Kersen

Italië, Rovereto

Dag 51

Zondag 3 juni 2018. Van Trento naar Rovereto. 32 km.

Ruim voor 6 uur stonden we op. De broodjes die we gisteren gekocht hebben, samen met abrikozensap smaakten lekker. We zien nu ook een voordeel van een b&b zonder ontbijt, we konden om half zeven al op pad. Een lange straat uit, een paar drukke wegen en de rivier de Adige oversteken en na een half uur waren we Trento al uit.
Meteen kregen we een flinke klim naar naar het volgende dorpje, toen we daar aankwamen dachten we dat we het gehad hadden maar nee, we bleven klimmen en sommige stukken zelfs erg steil. Het was zwaar omdat het erg warm was en dat al om half 8. We liepen over een mooi pad en op hoogte hadden we een prachtig uitzicht over het dal. Langs het pad stonden een kasteel en een paar hele grote, mooie huizen. En, tot onze grote verrassing stonden langs de weg kersenbomen😋 met rijpe kersen, dat was boffen. Handenvol hebben we geplukt en gegeten. Het pad bleef maar stijgen en het was al zo’n 30 graden om 8.00 uur.
Toen we nog een poosje doorliepen kwamen we op een punt dat de GPS de draad kwijt was. Gelukkig zagen we een vrouw met teckel uit een smal bospad komen. Met wat Duits en Italiaans wees ze ons een smal bospad naar Romagnano, het dorp waar we naartoe moesten. Achteraf begrepen we waarom de GPS het pad niet aangaf. Alles wat we aan hoogte hadden gewonnen moesten we gevaarlijk steil, over los liggende stenen en takken, voetje voor voetje naar beneden.
Om 9.00 uur kwamen in het dorpje aan. We hadden toen twee en half uur gelopen over totaal 7 km, dat schoot dus niet erg op. Toen we dit voetpad kozen hadden we geen idee dat we in de eerste uurtjes zo erg moesten klimmen en dalen. We hebben natuurlijk ook wat tijd nodig gehad voor die heerlijke rode kersen.😉
Via een rustige provinciale weg kwamen we aan bij het dorp Aldeno. Het leek een slapend dorp en we dachten niet dat we daar koffie konden drinken. Dus gingen we op een bankje even uitrusten, daar waren we na ruim 4 uur lopen wel aan toe. Even later kwam een man met een herdershond langs die we duidelijk konden maken dat we een koffiezaak zochten. Hij zei dat iets verder het dorp in een café was maar hij wenkte ons om mee te gaan. Hij nam ons mee naar zijn autobedrijf vlakbij en trakteerde ons daar in zijn kantoor op koffie uit een automaat. Heel erg aardig. Na een slok gingen we met de bekers koffie naar buiten omdat we de koffie graag op “ons” bankje wilden opdrinken want hij ging toch aan het werk. 😬 Buitengekomen gooiden we de bekertjes leeg, het was echt niet te drinken🤭. Maar we wisten nu wel waar we heen moesten n.l. Café Centraal. Het café stond naast de kerk en toen wij aankwamen ging die net uit en werd het café bestormd door kerkbezoekers😃. Truus ging op het terras zitten en Jan ging de kerk in om een stempel te bemachtigen. Een van de dames daar aanwezig kon ons helpen aan weer een mooie stempel op onze kaarten. Het was een gezellige boel met de vele parochianen op het terras maar wij hadden nog heel veel km’s te gaan dus hup, overeind maar weer.
De gps stond nog steeds op meer dan 15 km en we wilden proberen vaart te maken en dat lukte aardig tot we weer kersen zagen. Na deze zoveelste kersenstop gingen we verder via een leuke tussenweg die later weer op de onvermijdelijke provinciale weg uitkwam. Het was op dat moment niet mogelijk af te buigen naar het fietspad langs de Adige, dus moesten we door. Gelukkig was het niet al te druk en de weg breed. En de zon scheen wat minder fel.
Er waren veel wijnboeren aan het werk en we zagen er een die met zijn gifspuit bezig was. Grote wolken hingen tot boven onze route. Daarop weken wij uit naar de andere kant van de weg, normaal lopen we links, maar hij had ons gezien en stopte om ons de gelegenheid te geven onbespoten te passeren. 👍
Het laatste stuk van deze weg liep parallel aan de Brenner autostrada met gelukkig grote geluidsschermen en in Nomi pakten we een korte pauze met nog ongeveer 8 km te gaan. Het restant van de pizza smaakte prima.
Weer op pad werd het ook weer warmer. Na de brug over de autostrada en de Adige kregen we een fietspad naar ons einddoel. Lange rechte stukken in de inmiddels brandende zon. Als we een schaduwplekje zagen gingen we even zitten om bij te komen. Het was zwaar in de zon. Toen we eindelijk het fietspad langs de Adige verlieten zagen we een hotel met een terras in de schaduw en zijn daar direct gaan zitten met een lekkere koude Fanta met ijs. 🍹
Nog 3 km en op een bord was te zien dat het 31 graden was.
Uiteindelijk arriveren we om ongeveer 15:30 bij ons onderkomen, deze keer een jeugdherberg. Blij dat we een biertje konden krijgen en konden douchen en we hadden zelfs airco op de kamer.
In de tuin hebben we aan dit verhaal gewerkt en daarna zijn we de stad ingelopen. Veel gezellige terrasjes maar sommige wel direct aan de straat waar veel verkeerslawaai is.
Deze dag was weer langer dan gepland maar het eerste deel van de route was mooi (en lekker). Morgen weer een flinke etappe dus op tijd naar bed maar weer. Om 7:00 uur staat het ontbijt klaar.

Lunedi fine.

Het is weer fijn om de maandagochtend te starten met het lezen van jullie verhaal. Morgen start hier de avond 4-daagse. Ga met Jos voor de 10 km.

Ria V. 2018-06-04 07:20:31

Wat weer een mooi verslag met schitterende foto's. Het is iedere morgen genieten van jullie "avontuur"

Jan & Janny 2018-06-04 07:26:35

Gelukkig dat jullie zo vroeg op pad waren Ja dat was een lange dag. Met toch ook weer onverwachte verrassingen. Kersen mmmm wat lekker

Tedina 2018-06-04 07:39:08

Dat was een warme, zware etappe! Petje af hoor! Jullie pet was vol met kersen, wat een heerlijk tussendoortje. Wij volgen en genieten van de belevenissen en foto's! Simon en Emmy

Emmy 2018-06-04 08:38:17

Hallo lieve wandelvrienden, Weer eindelijk een berichtje van ons. Wij wandelden laatst door Imst het mooie plekje waar jullie ook gelopen hebben. Daar heb ik een kaarsje voor jullie opgestoken. Het mooie kerkje bij de Rosengardenschlucht. Tot gauw weer en geniet. " Tu was du Willst, aber nicht weil du musst" Buddha Auf wiedersehen R&G

Greet 2018-06-04 09:12:56

Leuk en herkenbaar. Zondag, de feestdag was trouwens de dag van de republiek. Overal groots gevierd. Wij zijn inmiddels niet meer zo dichtbij jullie en zijn van Italië weer naar Oostenrijk gegaan om daar nog een paar mooie bergen te beklimmen. Succes weer! Groet Theo en Francien

Francien 2018-06-04 09:26:27

Goedendag toppers! Wat weer een mooie wandelverhalen. Jullie maken van alles mee. Heerlijk die kersen! Hier in de Betuwe zijn ze er ook al. Vroeg volgens mij. Heerlijk! Nou ik lees met plezier weer jullie avonturen, dank daarvoor! Ik weet het vergt discipline om elke dag te blijven bloggen .. soms wil je wel eens even niks. Maar chapeau voor jullie !!! Dikke kus Annet

Annet moerkerk 2018-06-04 09:57:42

"Met ........ is het goed kersen eten"! Zo luidt toch ongeveer het gezegde? Ik vul op de puntjes dan jullie namen in : met Truus en Jan is het goed kersen eten!!!! Wat een heerlijk verhaal weer, als ik de komende weken kersen zie of eet, denk ik aan jullie. Was weer een zware dag om in die hitte te lopen, jullie zijn echte kanjers hoor! Bedankt

Anneke 2018-06-04 10:44:07

Mama: Heerlijk die kersen en geniet er van, lang geleden kregen we een mand vol kersen maar ik weet niet meer waar het was, maar de mensen waren erg aardig en de kersen erg lekker 🍒🍒wees voorzichtig en houdt goede moed. De hartelijke groeten van mama en Thea

Thea van der Meulen 2018-06-04 14:31:16

Eindelijk toch kersen kunnen plukker, lekker hoor.Even een vraagje , stond jullie naam op het bankje omdat jullie het over ons bankje hebben? Zo ver van huis en nu al een eigen bankje echt cool.Vandaag is het weer bij ons matig. Bij jullie misschien iets te warm. Morgen wordt het beter dan ga ik met de kids de avondvierdaagse lopen. Weer mooi foto's hoor een een prachtige omgeving. Niet te veel kersen eten hoor je weet maar nooit.

ciska 2018-06-04 16:59:16

Vergat nog iets te vragen: hoe zit 't met dat bord "ADIGE" en die fiets? Zijn dat de moderne Italiaanse waterfietsen?

Anneke 2018-06-04 21:40:26

Heerlijk zittend in de tuin met een bakje kersen ben ik jullie avonturen weer aan het lezen. Ik loop een beetje achter maar ik ben het nu aan het inhalen. Veel wandelplezier weer deze week!