oud landschap. Maar het kan ook anders. Na ruim twee uur langs een soort rijksweg te hebben gelopen had Truus er genoeg van en hebben we gelukkig een alternatief kunnen vinden via een stadje. Daarna liepen we bij een zandafgraving per ongeluk aan de verkeerde kant van een hoog hek. Dat kostte ons een kilometer en deze dag was met 32 al behoorlijk zwaar. Tegen 18 uur arriveerden we in Moers en vlakbij ons overnachtingsadres zagen we gelukkig al direct een pizzeria. Helaas, gesloten. Maar twee kilometer verderop kwamen we bij Caio Caio, een leuke Italiaan waar we heerlijk hebben gegeten. Tegen 20 uur arriveerden we bij de familie Nöh. We werden ontvangen door een sympathieke dame in een groot appartement die ons een kamer wees. Ze was stomverbaasd dat we lopend waren, ze had fietsers verwacht. We logeren bij haar omdat we lid zijn van Dachgeber. Een Duitse organisatie die regelt dat je bij meer dan 3000 adressen kunt overnachten maar dan wordt uiteraard verwacht dat jezelf ook gasten een bed met douche aanbiedt. Betalen hoort daar niet bij.
Truus was moe en lag al voor negen in haar bed. Ik heb nog even wat zitten praten met Eva maar was tegen tienen toch ook wel aan mijn bedje toe.

Dag 2
Woensdag 4 april 2018. van Moers naar Meerbusch.

Vannacht goed geslapen. ‪Om 8.00 uur‬ stond de ontbijttafel klaar en mochten we gastvrij aanschuiven bij Eva en haar zoon (die in Nijmegen studeert) en moeder van 93 jaar, die bij haar logeerde. Na een hartelijk afscheid en de belofte dat we uit Rome een kaart zullen sturen zodat ze weten dat we aangekomen zijn vertrokken we voor de 30 km naar Meerbusch.
Onderweg aan een vrouw die haar hondje uitliet de weg gevraagd naar een bäckerei voor de koffie. Ze hoorde dat we “Holländer” waren en wat onze bestemming was. Jullie hadden haar gezicht moeten zien toen Jan dat vertelde, dat was beslist komisch. Na een half uur kwamen we bij de bakker, grosse tasche kaffee gedronken en onze lunch voor onderweg geregeld. Daarna weer verder over mooie landweggetjes, door kleine gehuchtjes en mooie parken. Wat ons opvalt is dat de natuur hier veel verder is dan in Nederland. De Magnolia’s staan in volle bloei en veel andere planten en bomen zijn al aan het uitbotten. Het weer werkte mee, droog en zo nu en dan een zonnestraaltje. De laatste 2 uur liepen we noodgedwongen op het fietspad naast een drukke weg. Erg saai, ik werd moe en de rugtas werd bij iedere km zwaarder. Jan lijkt geen moeite te hebben met de kilo’s op de rug maar ja, hij is dit gewend van zijn diensttijd. Dat dit 50 jaar geleden is vergeet ik maar even voor het gemak.
Tijdens een stop in een parkje in Krefeld kregen we een leuke app van trotse buurman Koos. Hij had er weer een kleinzoon bij.
We zitten nu in een cafeetje uit te puffen en ons verslag te schrijven en gaan straks ergens eten. Slapen doen we weer bij een dachgeber familie. Als we het weer zo treffen als afgelopen nacht horen jullie morgen.
Blij dat we morgen maar 22 km hoeven te lopen.
Normaal heb ik geen moeite met 30 km, maar door die rugzak hé. Ik had een pakezel mee moeten nemen.
Oant Morn.

Wat zijn jullie goed bezig, ga zo door en geniet!

Jurjen 2018-04-05 08:31:14

Wat een avontuur! Leuk om te lezen en zo op de hoogte te blijven. Nog veel wandelplezier! X

Marlène 2018-04-05 08:38:49

Gezellig verslag Truus en Jan. Ik geniet visueel met jullie mee. Schrijven jullie om de beurt?

Mariet 2018-04-05 08:49:57

Heel leuk om jullie belevenissen te lezen. En als je een moeilijk te vertalen woord of term tegenkomt, vraag maar. Viel Spass

Bert de Jong 2018-04-05 09:08:53

Wat een avontuur gaan jullie tegemoet! Leuk.om jullie zo te kunnen volgen. Ben benieuwd naar de volgende belevenissen, spannend! groetjes en jou bol hè...

Anneke, 2018-04-05 09:20:22

Zie boven.

Anneke, jou bol moet natuurlijk hou vol zijn, sorry. 2018-04-05 09:22:05

Wellicht moet je nog even wennen aan de bepakking Truus. En anders om er in te komen de dagafstanden wat verkorten. Nu veel succes en sterkte van ons.

Ger en Jacky 2018-04-05 09:22:58

Wat schrijven jullie leuk. Kan me helemaal inleven in jullie verhaal. Zet hem op en ik kijk al weer uit naar de volgende mail. Liefs en groetjes.😆

Annie 2018-04-05 09:48:23

Het is natuurlijk best eerst wennen aan het wandelen na al de drukte van het afscheid nemen! Sterkte en wat heerlijk dat de natuur ontwaakt!

Janny 2018-04-05 09:50:36

Leuk jullie reisverslag te lezen! Ik wens jullie een hele mooie tocht naar Rome.

Ria Potveer 2018-04-05 09:56:31

Jee ik vind het zo knap van jullie, ben een beetje jaloers dat wij niet zo stoer zijn.

marijke Rossenaar 2018-04-05 10:35:18

Wat leuk om via dit medium met jullie mee te lopen en genieten van jullie reis!

Truus en Theo Dekker 2018-04-05 10:59:40

Die rugzak valt nog niet mee hè

Willy Immink 2018-04-05 11:02:45

Leuk om jullie belevenissen te lezen! Zet m op Truus met die rugzak! Het ga jullie goed!

Ans Schoorlemmer 2018-04-05 12:06:09

Veel wandelplezier Jan en Truus. Fijn dat jullie het zo hebben getroffen met jullie overnachting. We hopen dat de rugtassen wat gaat wennen. Geniet maar lekker van de natuur en het wandelen. Mooi verslag. Willem en Ciska

ciska 2018-04-05 12:23:58

Wat leuk Jan en Truus om julliezo te kunnen volgen naar Rome. In gedachte loop ik mee.... Geniet van de ontmoetingen en de zon...

Ria Bleeker. 2018-04-05 13:55:54

We genieten samen van jullie reisverslag en dit zegt mama: Veel plezier en wees voorzichtig Truus en Jan, hartelijke groeten van mama

Thea van der Meulen 2018-04-05 14:05:12

Zo, Truus en Jan de eerste dagen zitten er op! Een goede overnachting geeft weer voldoende energie voor de volgende dag. Heel leuk om jullie verhaal te lezen. Vandaag in harde wind en (mot)regen gewandeld met de Dolo's. Truus wij moeten je een hele tijd missen, maar vinden het geweldig van je dat je dit samen met Jan onderneemt. Nog een paar dagen en dan zitten jullie helemaal in het ritme en voel je de rugtas minder. Veel plezier, groeten van Simon en Emmy

Emmy 2018-04-05 18:59:08

Ook van onze kant veel succes Truus niet klagen maar dragen,,,,,, groet ons

Theo en nel 2018-04-05 19:34:49

Hoi Jan en Truus, Tipje: Als je weer een vrouw met een hondje tegenkom, vraag dan naar een konditorei ipv een bäckerei. :-) zoveel meer lekkers! Succes. Grt Vincent

Vincent 2018-04-05 22:40:36

Hoi Jan en Truus Miste je wel hoor Jan vanavond ,Maar wat leuk om jullie avontuur te volgen. Heel veel succes en plezier, Liefs Carolien

Carolien 2018-04-06 02:04:52

Dag Jan & Truus, vandaag fietste ik (op de fiets op weg naar Rome) in de buurt van de Rechenpass langs jullie. Vanwege de Nederlandse vlag op de rugzak van Truus ben ik even gestopt. Leuk jullie even gesproken te hebben. Nog veel wandelplezier naar Rome! Groet, Rob (op de fiets langs Reitmaroute naar Rome)