Voorgerecht is hoofdgerecht.

Italië, Mezzolombardo

Dag 49.

Vrijdag 1 juni 2018. Van Neumarkt naar Mezzolombardo. 29 km

Normaal is in dit hotel het ontbijt om 7.30 uur maar op verzoek mochten we een kwartiertje eerder beginnen. Het zou een warme dag worden en daarom wilden we zo vroeg mogelijk op pad. Het ontbijt was uitgebreid en bestond uit verschillende soorten broodjes, veel soorten jam en vleeswaren maar waar ik heel blij van word is als er yoghurt, muesli en fruit staat. Als extra stonden er ook verschillende zaden voor in de muesli, dat trof ik even. 😋 Het was met het kiezen van broodjes voor onze lunch even oppassen dat we geen broodjes pakten met anijszaadjes erin en erop, we zijn niet moeilijk maar die vinden we echt niet lekker.
Nadat we afscheid hadden genomen van onze gastheer en zijn vrouw zijn we om 7:50 gaan lopen. We liepen Neumarkt uit en verwonderden ons over het mooie sportcomplex en het prachtige grote buitenzwembad. Al snel staken we via een brug de Adige over en liepen verder langs het water. Beneden, langs de dijk was het voetpad. Wij kozen voor het fietspad bovenop de dijk om wat wind te vangen. Het is prachtig hier in het dal tussen kolossale bergen. Het was nog maar 8:15 uur maar al erg warm.
Na 8 km kwamen we in het dorpje Laag langs de kerk maar de mevrouw die binnen de bloemen verzorgde kon ons niet aan een stempel helpen. Daarna vonden al snel een café waar we op het gezellige terras koffie hebben gedronken.
Het dorp uit kwamen we op een rustige, mooie weg die in de schaduw van een begroeide bergwand lag. Op de weg lagen veel afgevallen kersen en er hingen nog veel meer rijpe aan de bomen maar daar konden met geen mogelijk bij komen. 😕 Op een bankje zat een ouder echtpaar, zij keken nieuwsgierig naar ons en de vrouw vroeg in Italiaans/Duits waar wij naar toe liepen. Hier merkten we dat het praten onderweg moeilijker wordt. Zij spraken een paar woordjes Duits en wij maar een half woord Italiaans. Maar met handen en voeten begrepen ze toch waar we heen gingen en zwaaiden ons enthousiast na.
Na ongeveer 3 km eindigde deze mooie weg en liepen we weer tussen fruitbomen in de zon. Na nog eens 3 km liepen we Salorno binnen. Hier zijn we even in de kerk geweest, deze is erg eenvoudig. Wel hebben we even een kaarsje gebrand voor iedereen die wat steun kan gebruiken. Naast de kerk staat het gemeentehuis en de mevrouw achter de balie vond het leuk om een mooie stempel in ons paspoort te zetten.
In de plaatselijke supermarkt hebben we wat fruit en melk gekocht voor bij de lunch op een bankje in de schaduw. Na onze lunch gingen om 12 uur weer verder maar door de warmte kwamen we wat moeilijk op gang. Alweer langs veel, heel veel wijngaarden. Af en toe nog appels maar de druivenbomen winnen het hier. De zon stond hoog dus schaduw was er niet. De route in het dal met de bergen op de achtergrond was mooi maar Truus had het moeilijk onder het lopen, beetje moe en het was te warm. Het was in de schaduw 29 graden en we liepen in de zon. Om 13 uur vonden we het tijd voor een extra pauze en zijn in het gras onder de druivenbomen gaan liggen. Afgezien van de mieren die het op Jan voorzien hadden, lag het even heerlijk. Maar na een half uur rust en afkoelen toch maar weer verder. Het pad naar Mezzocorona liep langs een kanaal waar we weer op de dijk konden lopen, gelukkig in een opstekende bries. In Mezzocorona bij de supermarkt hebben we voor morgen alvast yoghurt en een banaan gekocht. En twee koude flesjes Fanta die we op een bankje meteen leegdronken. Heerlijk met dit weer en weer eens wat anders dan lauw water.😋
Het waren nog een paar warme km’s naar ons B&B waar we hartelijk werden ontvangen. Onze gastheer spreekt een paar woordjes Duits en zijn moeder alleen Italiaans. De gesprekken worden moeizamer maar we begrijpen elkaar uiteindelijk wel.
We hebben een mooie kamer en kunnen lekker in de tuin zitten. Maar eerst fris douchen en een half uurtje bijkomen op bed.
We hebben in een Italiaans restaurant met een ingewikkelde kaart gegeten. Het menu stond er alleen in het Italiaans op. De ober hielp ons met kiezen. Maar het werd geen succes. Ons hoofdgerecht bestond uit rundercarpaccio met schijfjes gekookte aardappel en wat gekookte worteltjes.😃 Na de koffie hebben we op het terras van onze B&B nog heerlijk buiten gezeten en genoten van de mooie muziek die in de verte klonk. Er zijn hier feesten aan de gang maar we konden er niet achterkomen wat er gevierd werd.
Vandaag was duidelijk een dag dat we weer in ons ritme moesten komen.
Morgen wordt het vast beter.

Buona giornata

Ps.
Nu we weer op pad zijn en ruim over de helft bij deze wat cijfers:
Onze route Obdam-Rome komt uit op 2270 kilometer. In de planning hebben we daar 98 dagen voor uitgetrokken maar daar gaan we flexibel mee om, het kan meer of minder worden.
Obdam - Xanten was 5 dagen en 200 km.
Nu zijn we vanuit Xanten in 49 dagen in Mezzolombardo aangekomen en staat de teller, inclusief de eerste 200 op 1340 km.
Dat betekent dat we nog ongeveer 930 km voor de boeg hebben.

De dagen worden zwaarder zo te lezen. En jullie moeten natuurlijk weer in het ritme komen. Jammer dat de conversaties moeilijker gaan. Dat is juist ook zo leuk tijdens de voetreis. Hadden jullie misschien toch eerder al op Italiaanse les gemoeten? Ciao. Succes. Hier vandaag lekker koel!

Annie D. 2018-06-02 09:06:41

Hoewel het misschien te zwaar is voor de rugzak. Er zijn heel handige boekjes met pictogrammen over bijna alle ondereerpen en de meest voorkomende woorden die de conversatie kunnen helpen. En jullie zijn creatief en vinden vast wel een oplossing voor de taalbarrière. Nu met jullie terugkerr naar Italie hebben jullie dr zon meegenomen want we hebben nu hier de natte moesson. Mooi weekeinde.

Ger en Jacky 2018-06-02 10:38:51

Geweldig dat jullie over de helft zijn. Ja, lopen in de warmte met bepakking in de volle zon is zwaar. Als het een keer niet lukt om de communiceren in het Italiaans kun je altijd op je smartphone Google Translate gebruiken. Je typt het in het Nederlands en laat de Italiaanse vertaling zien. Succes de komende 930km.

marijke en Bert 2018-06-02 11:15:19

Ondanks de warmte hebben jullie gezien de foto's wel in een prachtige omgeving gelopen. Hopelijk gaat de warmte ook een beetje wennen. Groetjes

Tedina 2018-06-02 16:10:49

Jan en Truus fijn om jullie gezellige blogs weer te lezen,en de mooie foto's te zien.Wij wensen jullie een prachtige tocht en veel wandelplezier. Groet van ons.Th en Tr.

Truus Dekker 2018-06-02 18:16:10

Wat fijn dat jullie weer op pad zijn Jan en Truus. Het is wel wennen aan de warmte maar na n paar dagen zal t hopelijk wel weer lukken. Probeer t weer op te pakken en te genieten van alles wat op jullie pad komt. Groetjes, Ria

Ria Bleeker. 2018-06-02 21:18:00

Hoi Truus en Jan, na een aantal verdrietige dagen zal het fijn zijn om al wandelend in een prachtige omgeving te ontspannen en ook weer te genieten. Jullie zetten je trip voort en ik "wandel" heel graag weer mee. Wat een bijzondere dag was dit weer, elke dag weer een stukje dichterbij jullie einddoel. Dit keer een wat late reactie van mij, m'n telefoon doet een beetje vervelend, zag nu bovenstaand bericht pas en van zaterdag heb ik nu, zondagochtend, nog niet ontvangen. Rara hoe zit dat?? Maar blijf jullie gezellige verhalen volgen!

Anneke 2018-06-03 09:00:05

Ik hoop dat jullie gauw weer in het ritme komen. Het ritme van het verslagen maken, zit er in ieder geval meteen al in. Veel plezier en succes!