Bologna

Italië, Bologna

Dag 60

12 juni 2018. Van Sant Pietro in Casale naar Bologna. 19 km

Om precies 5:30 uur waren we onderweg. Het stadje uit via een rotonde met kunst en langs een verkeersknooppunt een drukke weg op. Het was nog rustig maar al snel hadden we de eerste schrik. Wij lopen steeds links in de ganzenpas en kunnen tegenliggers goed zien aankomen. Als dat dan een vrachtwagen of een bus is, kijken we achterom om te zien of er voldoende ruimte is en zonodig kunnen we de berm in. Maar achterop komend verkeer heb je niet steeds in de gaten en dat hoeft ook niet zolang ze rechts rijden. Maar er zijn van die halve zolen die, ondanks lopers aan de linkerkant, gewoon inhalen. En dan rijden ze onverwacht zo dicht langs je dat je haar ervan in de war raakt. 😡Dat overkwam ons twee keer maar gelukkig konden we daarna een fiets/voetpad op.
In Sant Giorgio di Piano, een leuk stadje, was het tijd voor ons bakkie. De koffie is ook hier goed te betalen, steeds rond de € 2,50 voor een cappuccino en een Americano. Er kwam een jongen naar ons toe die wel eens wilde weten hoe dat zat met die lopers met rugzakken. Hij was erg vriendelijk en vol lof over onze tocht. Hij vroeg, als zoveelste, of we Ferrara nog zouden bezoeken, echt de moeite waard. Inmiddels staat deze stad hoog op onze lijst 😊. Maar nu hebben we een ander doel. Ook had hij het over een special lekkernij: bocconcini di crecente. Het lijkt ons een soort tapas maar dan met erg veel zoetigheden. We gaan het nog onderzoeken.
Weer verder konden we lang over het fietspad lopen maar in Pietroburgo hield dat op. We hadden er ruim 12 km opzitten om een uur of negen. De zon was erbij gekomen en het was 27 graden. Het was inmiddels erg druk geworden, zeg maar een gekkenhuis. Een alternatieve route was er niet en tussen dat verkeer als voetganger, is niet verantwoord. We wilden ook nog bloggen vandaag. 😊
Dus, de bus. Die stopte na een tijdje en voor € 5,- konden we veilig en snel helemaal naar het centrum van Bologna. En dat was natuurlijk verleidelijk maar niet onze bedoeling. Dus verzamelden we moed en bij Coticella stapten we weer uit, uit de koelte van de airco, de warmte in. Een km of 7-8 gesmokkeld maar met een hoger doel, onze veiligheid.
Nog 7 km voor de boeg. Het is nog steeds warm, maar minder dan gisteren. We lopen nu eigenlijk steeds door stedelijk gebied, door de buitenwijken van Bologna. Al om 11:15 uur zijn we in het centrum van Bologna. Daar hebben we een last minute deal geboekt maar daar kunnen we pas om 12:30 uur terecht. Tot die tijd mogen we onze rugzakken achterlaten bij een bar naast het appartement en hebben net voldoende tijd voor een wandeling naar de Basilica de San Petronio. Onderweg naar ons onderkomen en naar de basiliek keken we onze ogen uit. Wat is dit een prachtige stad. Vol met straten die overdekt zijn door arcades. Booggewelven. Hierdoor loop je heerlijk in de schaduw. Dat is ook we nodig want het is inmiddels vies warm geworden. Als je even door de volle zon moet lopen is dat niet fijn. Waarschijnlijk zo’n 35 graden.
De basiliek is prachtig, enorm en indrukwekkend. En heerlijk koel. Na onze bezichtiging kregen we een stempel voor ons paspoort. En Truus heeft er een kaarsje opgestoken speciaal voor Lydia en haar zoontje dat over enkele weken geboren wordt.
Daarna snel terug om in te checken.
We kregen een prachtig appartement met keuken, eetkamer, bad- en slaapkamer.
De panden langs de straten van Bologna verbergen veel. Als je van de straat de deur doorgaat kom je in een gang met veel appartementen en een grote binnentuin.
Maar wij wilden meer zien van deze prachtige stad en hebben en nog uren rondgewandeld en op gezellige terrassen gezeten om af en toe af te koelen.
En we hebben, vanwege de beschikking over een eigen keuken, zelf gekookt. En je kunt echt niet raden wat er op het menu stond. Pasta. Maar dan a la Truus. Met een fles wijn erbij. Heerlijk.
We moesten ook nog zoeken naar het einddoel van morgen. We hebben de Povlakte bedwongen en gaan beginnen aan de Via Degli Dei. De weg van de goden. Via deze oude route hopen we over een dag of vier vijf Florence binnen te wandelen.
Maar Bologna is prachtig.

Arrivedecci.

Hallo lieve wandelvrienden, Hier de spreuk van de NHD van vandaag: "Oordeel niet, verbaas je slechts" Groet van ons

Richard & Greet 2018-06-13 07:51:23

Het lijkt wel aangenomen werk. Om 4.26 uur kwam jullie mail al binnen. Straks zitten jullie ook nog met een jetlag als jullie weer thuis zijn. 😁. Maar begrijpelijk met die hitte. Zo hadden jullie ook nog eens tijd voor cultuur. Ik vind het echt een hele prestatie. Jullie blijven bruisen van energie. Knap hoor. Ik die het zeker niet na.

Annie D. 2018-06-13 08:55:49

Beleven de Studentenstad Bologna in onze gedachten weer even met jullie mee zo mooi .Fijn om te lezen dat jullie de tijd hadden . Succes vandaag😎

Wil & Harm 2018-06-13 09:35:21

Ja even niet leuk, wat een gekte op sommige wegen. Jaren geleden hebben wij soortgelijke ervaringen gehad op de fiets in Italië. Verstandige beslissing om een stukje te overbruggen met de bus. En dan gewoon weer verder met frisse moed. De wandeltocht en de belevenissen blijven geweldig voor jullie en voor ons om mee te lezen! Simon en Emmy

Emmy 2018-06-13 09:54:03

Hallo truus en jan , Wat een belevenissen wederom prachtig afgezien van die kamikaze figuren op de weg.., ja herkenbaar. Bologna is inderdaad geweldig mooie stad! Genietse! En lekker eten 😋veilige trip verder !😘

Annet moerkerk 2018-06-13 10:26:09

Als je op het kaartje kijkt, wat hebben jullie al een afstand afgelegd. Straks al in Florence! Hopelijk hebben jullie dan ook nog wat puf om daar even te genieten van de mooie stad. Toerist en pelgrim tegelijk. Sterkte met de warmte!

Aafke Zwart, vriendin van Mariet 2018-06-13 13:27:15

Verstandig hoor om toch maar de bus te pakken. Uit ervaring weet ik dat het ook niet goed voelt, maar soms moet je voor de veiligheid gaan. Naast het wandelen is het aanschouwen van zo'n prachtige stad ook weer een cadeau op zich. Succes voor morgen.

Tedina 2018-06-13 15:17:49

Nog even over gisteren: ik vond die benen van jou wel heel charmant hoor Jan! Ook jij kunt met zulke benen wel op "volgers" rekenen...! In plaats van 's avonds hoge schoenen kun je trouwens 's avonds natuurlijk langere sokken aandoen. Is maar een tip hoor,...> Vandaag wel héél vroeg vertrokken; de beloning is dan dat je van zo'n mooie stad kunt genieten. Wat een prachtige bouwwerken en arcades, je zou zó nog een extra nachtje blijven...... Succes maar weer voor morgen.

Anneke 2018-06-13 16:42:57

Ik zal maar niet opschrijven wat die automobilisten van die ............wandelaars denken en hardop tegen zichzelf roepen. EVENZO PETJE AF EN EEN DIEPE-BUIGING VOOR JULLIE BEIDEN. GROET THEO