Duizend kilometer

Duitsland, Wildsteig

Dag 33

Zaterdag 5 mei 2018. Van Schongau naar Wildsteig. 23 km.

Onze overnachting was in de Altstadt van Schongau en die ligt hoog dus we begonnen met een afdaling. De stad uit stuitten we op een afzetting met ook een verbod voor voetgangers. Maar ja, we wilden verder en zijn dus maar gewoon doorgelopen. We kwamen bij een noodbrug want de gewone daar werd aan gewerkt. Er was ruimte voor een auto en een beetje en van de andere kant kwam steeds verkeer. De oversteek is gelukt maar was wel even spannend.
Een paar km verder waren we alweer in Peitling en zagen een bakker met koffie.
Wel wat vroeg maar je weet hier nooit wanneer de volgende gelegenheid zich voordoet. 🍮 Naast ons zat een man en onze route van vandaag kwam ter sprake. We hadden gehoord over een avontuurlijke route door een “schlucht” een kloof bij de Ammer, een rivier.
Hij vertelde ons waar we die konden vinden want we hadden geen enkele aanwijzing gezien. Na Peitling sloegen we dus af voor ons ommetje door de schlucht. Die paar km extra kon vandaag wel want we vertrokken met maar 17 af te leggen km’s. En het weer was prima, fris maar de zon deed z’n best erdoor te komen.
Het ging vrij snel naar beneden, richting rivier en daar begon het. Echt klauterwerk naar boven en beneden. Langs smalle paadjes en planken bruggetjes, over smalle paadjes waar je goed moest uitkijken voor de enorme boomwortels in het pad. En veel trappen met hoge treden en losliggende keien. De hoogte varieerde van 700 tot 780 meter. We eindigden met een klim van ongeveer 25% na zo’n kleine anderhalf uur. Gelukkig was het de afgelopen dagen droog geweest anders was deze “Grand Canyon van Beieren” niet te doen geweest.
Boven, aan de rand van het bos waar we uitgekomen waren stond een bankje en daar zat al een echtpaar uit München. Zij hadden het pad ook gelopen. Tijd voor een broodje en een praatje. Ineens zegt de man dat hij een vos ziet lopen in de aangrenzende weide. Wij zagen hem ook maar de foto is niet echt gelukt. 😢
Verder ging het over een grindpad eerst weer steil omhoog en daarna meer glooiend richting Rottenbuch. Hier hadden we niet veel te zoeken of te bekijken maar het ging inmiddels wel weer behoorlijk omhoog. Dus even uitpuffen op een bankje. Daarna ging het weer verder, en stevig omhoog. Dat wisten we want ons eindpunt ligt op 860 meter hoogte.
In de verte werden de contouren van de Alpen al zichtbaar. Ons volgende avontuur over 2 dagen.
Wildsteig is een rustig dorp en het Gästhaus waar we verblijven is netjes en compleet. Je kunt er wat drinken en ‘s avonds eten van een kleine maar toereikende kaart.
Vandaag zijn we over de 1000 kilometergrens gegaan. We zitten dus meer dan 1000 km van huis.
Het was een leuke en spannende dag.

Grüss Gott.

Hallo lieve wandelvrienden, Goedemorgen op deze stralende zonninge zondag. Weer een heftige wzandeling gister, maar ook enerverend. Wij hadden gister Walking Diner van de Kerkeveiling. Dit vond plaats rondom de kerk, in de kerk, boven de kerk en onder de kerk. Een heerlijk diner gemaakt door de bestuursleden van de kerk. Klasse hoor. Altijd weer gezellig met een clubje dorpsgenoten en een van buiten het dorp, terwijl we de klanken hoorden van het bevrijdingsfestival van het kerklpein. Hier nog een spreuk uit het pelgrimsboekje. " Een pelgrim is een zwerver met een doel" Mildred Lisette Norman Straks gaan we naar de Marcuskerk (jullie kerk) om daar afscheid te nemen van die de Parochie Heilige Marcus. Het zal heel vreemd zijn dat Hensbroek geen RK kerk meer zal hebben. In processie lopen ze door de Dorpsweg van Hensbroek naar de Dorpsstraat van Obdam om verwelkomt te worden door de parochie Obdam. Mijn vlag hangt (nog) uit. Een mooie dag en Auf Wiedersehen R&G

Greet 2018-05-06 07:23:46

Goeie morgen luitjes, zo te lezen én te zien is 't gister een beetje barre tocht geweest! Heel fijn dat het weer voor jullie

Anneke 2018-05-06 08:26:30

Was nog niet klaar; wilde zeggen dat ik 't blij ben voor jullie dat de zon veel met jullie opgeeft en met jullie mee wandelt. Doe ik trouwens ook en geniet er van. Fijne wandeldag maar weer. Groetjes.

Anneke 2018-05-06 08:30:40

Wel een klim en klauterpartij met die grote rugzakken. De stokken zijn zeker nodig, met de foto's en mooie tekst erbij kunnen we jullie wandeling goed volgen. (Bijna eerst wat we s morgens doen) 1000 km al geweldig en straks de Alpen in. Veel succes en plezier. Marijke de J

Marijke de J 2018-05-06 09:11:09

Gefeliciteerd met deze mijlpaal . Zo te lezen en te zien hebben jullie het zonder veel hindernissen volbracht. Op naar de Alpen. groet van ons

Ria Beenhakker Henk Kenter 2018-05-06 09:14:13

Knap de eerste 1000 km. Ik heb gisteren zeker 25 km gelopen bij de vries en vast vandaag weer. Willem was in de brink het was daar ook erg gezellig en druk. Prachtig weer natuurlijk en mooie muziek. Er zijn heel wat vaatjes door gegaan 22. Half Obdam flink aangeschoten. Fijn dat het zo goed met jullie gaat . Vol houden jullie schieten al op.

ciska 2018-05-06 09:34:16

Haha, zie dat jullie de raad opvolgen om naar de fotograaf toe te lopen. Inderdaad leuk om jullie gezichten te zien en niet de rugtas.... 😊. Fijne voetreis verder!

Ra V 2018-05-06 11:27:44

Gefeliciteerd met de 1000 km! En de Alpen in zicht!

Janny van der Werff 2018-05-06 14:19:35

Leukkk zeg jukkie verhaaltjes en avonturen te lezen. We zouden h enig vinden als jullie langs Liechtenstein lopen...kom gerust een nachtje bij ons slapen. Zet hem op! Liefs Markus en Dikyi :)

Dikyi Ponse 2018-05-06 17:46:59

Die friebelarts kunnen zie beter fröbelarts noemen, want Friedrich Fröbel was de oprichter van de eerste kleuterschool (vandaar dat ze wat de kinderen doen in de kleuterschool ook wel eens fröbelen noemen) en als we de werkjes van de kinderen kunst mogen noemen, dan is het woord arts ook verklaard. De echte verklaring heb ik niet.

Antoon 2018-05-06 21:09:10

Gefeliciteerd met de 1000 km! Hoeveel voetstappen zijn dat? Qua kilometers een derde van de tocht? Chapeau hoor! En erg leuk steeds jullie blog te lezen. Knap dat jullie daar de energie voor hebben en erg leuk geschreven allemaal! En de mooie fotos te zien ter illustratie, heel leuk! Vwndaag -bij toeval- de optocht gezien van Marcus naar parochie Obdam. Het zag er Middeleeuws uit, maar het deed me, als ongelovige, toch wel wat.... Bijzonder. Sterkte Truus en Jan! Heb t goed samen! Ook veel plezier! Ik vind het leuk jullie te volgen.

Ans schoorlemmer 2018-05-06 22:49:53

Hallo jan en Truus, Weer een mooie tocht van jullie ! En een mijlpaal 1000 km... dat liep ik afgelopen 8 maanden..🤣 Vandaag hier de bosbesjestocht gelopen, 32 km, warm maat heel veel in de bossen dus dat was fijn. Wel een prachtige tocht vandaag v jullie! Lijkt wel de triglav kloof uit voormalig yoegoslavie. Was identiek alleen met plens neerstortend water. Goed oppassen is geboden met zo n pad! Nou mensen mirgen hopelijk echt zonnig voor jullie !!! Wandelse xxx